Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Strategische blunder onder VSC: ‘dat is wat Aston Martin écht pijn deed’

Strategische blunder onder VSC: ‘dat is wat Aston Martin écht pijn deed’

1k
Strategische blunder onder VSC: ‘dat is wat Aston Martin écht pijn deed’
Foto: Steffen Prößdorf

Fernando Alonso had zich deze race heel anders voorgesteld. Na een sterke kwalificatie in de top vijf rook hij eindelijk weer kans op punten. Lance Stroll zat er ook goed bij, met een achtste plek op de grid.

Aston Martin leek klaar om terug te slaan na een stroeve seizoensstart. Maar één strategische beslissing maakte daar abrupt een einde aan.

Het moment dat het team besloot te gokken op harde banden onder een Virtual Safety Car, bleek cruciaal – en kostte ze allebei hun plek in de top tien.

“Die vroege pitstop op de harde banden onder de Virtual Safety Car, en dan blijven vasthouden… dát heeft ze echt de das omgedaan.”

Voor het eerst in weken straalde er weer wat vertrouwen bij Aston Martin. Na meerdere races buiten de punten, liet de snelheid op zaterdag zien dat de nieuwe upgrades eindelijk hun werk deden.

Alonso stond vijfde, Stroll achtste – een scenario dat vooraf haast onmogelijk leek na het zwakke begin van 2025. De upgrades móésten werken, benadrukte Alonso eerder al. “Wat er ook gebeurt, deze updates moeten hun effect hebben,” zei hij nog voor de race.

De snelheid over één ronde leek alvast hoopvol. De auto’s hadden grip, Alonso voelde zich duidelijk beter dan in eerdere weekenden, en Stroll leverde zijn beste kwalificatieprestatie van het jaar.

Alles wees op een dubbele puntenfinish. Maar zoals vaker in de Formule 1, zit het venijn in de details – of in dit geval: in de strategie.

Strategische gok onder VSC pakt verkeerd uit

De race begon zonder grote incidenten. Alles leek onder controle, tot de eerste Virtual Safety Car op de baan kwam. Sommige teams besloten hun eerste stint te verlengen en wachtten af.

Lees ook:  Bottas hint op F1-terugkeer na geruchten: 'ik ben klaar' voor Aston Martin

Aston Martin deed het tegenovergestelde: ze haalden beide auto’s naar binnen en monteerden harde banden. Wat volgde, was een klassiek strategisch dilemma. Ze kozen voor track position in plaats van verse banden.

Maar toen niet veel later de volledige Safety Car werd ingezet, bleek hun gok de verkeerde. Andere teams maakten gebruik van het moment voor een ‘gratis’ pitstop op betere banden. Aston Martin zat vast aan hun oude harde compound – zonder grip, zonder tempo.

Davidson analyseerde het moment tijdens de race op Sky Sports:

“Die beslissing om vroeg te stoppen en de harde banden te nemen onder de Virtual Safety Car, in plaats van te wachten… dat heeft ze echt pijn gedaan,” zei hij. “Ze hadden geen antwoord toen de rest vers rubber haalde.”

Vanaf dat moment gleed Aston Martin langzaam weg. Alonso probeerde nog alles om zich in de punten te vechten, maar kwam uiteindelijk net tekort en finishte als elfde, direct achter Yuki Tsunoda. Stroll zakte verder terug en eindigde buiten zicht van de top tien.

Wat vooral opviel: de auto was niet per se traag. De upgrades deden hun werk, maar de bandenkeuze maakte het verschil. Ze konden simpelweg geen vuist maken tegen coureurs met verse mediums of zachte banden.

De grip was weg, de rondetijden zakten in, en inhalen werd onmogelijk. De cijfers onderstrepen het probleem. Aston Martin bleef puntloos, terwijl directe concurrent Haas wél wist te scoren.

Het gevolg: ze zakten naar de zevende plek in het constructeurskampioenschap, met slechts 14 punten – allemaal bij elkaar gereden door Stroll.

PositieTeamPunten
6Haas F1 Team20
7Aston Martin F1 Team14
8Racing Bulls10

De frustratie en het gemiste momentum

Voor Alonso is het een extra bittere pil. Hij is een coureur die leeft voor kansen, voor momenten waarop hij kan toeslaan. En na zo’n sterke kwalificatie was de hoop terecht. Dat het team zichzelf uit de punten reed, zal hem zwaar vallen.

Lees ook:  Adrian Newey prikkelt Aston Martin tot het uiterste: 'wij bewijzen hem ongelijk'

De frustratie zit ‘m niet in de snelheid, maar in het missen van het juiste moment. Ook intern zal dit besproken worden. De strategie, het besluitvormingsproces, en het gebrek aan flexibiliteit tijdens de race speelden allemaal een rol.

Wanneer een team upgrades meebrengt die daadwerkelijk iets toevoegen, maar de resultaten uitblijven door beslissingen op de pitmuur, gaat dat wringen.

Toch is er niet alleen maar negativiteit. De snelheid is terug, en als het team leert van deze fout, kunnen ze de komende races weer meedoen in de top tien.

Zeker met de geruchten over gesprekken tussen Adrian Newey en Aston Martin tijdens lunchpauzes in het Imola-weekend, is er hoop op meer verbetering van de auto zelf.

Wat deze race vooral liet zien, is dat timing alles is. Een verkeerde beslissing in ronde 15 kan een hele raceweekend onderuit halen. Aston Martin gokte, maar deed dat op het verkeerde moment.

En waar andere teams profiteerden van de Safety Car, stond Aston Martin met lege handen.

“We hadden hier gewoon punten moeten pakken,” zou je Alonso haast horen zeggen. En eerlijk? Hij had gelijk gehad.

Het is een harde les, maar ook een leerzame. De snelheid was er. De upgrades werkten. Maar in de Formule 1 is dat niet genoeg. Je moet op het juiste moment de juiste keuzes maken.

Anders eindig je, zoals Alonso en Stroll in Imola, net buiten de punten – en net naast de hoofdprijs.

Gerelateerd nieuws

Aston Martin

Aston Martin duwt het dictator-label voor Newey fel van zich: ’tilt het hele team naar hoger niveau’

Adrian Newey heeft nog maar net zijn intrede gedaan bij Aston Martin,...

Christian Horner Red Bull Racing

Horner vreest thuisnederlaag: ‘Red Bull heeft zwakte waar McLaren juist excelleert’

Red Bull reist met een knoop in de maag af naar Spielberg....

Aston Martin Adrian Newey

Adrian Newey benoemd Ferrari-structuur als reden afwijzing : ‘te veel druk, geen zeggenschap’

Ferrari wilde Adrian Newey. Ze hadden Lewis Hamilton al, Charles Leclerc op...

Toto Wolff

Waarom Mercedes voorlopig ver weg blijft van de 24 uur van Le Mans

Mercedes en Le Mans: het is een combinatie die bol staat van...