De geruchten zijn niet langer fluisteringen in de paddock, maar klinken inmiddels als een open microfoon. Max Verstappen zou volgens FIA-steward Derek Warwick gesprekken voeren met maar liefst vier Formule 1-teams voor een mogelijke overstap in 2026.
En dat terwijl hij officieel nog tot eind 2028 vastligt bij Red Bull. In een sport waarin loyaliteit zelden zonder voorwaarden komt, zijn zelfs langdurige contracten geen garantie meer.
Zeker niet als het team in kwestie intern rommelt en sportief geen zekerheid meer biedt. Verstappen lijkt zijn opties open te houden — en dat heeft alles te maken met onrust én kansen.
Sinds de machtsstrijd binnen Red Bull vorig jaar losbarstte, hangt er een sluier van onzekerheid rond het team. Ondanks zijn vier wereldtitels en een contract tot 2028, voelt Verstappen die onrust. De dominantie is tanende, updates blijven uit en strategische fouten nemen toe.
Zijn recente aanvaring met George Russell in Barcelona — die hem niet alleen punten kostte, maar ook een straf — lijkt een nieuw dieptepunt. Met slechts 26 punten voorsprong op Russell en Charles Leclerc in zijn nek, is zelfs zijn clausule in gevaar.
Verstappen mag het team namelijk alleen verlaten als hij niet bij de top vier in het kampioenschap staat ná de GP van Oostenrijk.
“Als hij slechte weekenden draait in Canada en Oostenrijk, wordt het ineens spannend,” — FIA-bron over de clausule in Verstappens contract
De vraag is: wat weet Verstappen dat wij niet weten?
De vier teams: waarom zouden ze hem willen?
Warwick is stellig. Volgens hem praat Verstappen niet alleen met Mercedes en Aston Martin, maar ook met McLaren en Ferrari. En waarom niet? De Nederlander is de snelste coureur op de grid. Elk topteam zou z’n huidige line-up heroverwegen als Max komt aankloppen.
“Als de snelste coureur ter wereld voor je deur staat, dan open je die,” — Derek Warwick in gesprek met Plejmo
Aston Martin biedt misschien het grootste financiële plaatje, zeker nu Adrian Newey is overgestapt. Mercedes worstelt nog, maar blijft structureel sterk. McLaren groeit hard, en Ferrari blijft Ferrari: klassiek, snel, maar grillig.
De grote vraag is waar Verstappen sportieve zekerheid én autonomie krijgt. En bij welk team hij de middelen én vrijheid voelt om zijn carrière voort te zetten zoals hij zelf wil.
Bij Mercedes is er stabiliteit, maar ook een dilemma. Kimi Antonelli en George Russell vormen een sterke, jonge line-up. Toch gelooft Warwick dat Toto Wolff Verstappen zou binnenhalen als de kans zich aandient.
McLaren is in opmars, met een indrukwekkende auto in 2025 en jonge sterren als Norris en Piastri. Maar Verstappen met twee gevestigde teamgenoten? Dat vraagt om management met stalen zenuwen.
“Ik denk niet dat Mercedes George of Kimi zomaar laat gaan, maar voor Max maakt men uitzonderingen,” — Derek Warwick
Zowel McLaren als Mercedes zouden Verstappen de sportieve uitdaging én de kans op meer titels kunnen bieden — áls hij bereid is zijn comfortzone te verlaten.
Het financiële lokmiddel met Newey als troef
Het meest opvallend is misschien wel Aston Martin. Sportief onvoorspelbaar, maar met bakken geld. En met Adrian Newey sinds kort aan boord, wordt het ineens wél een serieuze optie. Newey werkte jarenlang met Verstappen bij Red Bull en hun band is hecht.
Als geld een factor wordt én Verstappen de ambitie van het team gelooft, zou Aston zomaar uit het niets de grote verrassing kunnen worden.
“Als Max voor geld gaat, dan ligt bij Aston de allergrootste cheque klaar,” — Derek Warwick over de Aston Martin-optie
Maar dat ‘als’ is allesbepalend. Verstappen heeft altijd gezegd dat hij wil winnen. En Aston Martin is voorlopig nog geen kampioenschapsmachine.
Ondanks alle speculatie sluit Warwick zijn analyse af met een simpele voorspelling: Max blijft bij Red Bull. En hij is niet de enige die dat denkt. Verstappen zelf heeft herhaaldelijk benadrukt dat hij gelukkig is binnen het team, ondanks de rumoerige context.
Toch: waar rook is, is vuur. En met vier teams in de wandelgangen, een open exitclausule en sportieve stagnatie, is niets nog zeker.
De komende twee races — Canada en Oostenrijk — kunnen allesbepalend zijn. Valt Verstappen terug naar buiten de top vier, dan ligt de route naar een transfer open. Blijft hij bovenin, dan klapt die deur definitief dicht.