Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Nieuwe F1-kalender voor 2026 bekendgemaakt: Madrid pakt GP Spanje, Imola uit kalender geschrapt

Nieuwe F1-kalender voor 2026 bekendgemaakt: Madrid pakt GP Spanje, Imola uit kalender geschrapt

713
Nieuwe F1-kalender voor 2026 bekendgemaakt: Madrid pakt GP Spanje, Imola uit kalender geschrapt
Foto: WTF1

De Formule 1 zet opnieuw een stap richting commercie, en laat daarvoor een stuk erfgoed achter. Imola verdwijnt van de kalender in 2026. In plaats daarvan krijgt Madrid een eigen Grand Prix. Een straatrace die enthousiasme én verontwaardiging oproept.

De nieuwe F1-kalender voor 2026 telt opnieuw 24 races, met Melbourne als traditionele opener op 8 maart en Abu Dhabi als slotstuk op 6 december. Toch is het niet de lengte van het seizoen, maar vooral het verdwijnen van Imola en de komst van Madrid die tot felle reacties leidt.

Het was geen geheim meer: Imola’s contract liep af en de gesprekken over verlenging verliepen stroef. Nu is het officieel. De iconische Emilia-Romagna Grand Prix verdwijnt – voor onbepaalde tijd.

DatumLandLocatie
6–8 maartAustraliëMelbourne
13–15 maartChinaShanghai
27–29 maartJapanSuzuka
10–12 aprilBahreinSakhir
17–19 aprilSaoedi-ArabiëJeddah
1–3 meiVerenigde StatenMiami
22–24 meiCanadaMontreal
5–7 juniMonacoMonaco
12–14 juniSpanjeBarcelona
26–28 juniOostenrijkSpielberg
3–5 juliVerenigd KoninkrijkSilverstone
17–19 juliBelgiëSpa
24–26 juliHongarijeBoedapest
21–23 augustusNederlandZandvoort
4–6 septemberItaliëMonza
11–13 septemberSpanjeMadrid
25–27 septemberAzerbeidzjanBaku
9–11 oktoberSingaporeSingapore
23–25 oktoberVerenigde StatenAustin
30 oktober – 1 novemberMexicoMexico-Stad
6–8 novemberBraziliëSão Paulo
19–21 novemberVerenigde StatenLas Vegas
27–29 novemberQatarLusail
4–6 decemberAbu DhabiYas Marina

Madrid neemt het stokje over, met een hybride stratencircuit als nieuw decor voor de Spaanse Grand Prix, terwijl Barcelona nog één race op contractbasis meepakt.

Lees ook:  Piastri eist scherpte van McLaren met 'ongemakkelijke boodschap' na dominante zege

Madrid, met de politieke steun van de Spaanse overheid, past in de bredere strategie van FOM om Formule 1-races in stedelijke hubs te organiseren.

Net als Miami, Las Vegas en Jeddah moet ook de Spaanse hoofdstad nieuwe doelgroepen aanboren. Maar die keuze gaat ten koste van circuits met geschiedenis – en dat schiet bij traditionele fans in het verkeerde keelgat.

Strategische puzzel: logistiek boven nostalgie

De verschuivingen op de kalender zijn niet willekeurig. De organisatie kiest voor meer logistieke efficiëntie. Door Canada naar voren te halen komt de race dichter bij Miami te liggen, al levert dat wél een pijnlijke overlap op met de Indianapolis 500.

Ook Monaco schuift naar begin juni, en Japan komt los te staan van China, wat ruimte creëert voor een beter ritme in het Aziatische voorjaar.

Toch zit er spanning in de keuzes. Imola, met zijn karakteristieke vloeiende layout en tragische historie, bood iets wat Madrid onmogelijk kan kopiëren. De beslissing maakt duidelijk waar de prioriteit ligt: een wereldwijde show, meer markten, meer bereik.

Zoals verwacht keert Melbourne terug als seizoenstart vanwege de Ramadan, waardoor Bahrein opschuift naar april. Zandvoort blijft stevig in de tweede helft van het seizoen staan, ditmaal als openingsrace na de zomerstop op 21 augustus.

Tussen mei en juli volgt een reeks klassiekers met Monaco, Silverstone, Spa en Boedapest. Daarna volgt een druk slotstuk met twee drievoudige raceweekends: eerst Austin, Mexico en Brazilië; dan Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi.

In zeven weken worden zes races afgewerkt – een slijtageslag voor personeel, teams en coureurs.

Lees ook:  Mercedes komt met grootste update van het jaar: 'we moeten nú aansluiten voor Spanje'

Nieuwe auto’s, oude druk

De 2026-kalender valt samen met de introductie van compleet nieuwe auto’s en powerunits. Dat betekent: veel testen, onzekerheden en stress.

Drie testmomenten staan op de planning – in Barcelona en Bahrein – om teams enige voorbereidingstijd te geven op het technische tijdperk dat komen gaat.

De keuze om zoveel races in zo’n korte tijd te plannen, terwijl de technische complexiteit stijgt, wordt achter de schermen met gemengde gevoelens ontvangen. Maar formeel klinkt het vertrouwen: iedereen krijgt gelijke kansen.

“We hebben het seizoen opgebouwd rondom logistieke haalbaarheid en wereldwijde aantrekkingskracht. Het vertrek van Imola was een zakelijke beslissing, maar dat betekent niet dat een terugkeer uitgesloten is.”

De kalender van 2026 laat opnieuw zien hoe de Formule 1 zich ontwikkelt: minder roots, meer bereik. En waar fans treuren om Imola, schuift de sport verder richting een nieuw tijdperk – met meer sprints, meer steden, en vooral: meer spektakel.

Maar of die lijn ook duurzaam draagvlak behoudt, blijft de vraag. Madrid mag zich opmaken voor de spotlights, maar zal eerst nog iets moeten bewijzen wat Imola al decennia lang had: ziel.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Ring

FIA legt Red Bull Ring opnieuw onder het mes: grindstroken moeten chaos van 2024 voorkomen

Vorig jaar eindigde de GP van Oostenrijk niet op het asfalt, maar...

Nürburgring

Verstappen hekelt koude algoritmes: ‘racen moet niet bepaald worden door een computer’

Een robot ziet alles, maar voelt niets. Dat lijkt de kern van...

Red Bull Ring

Red Bull Ring krijgt kritiek na incidenten: vrouwelijke fans hekelen structureel seksisme op tribunes

Waar de meeste F1-fans een weekend in Spielberg zien als een feest...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen veroorzaakt opnieuw oranje-invasie: Red Bull Ring wordt wederom overspoeld door fans

De Formule 1-race op de Red Bull Ring is officieel Oostenrijks, maar...