De aanleiding voor verandering
Fernando Alonso, de coureur van Aston Martin, heeft de kwestie van straffen in de Formule 1 onder de aandacht gebracht tijdens de Grand Prix van Miami. Hij suggereerde dat sommige coureurs ongestraft blijven in incidenten omdat ze “niet Spaans zijn”. Dit volgde na zijn eigen bestraffingen tijdens de Grand Prix van Australië en de sprint race in China, voor rijgedrag dat hij als toelaatbaar beschouwde. Tegelijkertijd was hij geïrriteerd dat Lewis Hamilton zonder gevolgen een agressieve actie in de eerste bocht tijdens de sprint in Miami kon uitvoeren. “Ik denk niet dat ze iets zullen besluiten, omdat hij niet Spaans is,” zei Alonso meteen na de race op zaterdag toen hem gevraagd werd wat de FIA zou beslissen over Hamilton. “Maar volgens mij heeft hij de race voor een paar mensen verpest, vooral voor Norris, die een heel snelle auto had en uitviel in dat incident.”
Gesprekken leiden tot mogelijke verbeteringen
Na zijn opmerkingen werd Alonso gezien in een diep gesprek met Mohammed Ben Sulayem in Miami. Hij heeft aangegeven bemoedigende feedback te hebben ontvangen over verbeteringen in de toekomst. “Ik sprak met hem en hij staat altijd open voor elke mening van de coureurs,” zei Alonso toen hem gevraagd werd hoe nuttig zijn gesprek met Ben Sulayem was. “Hij weet dat wij degenen zijn die de auto’s besturen en dat we enkele suggesties kunnen hebben over dingen. Er zijn een paar punten die we als sport moeten aanpakken. Maar hij heeft altijd naar ons geluisterd. Laten we hopen dat we de Formule 1 een betere sport maken en een beetje consistenter.”
Nieuwe richtlijnen voor rijgedrag
De FIA is dicht bij het afronden van de introductie van een duidelijkere set van richtlijnen voor coureurs voor F1 en andere categorieën die extra duidelijkheid zullen brengen over wat er van hen verwacht wordt in hun gedrag. Er hebben al discussies plaatsgevonden met belanghebbenden, waaronder de Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), om een document samen te stellen dat alle aspecten van racen zal dekken, inclusief inhalen, verdedigen en baanlimieten. Het plan is om de nieuwe richtlijnen tegen het begin van 2025 in te voeren, wanneer ze zullen worden opgenomen in de Internationale Sportcode. Ze zullen van toepassing zijn op alle niveaus van racen om grotere consistentie over alle categorieën te waarborgen.
Zoeken naar consistentie binnen de sport
Op dit moment concentreren de richtlijnen waaronder F1-coureurs opereren zich voornamelijk op wie het recht heeft op een bocht en wie ruimte moet laten tijdens de strijd om posities bij het ingaan van een bocht. Deze zijn ingevoerd aan het begin van 2022. Mike Krack, de teambaas van Aston Martin, wiens team probeerde een herziening te krijgen van de straf van Alonso in China, zei dat grotere consistentie door iedereen in de Formule 1 welkom zou zijn.
Hij benadrukte dat het vooral belangrijk is voor dit seizoen met stewards die nu zwaardere straffen van 10 seconden uitdelen voor rijdelicten als onderdeel van een nieuwe set richtlijnen waaronder ze opereren. “Er zijn twee elementen hier – ten eerste willen we consistente oordelen,” zei Krack. “Maar aan de andere kant hebben we ook nieuwe richtlijnen voor dit seizoen geïntroduceerd – en soms zijn we misschien ook een beetje vastgelopen in de manier waarop we eerder reden.”