Red Bull eindigde de vrijdagtrainingen in Saoedi-Arabië op papier met een keurige derde plaats voor Max Verstappen. Toch was dat volgens de data een vertekend beeld.
De longruns – het beste meetpunt voor racetempo – wezen uit dat Verstappen ruim een seconde per ronde langzamer was dan Oscar Piastri in de McLaren. Daarmee staat Red Bull er slechter voor dan de ranglijst suggereert.
“Onze longruns waren slecht. We hebben veel geprobeerd, maar het is nog niet waar ik het wil hebben.” – Max Verstappen
De Nederlandse coureur was degene met de langste longrun van de dag, bestaande uit negen ronden. Toch verloor hij daarin gemiddeld meer dan een seconde per ronde op McLaren.
In de eerdere sessie was het beeld niet anders: Red Bull zat structureel op grote afstand van de concurrentie.
Helmut Marko bevestigde na afloop dat er veel aan de auto was veranderd, inclusief nieuwe afstellingen. De focus lag niet meer op zandzakken of verstoppen van prestaties. Alles werd op tafel gelegd.
“We hebben niets achtergehouden, ook niet qua motorvermogen. We wilden weten waar we staan.”
Tsunoda crasht in laatste bocht van Jeddah
Yuki Tsunoda was bezig aan een sterke vrijdag, tot hij in de slotfase van de tweede training te veel instuurde in de laatste bocht. Met zijn linker voorwiel raakte hij de binnenmuur, waardoor de ophanging brak.
De auto gleed vervolgens stuurloos de buitenmuur in.
“Ik stuurde te veel in, raakte de muur en verloor de controle. Daarna kon ik niets meer doen.”
Voor Tsunoda, bezig aan zijn derde optreden bij Red Bull, is het een bittere domper. Tot het incident waren zijn tijden competitief en zat hij op ongeveer drie tienden van Verstappen.
Zowel Marko als Christian Horner vonden dat de crash niet overdreven moest worden.
“De snelheid was goed. Het is jammer, maar dit kan gebeuren op zo’n snelle baan.”
Tsunoda bood direct zijn excuses aan het team aan. Zijn fout kostte Red Bull kostbare tracktime in een weekend waarin elk detail telt.
Opvallend genoeg reed Lando Norris de snelste tijd van de dag, met Oscar Piastri direct achter hem. Verstappen volgde op P3. Wat de data pas echt onthulde, was dat McLaren zijn concurrenten over meerdere ronden wegreed.
Zelfs met minder topsnelheid was de MCL39 over het hele rondje sneller.
Coureur | Snelste rondetijd | Topsnelheid (km/u) |
---|---|---|
Lando Norris | 1:28.267 | 324 |
Max Verstappen | 1:28.547 | 332 |
De hoge topsnelheid van Red Bull leek dus niet te helpen in het totale plaatje. McLaren reed op rechte stukken rustiger, maar wist met een betere afstelling en minder bandenslijtage toch het tempo te dicteren.
“McLaren had duidelijk meer downforce, maar was alsnog sneller. Dat zegt alles.”
Ferrari en Mercedes in gevecht om tweede kracht
Achter McLaren is het dringen. Ferrari en Mercedes zitten dicht bij elkaar, al lijken de Italianen net iets sterker. Charles Leclerc had pech met verkeer, waardoor zijn snelste ronde niet representatief was.
Hamilton daarentegen bleef de hele vrijdag achter de feiten aanlopen.
“We zoeken nog naar balans. Het was een lastige dag.”
George Russell oogde scherper dan zijn teamgenoot, maar erkende dat het tweede vrije training minder liep dan het eerste deel van de dag. Toch was Russell in de longruns de meest stabiele achter McLaren.
Antonelli toonde zich tevreden over zijn dag, vooral op de mediumband. Op de zachte compound maakte hij een fout, maar zijn ritme in de langere runs gaf Mercedes hoop voor de rest van het weekend.
Ondanks de hoge snelheden op Jeddah blijft de verwachte strategie een eenstopper. De mediumband (C4) hield zich verrassend goed. De zachte C5-band bleek onbruikbaar voor de race.
Teams als Haas probeerden het wel, maar de slijtage was direct zichtbaar.
“De softband overleeft nauwelijks een ronde. Die gaan we zondag niet meer zien.”
Pirelli’s keuze om dit jaar een zachtere bandenset mee te nemen dan voorgaande jaren lijkt de juiste richting, maar verandert niets aan de fundamentele uitdaging: wie start op hard, riskeert bij een vroege safety car een strategisch gat.
Dat risico speelt vooral in de eerste tien ronden. Bij een safety car zullen teams op hard moeten kiezen: óf doorgaan en verliezen, óf stoppen en hopen dat mediumbanden lang genoeg meegaan.
In het middenveld sprong Pierre Gasly eruit met zijn eerste plaats in VT1. Alpine lijkt zich te nestelen bovenaan de subtop, samen met Williams.
Beide teams kozen voor een agressieve aanpak in de longruns, wat resulteerde in snelle tijden, maar mogelijk vertekende de slijtagecijfers.
“Ik voelde me meteen goed in de auto. Q3 moet mogelijk zijn.”
Sauber verraste met een stabiel pakket, vooral bij Nico Hülkenberg. De auto leek voor het eerst dit jaar competitief. Updates aan diffuser, beamwing en ondervloer tonen hun effect. Bortoleto kon door een brandstoflek helemaal niet rijden in VT2.
De verschillen in het middenveld zijn klein. Aston Martin en Haas vielen tegen, onder andere door verkeerd gebruik van de softband. Racing Bulls reden nauwelijks bruikbare longruns, waardoor hun ware tempo onbekend blijft.