Nieuwe discussies over uitbreiding van puntenposities
Een voorstel om de puntenverdeling binnen de Formule 1 uit te breiden staat deze week op de agenda voor een eerste discussie tussen de belanghebbenden van de sport. Zoals oorspronkelijk gerapporteerd door motorsport.com, is er een voorstel ingediend om de puntenposities uit te breiden tot de 12e plaats, in plaats van de huidige 10e plaats, met een herziene toekenning van punten vanaf de achtste plaats naar beneden om deze verandering te accommoderen. Het voorstel, ingediend door een van de Formule 1-teams, dient als discussiepunt tijdens de aanstaande vergadering van de F1-commissie, die gepland staat voor donderdag.
De F1 Commissie, die vertegenwoordigers omvat van Formule 1, de commerciële rechthebbende van de sport, de besturende instantie de FIA, en de tien teams op de grid, zal dit idee naar verwachting verder bespreken en overwegen na de bijeenkomst van donderdag. De bestaande puntenstructuur van de 1e tot de 10e plaats is sinds 2010 in gebruik, toen de puntenplaatsen met twee werden uitgebreid vanaf de achtste plaats en de schaal van toegekende punten toenam als onderdeel van een 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 structuur. Het voorstel voor verandering dat voor gesprekken is ingediend om een uitbreiding tot de 12e plaats mogelijk te maken, zou een puntenverdeling van 25-18-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1 zien.
Actuele prestaties en historische wijzigingen in het puntensysteem
De eerste vijf races van het seizoen 2024 hebben gezien dat de top vijf teams – Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes en Aston Martin – 88 procent van de top-10 posities tussen hen hebben veiliggesteld, met alleen Haas (vier keer punten) en RB (twee keer) die zich in de puntenposities wisten te breken. Formule 1 heeft zijn puntenstelsel op verschillende momenten gedurende de geschiedenis van de sport aangepast. De puntenstructuur van 2010 verving degene die zeven seizoenen lang, vanaf 2003, in gebruik was toen punten werden toegekend aan de top-acht finishers in een 10-8-6-5-4-3-2-1 formaat.
Voorheen werden alleen punten toegekend aan de top zes rijders. Het snelste ronde bonuspunt werd toegevoegd aan het huidige systeem vanaf 2019, op voorwaarde dat de rijder die de snelste ronde van de race zette ook in de puntenposities eindigde.