Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws FOM trekt stekker uit F175 2.0 ondanks recordcijfers: ‘teams willen geen circus voor 2026’

FOM trekt stekker uit F175 2.0 ondanks recordcijfers: ‘teams willen geen circus voor 2026’

917
FOM trekt stekker uit F175 2.0 ondanks recordcijfers: ‘teams willen geen circus voor 2026’
Foto: Steffen Prößdorf

Het succes leek haast te mooi om te negeren. Meer dan 7 miljoen kijkers wereldwijd, een uitverkochte O2 Arena in Londen en alle F1-teams samen op één podium.

Toch heeft de Formule 1 besloten om het F175-lanceringsspektakel van begin 2025 geen vervolg te geven in aanloop naar het seizoen 2026.

Voor fans die hoopten op een nieuwe, grootschalige liveshow met kleurenschema’s, grappen en een flitsende opbouw naar een nieuw tijdperk, is dat een forse domper. Zeker omdat 2026 hét jaar wordt van de nieuwe auto’s en powerunits.

Juist dan zou een gezamenlijk podiummoment logisch lijken. Maar niets is minder waar. De F175-show was opgezet als een eenmalige viering van 75 jaar Formule 1.

Teams, coureurs, stakeholders en fans kwamen samen in Londen om het jubileum luister bij te zetten. En hoewel de reacties overwegend positief waren — ook commercieel — kiest de Formule 1 Management (FOM) ervoor om dit niet te herhalen.

De officiële lezing: zo’n evenement moet exclusief blijven voor bijzondere mijlpalen. F175 was uniek, en dat moet het blijven. Daarmee sluit de F1 niet uit dat er in de toekomst opnieuw van dit soort lanceringen komen, maar zeker niet jaarlijks. En dus ook niet in 2026.

Techniek en planning gooien roet in het eten

Een van de voornaamste redenen om géén tweede editie te houden, is de planning rond het nieuwe reglement. In 2026 worden de auto’s compleet vernieuwd — zowel qua chassis als powerunit.

Alle tien bestaande teams, plus nieuwkomer Cadillac, moeten die auto’s onder zware tijdsdruk voorbereiden. En dat betekent: testen, finetunen, en geen ruimte voor PR-extravaganza.

De pre-season testdagen worden bovendien verspreid gehouden. Eerst in Barcelona, vermoedelijk achter gesloten deuren. Daarna volgt een tweede driedaagse sessie in Bahrein, kort voor de seizoensopener in Australië. Een mega-event zoals F175 in die drukke kalender inpassen, zou volgens meerdere teams ‘onnodige afleiding’ zijn.

Toch wringt het voor sommigen. De liveshow van 2025 bereikte miljoenen, trok aandacht van nieuwe doelgroepen én bracht alle merken en partners in beeld. Dat de FOM dat nu loslaat, voelt als een gemiste kans. Zeker in een sport die steeds meer inzet op entertainment en toegankelijkheid.

Maar de teams hadden duidelijk inspraak. De balans tussen commercie en voorbereiding op een ingrijpend technisch seizoen is precair. Liever een sterke start met een betrouwbare auto dan een PR-stunt met risico op mislukking. Zo redeneren velen in de paddock.

“Zulke shows zijn fantastisch, maar 2026 is geen normaal jaar. Alles wordt opnieuw opgebouwd,” — aldus een betrokken teammanager volgens Autosport.

Wat dit betekent voor de fans

De keuze om géén gezamenlijk lanceerevent te organiseren, betekent niet dat fans helemaal niks te zien krijgen. Elk team zal — zoals gewoonlijk — zijn eigen presentaties en content maken. Denk aan digitale onthullingen, sneak previews en interviews.

Toch ontbreekt die gezamenlijke energie van een live podium. De unieke mix van humor, opwinding en symboliek — alles wat F175 zo bijzonder maakte — blijft dit keer achterwege. En dat doet pijn, juist in een seizoen waarin alles anders wordt.

Het oordeel over deze beslissing zal afhangen van je perspectief. Voor hardcore fans die snakken naar inhoud en prestaties, is het wellicht logisch. Voor wie de sport graag deelt met vrienden, voor wie leeft voor de magie van lanceringen, is het vooral een teleurstelling.

Wat vaststaat: 2026 wordt hoe dan ook een mijlpaaljaar voor de Formule 1. Alleen niet met champagne op het podium van de O2 Arena.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Mercedes

Antonelli daagt Verstappen uit: ‘laat hem maar komen, ik wil leren van de besten’

De geruchtenmolen draait op volle toeren: komt Max Verstappen naar Mercedes in...

Christian Horner

Horner krijgt steun voor verrassende comeback: niet naar Ferrari, maar richting dít team

De klap van zijn ontslag bij Red Bull is nog nauwelijks verwerkt,...

Fernando Alonso Aston Martin

Aston Martin versterkt talentenprogramma met Alonso’s kartteam: ‘we bouwen aan de volgende generatie’

Aston Martin koppelt zijn jonge talenten direct aan het kartingproject van Fernando...

Mohammed Ben Sulayem

Wolff over FIA-president Ben Sulayem: strenge hand, maar precies wat de sport nodig heeft

De relatie tussen Toto Wolff en FIA-president Mohammed Ben Sulayem stond lang...