Red Bull’s gebruik van een verstelbaar bib-systeem op hun auto heeft veel aandacht gekregen in de aanloop naar de Grand Prix van de Verenigde Staten. Ondanks de zorgen die geuit zijn door andere teams, lijkt het onwaarschijnlijk dat Red Bull hiervoor gestraft zal worden door de FIA.
Dit komt doordat het systeem, hoewel controversieel, niet direct in strijd is met de technische reglementen. Het systeem wordt ook niet op een moment aangepast waarop het verboden is, zoals tijdens parc fermé-omstandigheden.
De zogenaamde bib, ook wel de T-tray genoemd, speelt een cruciale rol in de aerodynamica van de auto. Dit onderdeel bevindt zich aan de voorkant van de vloer, net achter de vooras van de auto.
Oorspronkelijk diende de bib als bevestigingspunt voor de plank die bijna de gehele lengte van de vloer bedekt. De plank is een essentieel onderdeel dat ervoor zorgt dat de auto zich binnen de wettelijk toegestane rijhoogtegrenzen beweegt.
Na de invoering van de grond-effectregelgeving in 2022 werd het belang van de vloer nog groter. De bib beïnvloedt de luchtstroom die naar de ondervloertunnels van de auto gaat en helpt om wervelingen te creëren die de neerwaartse druk verbeteren.
De aerodynamische efficiëntie van de auto is sterk afhankelijk van de prestaties van de vloer en de bib is het eerste element dat de luchtstroom beïnvloedt.
Waarom zou een team de hoogte van de bib willen aanpassen?
Het aanpassen van de hoogte van de bib zou een team de mogelijkheid geven om tijdens de kwalificatie de maximale aerodynamische prestaties te benutten.
Tijdens de race, waar extra brandstof en langere afstanden van invloed zijn, zou dezezelfde instelling echter kunnen leiden tot een te lage rijhoogte, waardoor de auto de plank zou kunnen beschadigen. Dit zou leiden tot diskwalificatie.
Door de mogelijkheid te hebben om de rijhoogte na de kwalificatie aan te passen, kan een team ervoor zorgen dat de auto binnen de optimale rijhoogte blijft, zonder het risico van bodemschade of diskwalificatie.
“Elke aanpassing van de rijhoogte van de bib tijdens parc fermé is strikt verboden volgens de reglementen”, aldus de FIA in een verklaring.
De sportieve reglementen van de Formule 1 zijn duidelijk over wat wel en niet is toegestaan tijdens parc fermé. Zodra de auto’s de pitstraat verlaten aan het begin van Q1, mogen er geen prestatie-gerelateerde wijzigingen meer worden aangebracht aan de auto.
Alleen onderhoudswerkzaamheden zoals het vervangen van versleten remmaterialen of het schoonmaken van de carrosserie zijn toegestaan. Het aanpassen van de hoogte van de bib valt hier echter niet onder, wat betekent dat Red Bull’s systeem voor veel controverse zorgt.
Hoe werkt het bib-verstelmechanisme van Red Bull?
Volgens rapporten bevindt het mechanisme voor het verstellen van de bib zich in de cockpit van de Red Bull RB20, onder de hielsteun van de coureur. Dit betekent dat het systeem niet toegankelijk is wanneer de auto volledig is geassembleerd en klaar is om te rijden.
Om bij het mechanisme te komen, zouden monteurs de neus van de auto moeten verwijderen en verschillende panelen moeten demonteren. Dit is niet iets dat snel en ongezien kan worden uitgevoerd tijdens parc fermé, wat elke vorm van illegale aanpassing tijdens deze fase praktisch onmogelijk maakt.
“Ja, het systeem bestaat, maar het is ontoegankelijk zodra de auto volledig in elkaar zit en klaar is om te rijden”, bevestigde een vertegenwoordiger van Red Bull in een verklaring.
Het belangrijkste argument waarom Red Bull niet gestraft wordt, is het feit dat er geen bewijs is dat het systeem tijdens parc fermé is gebruikt om de rijhoogte aan te passen.
Hoewel de mogelijkheid bestaat dat het systeem theoretisch kan worden gebruikt voor illegale aanpassingen, heeft Red Bull openlijk erkend dat het systeem bestaat en is er geen bewijs van overtreding. De FIA heeft bovendien bevestigd dat het toezicht verscherpt is om ervoor te zorgen dat het bib-mechanisme niet gemakkelijk aangepast kan worden.
Toegestane veranderingen | Uitleg |
---|---|
Vervangen van versleten remmaterialen | Alleen het vervangen van onderdelen met dezelfde specificatie |
Verwijderen en reinigen van carrosserie | Geen prestatie-gerelateerde wijzigingen toegestaan |
Vervangen van beschadigde onderdelen | Alleen identieke vervangingen toegestaan, onder toezicht van de FIA |
Aanpassen van de voorvleugel | Geen wijzigingen in de specificatie van de vleugel toegestaan |
De controverse over Red Bull’s verstelbare bib herinnert aan eerdere incidenten in de Formule 1 waarbij teams innovaties doorvoerden die op het randje van de reglementen balanceerden, zonder ze daadwerkelijk te overtreden. Het belangrijkste verschil in dit geval is dat Red Bull niets heeft geprobeerd te verbergen en dat de FIA op de hoogte was van het systeem.
Het gebrek aan bewijs voor een overtreding
Het Red Bull-team heeft vanaf het begin volledige transparantie getoond door het systeem in de technische documentatie te vermelden die bij de FIA werd ingediend. De FIA heeft aangegeven dat er geen bewijs is dat het systeem op illegale wijze is gebruikt en dat de controles streng genoeg zijn om eventuele overtredingen op te sporen.
Het is belangrijk om te begrijpen dat een systeem dat theoretisch voor illegale doeleinden kan worden gebruikt, niet automatisch betekent dat het systeem ook daadwerkelijk illegaal is. Zoals Red Bull heeft benadrukt, is het systeem volledig ontoegankelijk tijdens de parc fermé-fase.
“Voor ons was het gewoon een handig hulpmiddel. Wanneer de onderdelen eraf waren, was het gemakkelijk om aan te passen. Maar zodra de hele auto in elkaar is gezet, kun je het niet aanraken”, zei Max Verstappen over het systeem.
De bevestiging van Red Bull’s verstelbare bib-systeem komt op een moment dat technische kwesties steeds meer de aandacht trekken in de Formule 1. Eerder dit seizoen kwam McLaren’s achtervleugel onder de loep te liggen vanwege een ‘mini-DRS’-effect, en nu is het Red Bull’s beurt om zich te verantwoorden voor een innovatief systeem.