Red Bull heeft aangekondigd dat het met ingang van 2026 voor het eerst zelf een power unit gaat produceren, als onderdeel van de nieuwe divisie Red Bull Powertrains in samenwerking met Ford. Ondanks de immense uitdaging om het op te nemen tegen gevestigde fabrikanten als Mercedes, Ferrari en Audi, is het team van mening dat ze competitief kunnen zijn dankzij de inspanningen om een klasseleider te worden. Christian Horner, de teambaas van Red Bull, weerspiegelde hoe de zaken ervoor stonden met nog minder dan twee jaar te gaan. Hij erkende dat Red Bull zich op een steile leercurve bevond, met een achterstand van 70 jaar op Ferrari, maar benadrukte ook het talent en de filosofie van hun team. “We passen dezelfde filosofie toe als bij het chassis op de motor. Maar het is een andere uitdaging met de motor. Dus, er zijn geen garanties.”
Horner merkte op dat het op dit moment onduidelijk was hoe Red Bull zich verhield tot de concurrentie, maar hij voelde dat er factoren in hun voordeel en tegen hen werkten. “Er is geen kennis van waar iemand anders staat met deze nieuwe regelgeving,” legde hij uit. “Het is een blanco papier en we hebben niet het voordeel van een bestaande motor om van te leren. Dus, vanuit een kostencappunt is dat een nadeel. Maar tegelijkertijd hebben we niet de afleiding van de huidige motor en de betrouwbaarheidsoplossingen en dergelijke, die daar moeten worden aangepakt.”
Veranderingen in het competitieve landschap van F1
Met de F1 die in 2026 een geheel nieuw tijdperk van regelgeving ingaat, waarbij zowel de chassis- als de motorenreglementen tegelijkertijd veranderen, is er een grote kans dat de competitieve volgorde wordt opgeschud. Horner heeft echter geen angst dat Red Bull slechter af zal zijn dan de concurrenten ondanks dat ze zich moeten concentreren op zowel de auto als de motor. “Als ik een team zou moeten steunen om het chassis goed te krijgen, denk ik dat we een redelijk track record hebben,” voegde hij eraan toe.
Een gewaagde stap met potentieel voor succes
Horner gelooft sterk in het potentieel van hun nieuwe project met de motor, ondersteund door enkele uitzonderlijke mensen en een ongelooflijke faciliteit. “Zeker. Het is heel gedurfd wat we hebben gedaan en het is heel moedig en behoorlijk brutaal, maar Red Bull zou niet 117 races hebben gewonnen en gedaan wat we hebben gedaan zonder gedurfde beslissingen te nemen. En we geloven dat het zich zal uitbetalen.” Deze gedurfde aanpak reflecteert de ethos van Red Bull, die al jaren bekend staat om zijn risicovolle maar succesvolle strategieën in de Formule 1.