Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Waarom het werk voor Pirelli in de F1 nooit stopt
F1 nieuws

Waarom het werk voor Pirelli in de F1 nooit stopt

87
Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

De uitdagingen van een hectisch jaar

Het jaar 2023 was een hectisch jaar voor bandenleverancier Pirelli in de Formule 1. Niet alleen moesten ze zich staande houden tegenover sterke concurrentie om het contract voor 2025-2027 binnen te halen, maar ze stonden ook voor tal van andere uitdagingen. Er was een poging om slicks zonder dekens te creëren voor 2024, die uiteindelijk niet doorging, en de succesvolle introductie van een volledig natte band die zonder dekens werkte. Een nieuwe constructie werd geïntroduceerd tijdens de Britse GP om de toenemende downforce aan te kunnen, en aan het einde van het seizoen werd Pirelli door de F1 Commissie gevraagd om het probleem van oververhitting aan te pakken.

Innovaties en aanpassingen

Pirelli heeft ook gewerkt aan het verbeteren van de duurzaamheidsreferenties van F1 met de alternatieve bandentoewijzing – uiteindelijk afgewezen door de teams – en de eerste poging om ongebruikte natte banden opnieuw te monteren en een tweede leven te geven. Bovendien was er de succesvolle navigatie van wat een veel grotere crisis in Qatar had kunnen zijn nadat er tekenen van schade door kerbs op sommige banden werden gezien. Dit alles resulteerde in een druk jaar voor Pirelli en zijn ingenieurs terwijl het bedrijf de uitdagingen die zich voordeden navigeerde.

De toekomst en duurzaamheid

De focus op het aanpakken van oververhitting zoals gevraagd door de F1 Commissie heeft Pirelli een nieuwe uitdaging gegeven voor zijn testprogramma in 2024. Hoewel het testen zonder dekens, voornamelijk geïnspireerd door de voortdurende bewegingen van de sport naar duurzaamheid, uiteindelijk een doodlopende weg bleek te zijn, is het R&D-werk en testen van Pirelli niet helemaal voor niets geweest. Pirelli blijft werken aan het verbeteren van de extreme natte producten en het verfijnen van een no-blanket intermediate voor mogelijke introductie tijdens het seizoen 2024. Het bedrijf heeft ook zijn toewijding aan F1 getoond door het contract voor 2025-2027 te winnen, wat de sport continuïteit geeft in de volgende set technische regelgeving zonder de extra onbekenden die een verandering van leverancier zou hebben toegevoegd aan de mix.

Gerelateerd nieuws

Ollie Bearman over racen voor Haas: ‘Niet alleen de resultaten tellen’

Ollie Bearman heeft een duidelijke focus op zijn prestaties als coureur, zonder...

Eddie Jordan reageert fel op Adrian Newey-theorie na Red Bull uitspraken

Eddie Jordan gaf een directe en ongecensureerde reactie op de opmerking dat...

Stefano Domenicali: ‘Duidelijkheid’ over vierde Grand Prix in de Verenigde Staten

Stefano Domenicali heeft uitgesproken dat er geen plannen zijn voor een vierde...

Staakt Red Bull de ontwikkeling van de RB21 ten gunste van de RB20?

De geruchten rond Red Bull wijzen erop dat het team mogelijk gedwongen...

Tsunoda bekritiseert updates: ‘Niet eens in de buurt van wat we verwachtten’

Yuki Tsunoda gaf tijdens het Formule 1-weekend in Monza een kritische kijk...

Alonso eist verbetering: Aston Martin kan niet achter Williams, Haas en RB blijven

Fernando Alonso, coureur bij Aston Martin, heeft duidelijk gemaakt dat het team...

Lof voor Piastri: ‘Oscar rijdt hard, eerlijk en respectvol’

Oscar Piastri’s indrukwekkende inhaalactie tijdens de Italiaanse Grand Prix heeft zijn reputatie...

George Russell doet opvallende uitspraak: ‘F1 is momenteel een beetje vreemd’

George Russell merkt op dat de Formule 1 zich momenteel in een...