De clash tussen Max Verstappen en George Russell in Spanje was al explosief, maar de nasleep blijkt minstens zo fel. Terwijl fans en analisten verdeeld blijven over de straf, heeft FIA-steward Derek Warwick zich nu voor het eerst uitgesproken.
Zijn oordeel is duidelijk: Verstappen zat fout, maar de gegeven straf was precies zoals het moest. Verstappen kreeg tien seconden tijdstraf én drie strafpunten op zijn licentie na een opmerkelijk incident bij bocht 5 op het Circuit de Barcelona-Catalunya
Daarbij leek hij doelbewust contact te maken met Russell, vlak nadat hij zijn positie had teruggegeven. De straf kostte hem vijf plekken: van P5 naar P10.
Het incident ontstond nadat Verstappen bij de start buiten de baan ging om Russell voor te blijven. Red Bull vroeg hem de plek terug te geven – iets wat Max met zichtbare tegenzin deed.
Op lage snelheid liet hij Russell voorbij, maar gaf vervolgens direct weer vol gas, waardoor er contact ontstond tussen de twee auto’s.
De stewards twijfelden niet: dit was onsportief gedrag en verdiende een stevige straf. Warwick, voormalig coureur en inmiddels vaste steward bij de FIA, gaf nu meer toelichting.
“Had hij dat moeten doen bij bocht 5 met Russell? Absoluut niet. Was de straf terecht? Ja.”
Warwick benadrukt dat Verstappen, als meervoudig wereldkampioen, weet wat er op het spel staat. Juist daarom vindt hij dat de straf streng, maar rechtvaardig was. Geen diskwalificatie, zoals sommigen eisten, maar wel een duidelijk signaal.
Uitblijven van een schorsing
Volgens Warwick woog de context mee. Verstappen had al drie pitstops gemaakt en leek kansloos voor de winst. Dat hij gefrustreerd was, snapt hij – maar dat rechtvaardigt het gedrag niet.
Toch ziet Warwick verschil met eerdere incidenten, zoals Vettel in Baku 2017, toen de Duitser bewust op Hamilton inreed en een zwaardere straf kreeg.
“Het leek erop dat Max wilde afremmen, maar door de snelheid schoof hij alsnog tegen George aan.”
Hij erkent dat het incident ‘absoluut fout’ was, maar vindt een schorsing te ver gaan. De FIA wil vooral consistent blijven in de manier waarop incidenten beoordeeld worden – en bij Verstappen paste de tien seconden straf volgens Warwick precies binnen het boekje.
Niet iedereen is het met Warwick eens. Nico Rosberg riep na afloop van de race op tot een schorsing, juist om jonge coureurs te laten zien dat dit soort gedrag niet wordt getolereerd.
Hij verwees naar het voorbeeld van de kartwereld, waar respect en sportiviteit centraal staan. Warwick vindt dat sentiment begrijpelijk, maar houdt vast aan de principes van proportionele straf.
“Sommigen zeggen dat Max geschorst had moeten worden als signaal aan de karters. Ze hebben misschien gelijk. Maar ik vind de straf perfect zoals die is.”
Verstappen op scherp
Met de drie strafpunten staat Verstappen nu gevaarlijk dicht bij een automatische raceban. Bij twaalf punten binnen twaalf maanden volgt automatisch een schorsing voor één Grand Prix. Voor nu staat hij op de rand, met acht punten op zijn licentie.
Of hij zich gaat aanpassen is de vraag. In het verleden toonde Verstappen zich vaak compromisloos, maar de druk vanuit de FIA – en het risico op een schorsing – neemt toe.
Het incident met Russell laat opnieuw zien hoe dun de lijn is tussen scherp racen en over de schreef gaan. Verstappen is geen heilige op de baan, maar ook geen coureur die zomaar opgeeft.
Warwick noemt het incident “niet wat ik graag zie”, maar staat achter het oordeel van zijn stewardsteam. Wat blijft hangen? Een coureur op de rand, een sport die zoekt naar balans tussen spektakel en veiligheid – en een debat dat voorlopig nog niet is uitgepraat.