De FIA heeft de deur naar de Formule 1 opengezet voor een 17-jarige coureur. Arvid Lindblad, junior van Red Bull, heeft officieel toestemming gekregen om al vóór zijn 18e verjaardag in actie te komen in de koningsklasse.
Een uitzonderlijke maatregel, goedgekeurd op het hoogste motorsportniveau, en met grote implicaties voor het raceseizoen van 2025.
Tijdens de World Motor Sport Council-vergadering in Macau werd het verzoek van Red Bull goedgekeurd. De FIA baseerde zich op een clausule in haar eigen reglement, dezelfde die Mercedes vorig jaar gebruikte om Kimi Antonelli vroegtijdig toe te laten.
Volgens de verklaring had Lindblad “recent en consistent zijn uitzonderlijke vaardigheid en volwassenheid” getoond in het juniorenprogramma, vooral met zijn winst in de F2-hoofdrace in Spanje. Hij staat momenteel derde in het kampioenschap, acht punten achter leider Alex Dunne.
“Na het bekijken van de ingediende informatie vond de Raad dat de coureur recent en consequent uitzonderlijke vaardigheid en volwassenheid heeft getoond in formule-auto’s. Daarom is het verzoek goedgekeurd.”
De beslissing maakt het mogelijk dat Lindblad een F1-weekend rijdt vóór zijn 18e verjaardag op 8 augustus.
Red Bull speelt strategisch spel
Op papier lijkt het een logische promotie van een toptalent. Maar achter de schermen speelt er meer. Max Verstappen staat op één strafpunt van een schorsing. De Nederlandse wereldkampioen moet foutloos blijven tot en met de GP van Oostenrijk, anders volgt automatisch een raceban.
Dat risico dwingt Red Bull tot extra flexibiliteit. Mocht Verstappen worden uitgesloten van deelname, dan moeten de kaarten razendsnel opnieuw geschud worden. Lindblad is daarvoor nu officieel inzetbaar.
“Tsunoda zit in een lastige positie. Lindblad won dat weekend in F2 en is een Red Bull-jongen die razendsnel is opgeklommen.”
Daarnaast opent het de deur voor een reservepositie of vrije trainingen bij zowel Red Bull Racing als zusterteam Racing Bulls.
De jonge Brit is niet alleen een back-up voor Verstappen. Zijn opkomst zet ook druk op Yuki Tsunoda, die zich bij Racing Bulls steeds moeilijker staande weet te houden. Volgens oud-F1-coureur Johnny Herbert zou Lindblad zomaar eens zijn zitje kunnen overnemen.
“Hij is een perfecte kandidaat om Tsunoda te vervangen als die blijft worstelen. F1 is mentaal keihard. Je krijgt een klap als je structureel achter je teamgenoot rijdt. Dat breekt je op.”
De uitspraken van Herbert leggen de vinger op de zere plek. Tsunoda presteert wisselvallig en heeft moeite zich te onderscheiden sinds zijn debuut. Als Lindblad zich ook in F1 weet te bewijzen, lijkt een wissel slechts een kwestie van tijd.
Max Verstappen debuteerde zelf ooit vóór zijn 18e verjaardag, wat destijds leidde tot nieuwe minimumleeftijdregels. Nu is het opnieuw een coureur uit het Red Bull-programma die via een uitzonderingsclausule het veld in mag.
De parallellen zijn opvallend. En het roept de vraag op: wordt Lindblad de volgende sensatie? Of is deze uitzonderingsregel een te grote gok van Red Bull?
Wat vaststaat: met Lindblad haalt Red Bull een jonge, zelfverzekerde en razendsnelle coureur naar voren. En in een sport waar talent snel telt, kan dat het verschil maken tussen een toekomst vol podiums – of één naast de baan.