De Italiaanse GP van Emilia-Romagna in Imola verdwijnt in 2026 van de Formule 1-kalender. De klassieker moet plaatsmaken voor een tweede Spaanse race, ditmaal in Madrid. Het nieuws kwam niet onverwacht, maar de officiële bevestiging voelt hard bij de organisatie en lokale overheden.
En dat lieten ze meteen duidelijk merken. Imola keerde in 2020 terug op de F1-kalender tijdens het door COVID-19 aangepaste seizoen en groeide in korte tijd opnieuw uit tot een favoriet bij zowel coureurs als fans.
De krappe lay-out, historische waarde en Italiaanse racecultuur gaven het evenement een unieke uitstraling. Toch bleek dat niet genoeg.
Met het oog op commerciële belangen en een ‘evenwichtige’ spreiding, kiest de F1-organisatie vanaf 2026 voor een extra Spaanse GP in Madrid. Het aantal races blijft op 24 staan, maar Imola valt af. Een bittere pil, zeker voor een stad die alles op alles zette om het evenement te behouden.
“Dit is nieuws dat we al kenden, maar dat vragen, teleurstelling en bitterheid oproept,” aldus burgemeester Marco Panieri in een officieel statement.
Hij benadrukt dat Imola in de afgelopen jaren “recordcijfers” heeft neergezet en dat het evenement “één van de meest geliefde onder fans en coureurs” was.
Een strijd achter gesloten deuren
De gemeente Imola en de regio Emilia-Romagna wijzen erop dat ze alles hebben gedaan wat binnen hun macht lag.
Sinds het ondertekenen van het contract in 2021 zijn er volgens hen “alle mogelijke middelen ingezet” om de race structureel terug te brengen naar de kalender. Maar diezelfde overeenkomst liep eind 2025 af – en werd dus niet verlengd.
“We hebben altijd met open vizier gehandeld en het belang van de GP herhaald tegenover álle betrokken partijen,”
verklaart Panieri.
Toch bleek transparantie en bereidheid tot samenwerking niet voldoende. De organisatie van de Formule 1 koos voor andere prioriteiten — met als gevolg dat een race met diepgewortelde geschiedenis plaats moet maken voor een nieuw, nog onbewezen circuit.
Ondanks de harde klap weigert Imola zich neer te leggen bij het besluit. De toon van de verklaring is strijdlustig. Volgens Panieri en regionale bestuurders is het schrappen van de GP géén definitief afscheid, maar “een complex besluit binnen een moeilijk kalenderdossier”.
Die nuance wordt bevestigd door Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1 én afkomstig uit Imola. Hij stelde eerder al voor om circuits als Imola op een rotatiebasis in te zetten. Dat zou betekenen dat de GP in bepaalde jaren terugkeert, zonder jaarlijks vast plekje.
Die optie blijft op tafel liggen, maar biedt voorlopig weinig troost voor de fans die zich elk jaar in groten getale meldden in het park van Enzo e Dino Ferrari.
Madrid krijgt het podium, maar mist de ziel
De keuze voor Madrid valt rauw op het dak bij velen in Italië. Waar Imola het moet doen met historie, ambiance en nostalgie, biedt Madrid vooral nieuwigheid en marketingpotentieel. De vraag blijft dan ook of dit daadwerkelijk een verbetering is, of slechts een zakelijke schuif op het wereldtoneel.
Het contrast tussen de passie van Imola en de onbekende charme van Madrid is groot. En hoewel de F1 zich graag profileert als een mondiale sport, zijn het juist dit soort beslissingen die de verbinding met traditie onder druk zetten.
Imola blijft vechten. Maar voorlopig staat er vanaf 2026 geen Formule 1 meer gepland in de glooiende heuvels van Emilia-Romagna. En dat doet pijn — niet alleen in Italië, maar ook bij de fans die F1 meer vinden dan alleen een kalender vol strakke stedenraces.