Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Formule 1 Seizoen 2023: Overzicht motor- en versnellingsbakonderdelen
F1 nieuws

Formule 1 Seizoen 2023: Overzicht motor- en versnellingsbakonderdelen

94

Start van het achttiende raceweekend

De coureurs hebben de motoren gestart voor het achttiende raceweekend van het Formule 1-seizoen 2023. Na zeventien intensieve races is het een goed moment om de balans op te maken en de gebruikte en vervangen motor- en versnellingsbakonderdelen per coureur te evalueren.

Aangepaste regels voor motoronderdelen

Dit seizoen zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd in de regels voor het gebruik van motoronderdelen. Elke coureur mag drie keer zonder gridstraf de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, en MGU-K vervangen. Dit betekent dat in totaal vier volledige power units zijn toegestaan, inclusief de initiële motor waarmee het seizoen is gestart. Het hergebruik van vervangen motoren is toegestaan, tenzij deze volledig onbruikbaar zijn geworden. Daarnaast is het gebruik van twee energy stores en twee control electronics beperkt, wat neerkomt op één vervanging.

Straf voor overtreden van motoronderdelenlimiet

Bij de vierde vervanging van een motoronderdeel wordt een straf van tien gridplaatsen opgelegd, en elke volgende vervanging leidt tot een penalty van vijf gridplaatsen. Dit betekent dat het gebruik van een vijfde MGU-K en MGU-H tijdens een raceweekend resulteert in een totale gridpenalty van 15 plaatsen.

Status van coureurs en onderdelen

Tot dusver hebben twee coureurs de limiet voor de ICE, Turbo Charger, MGU-H, en MGU-K overschreden. Een reeks van coureurs zitten op de limiet wat betreft de volledige motor, terwijl sommigen, zoals Lando Norris, specifieke onderdelen hebben die de limiet naderen. De meeste coureurs hebben nog een reserve motor voor de tweede helft van het seizoen.

Energy store en control electronics

Charles Leclerc, Sergio Pérez, en Daniel Ricciardo hebben de limiet overschreden voor zowel de energy store als de control electronics. De meeste andere coureurs hebben hun maximale aantal van twee gebruikte onderdelen bereikt en riskeren een gridstraf bij de volgende vervanging.

Exhaust system gebruik

Elke coureur mag het Exhaust System (EX) zeven keer vervangen zonder een straf te ontvangen. Tot nu toe hebben niemand dit aantal bereikt, maar enkele coureurs zitten dicht bij deze limiet.

Versnellingsbak regelgeving en gebruik

Voor versnellingsbakken gelden aparte regels. Een vijfde buitenonderdeel leidt tot een gridstraf van vijf plaatsen. Sommige coureurs, zoals Hülkenberg en Magnussen, hebben deze limiet al overschreden, terwijl anderen dicht bij een straf zijn. De meerderheid heeft nog één of twee vervangingen over voordat ze een straf riskeren.

Met deze analyse in het achterhoofd, kijken teams en coureurs vooruit naar de resterende races van het seizoen, waar strategisch management van motor en versnellingsbak cruciaal zal zijn om optimale prestaties te leveren en straffen te vermijden.

Totaaloverzicht

CoureurICETurboMGU-HMGU-KEnergy StoreControl ElectronicsExhaust SystemBuitenkant versnellingsbakBinnenkant versnellingsbak
Maximale aantal voor gridstraf444422844
Max Verstappen444422545
Sergio Pérez555534644
Charles Leclerc444434644
Carlos Sainz444422544
Lewis Hamilton444422533
George Russell444422422
Fernando Alonso444422433
Lance Stroll444422444
Lando Norris433322644
Oscar Piastri444422544
Pierre Gasly444422644
Esteban Ocon444322534
Alex Albon444422544
Logan Sargeant444422544
Kevin Magnussen555433655
Nico Hülkenberg555523755
Yuki Tsunoda444422544
Daniel Ricciardo444433644
Valtteri Bottas444422644
Zhou Guanyu555423644

Blijf op de hoogte

Gerelateerd nieuws

Geruchten rond Red Bull: Piastri mogelijk nieuwe teamgenoot van Verstappen in 2025

De geruchtenmolen draait op volle toeren: Red Bull zou een gedurfde zet...

GP Verenigde Staten 2024: Wie zijn de favorieten voor pole position?

De Grand Prix van de Verenigde Staten 2024 belooft een spannende strijd...

Red Bull eist onderzoek naar McLaren na schokkende beschuldigingen kostenplafond

Red Bull Racing staat momenteel voor een flinke uitdaging, zowel binnen als...

Red Bull eindelijk eerlijk: ‘Wanneer je iemand als hij verliest, is dat een klap’

Red Bull heeft eindelijk toegegeven wat velen al vermoedden: de afwezigheid van...

Otmar Szafnauer over waarom Piastri Alpine verliet voor McLaren

Oscar Piastri’s overstap van Alpine naar McLaren blijft een van de meest...

Lawson reageert op Horner’s opmerking over motorstraf voor GP van de VS

Liam Lawson heeft bevestigd dat hij een motorstraf zal krijgen voor de...

Horner geeft Checo Perez laatste waarschuwing: ‘prestaties niet acceptabel’

Christian Horner heeft recentelijk harde kritiek geuit op Checo Perez, de Mexicaanse...

Button over het wereldkampioenschap winnen met Norris: ‘dan moet die dát doen’

Jenson Button gelooft dat Lando Norris een serieuze kans maakt om het...