Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 circuits Dingen die we hebben geleerd van de F1 Grand Prix van de Verenigde Staten 2023
F1 circuitsF1 nieuws

Dingen die we hebben geleerd van de F1 Grand Prix van de Verenigde Staten 2023

81
cota circuit

Het lijkt erop dat alles groter is in Texas, en terwijl de race op het Circuit of the Americas niet volledig voldeed aan deze verwachtingen, deed de nasleep van de race dat zeker. Een groot drama speelde zich af in de stewards’ room, waar twee diskwalificaties het nieuws van de dag waren. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd vanwege overtredingen van de plankdiktevoorschriften. Deze schijnbaar kleine details kunnen een groot effect hebben op de uitslag van de race, zoals we zagen in Austin.

Mercedes en McLaren tonen hun vorderingen

Mercedes en McLaren lieten in deze race zien hoe ver ze zijn gekomen. Ondanks de diskwalificatie van Hamilton, was zijn prestatie opmerkelijk en gaf Max Verstappen iets om over na te denken. Lando Norris van McLaren liet ook zijn talent zien, leidend in de eerste helft van de race en alleen overwonnen door de ervarenheid en snelheid van Verstappen en Hamilton. De prestaties van deze teams geven hoop voor een competitiever seizoen in de toekomst.

Ferrari en hun strategische blunders

Ferrari had wederom een uitdagende race, met strategische fouten die Charles Leclerc uiteindelijk uit de podiumstrijd hielden. Ondanks dat hij vanaf pole startte, werd Leclerc gevraagd plaats te maken voor teamgenoot Carlos Sainz. Deze beslissing, gecombineerd met een foute strategiekeuze, resulteerde in een teleurstellende race voor Leclerc.

Perez en zijn gelukkige voorsprong

Sergio Perez profiteerde van de diskwalificatie van Hamilton en vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap. Ondanks de sterke prestaties van Red Bull dit seizoen, heeft Perez het moeilijk gehad om consistent te presteren en te profiteren van de fouten van anderen. Deze race was echter een geschenk voor hem, en het zal interessant zijn om te zien hoe de rest van het seizoen zich ontvouwt.

Terwijl de Amerikaanse Grand Prix misschien niet het spektakel op de baan leverde waar velen op hoopten, zorgden de gebeurtenissen na de race voor veel gespreksstof. Het blijft fascinerend om te zien hoe de kleinste details en beslissingen zo’n grote impact kunnen hebben op de uitslag van een race.

Sprint race experimenten: weer raak of mis

De sprintformat blijft wisselvallig na een lauw evenement in Austin. Als de sprint race in Qatar een succes was, mede dankzij de overwinning van Oscar Piastri en een reeks van close racing mogelijk gemaakt door het circuit van Qatar, dan was Austin een aanzienlijke misser.

Stroll naar de grid kan Aston Martin niet herstellen

Ondanks ontevredenheid over de auto-opstelling na het toepassen van parc ferme voorwaarden, koos Aston Martin voor een start vanuit de pitstraat om de nieuwe updates op Lance Stroll’s AMR23 af te stemmen. Hoewel beide auto’s aan het begin achteraan stonden, werkten ze zich een weg naar de punten.

Haas-upgrades “geen transformatie”, maar parc ferme pauze helpt

Net als Aston Martin besloot Haas veranderingen aan te brengen in Texas met een duidelijk nieuw bodywork-pakket waarvan het hoopte dat het zijn bandendegradatieproblemen zou verhelpen. De VF-23 heeft een onverzadigbare honger naar Pirelli’s P Zero rubber en wil daar vroeg in de race doorheen scheuren.

Tweede thuiskomst benadrukt de vooruitgang van Sargeant

In het licht van de diskwalificaties van Hamilton en Leclerc kreeg Logan Sargeant zijn eerste F1-wereldkampioenschapspunt na promotie naar de 10e plaats.

Dennis klaar voor langverwachte F1 weekenddebuut

De voorkeur voor sprintweekenden aan het einde van het seizoen heeft teams ertoe gebracht hun verplichte rookie optredens in de praktijk te laden in de FP1-sessies van Mexico City en Abu Dhabi. Jake Dennis, Formule E-kampioen, zal naar verwachting een kans krijgen in Red Bull’s RB19 tijdens het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi.

Maximale boetes verhoogd tot €1m

De FIA heeft de maximale boete die het kan opleggen aan een F1-deelnemer verhoogd naar €1m. Met zijn GPDA-pet op vond Mercedes’ George Russell het idee dat coureurs €1m konden worden beboet “obsceen”.

Gerelateerd nieuws

Ollie Bearman over racen voor Haas: ‘Niet alleen de resultaten tellen’

Ollie Bearman heeft een duidelijke focus op zijn prestaties als coureur, zonder...

Eddie Jordan reageert fel op Adrian Newey-theorie na Red Bull uitspraken

Eddie Jordan gaf een directe en ongecensureerde reactie op de opmerking dat...

Stefano Domenicali: ‘Duidelijkheid’ over vierde Grand Prix in de Verenigde Staten

Stefano Domenicali heeft uitgesproken dat er geen plannen zijn voor een vierde...

Staakt Red Bull de ontwikkeling van de RB21 ten gunste van de RB20?

De geruchten rond Red Bull wijzen erop dat het team mogelijk gedwongen...

Tsunoda bekritiseert updates: ‘Niet eens in de buurt van wat we verwachtten’

Yuki Tsunoda gaf tijdens het Formule 1-weekend in Monza een kritische kijk...

Alonso eist verbetering: Aston Martin kan niet achter Williams, Haas en RB blijven

Fernando Alonso, coureur bij Aston Martin, heeft duidelijk gemaakt dat het team...

Lof voor Piastri: ‘Oscar rijdt hard, eerlijk en respectvol’

Oscar Piastri’s indrukwekkende inhaalactie tijdens de Italiaanse Grand Prix heeft zijn reputatie...

George Russell doet opvallende uitspraak: ‘F1 is momenteel een beetje vreemd’

George Russell merkt op dat de Formule 1 zich momenteel in een...