In een sport waar duizendsten van een seconde het verschil maken, is ook één strafpunt genoeg om een complete Grand Prix te missen. Max Verstappen staat op elf strafpunten — nog maar één verwijderd van een automatische schorsing.
Na Kevin Magnussen in 2024 dreigt de Nederlander de tweede F1-coureur ooit te worden die door dit systeem een race moet overslaan. Hoe kon het zo ver komen?
Sinds 2014 houdt de FIA nauwkeurig bij hoe vaak coureurs de regels overtreden. Elke overtreding kan naast een tijdstraf ook strafpunten op de superlicentie opleveren. Twaalf punten binnen twaalf maanden? Dan volgt er automatisch een raceban.
Verstappen verzamelde zijn strafpunten in rap tempo. Alleen al bij de GP van Spanje in 2025 kreeg hij drie punten voor een aanvaring met George Russell. Eerder liep hij al strafpunten op in Abu Dhabi, Qatar, São Paulo, Mexico-Stad en Oostenrijk.
De incidenten variëren van het forceren van een tegenstander naast de baan tot het niet naleven van delta’s tijdens de VSC.
“Verstappen heeft nog tot 1 juni 2026 voor de zwaarste strafpunten verdwijnen,” blijkt uit de FIA-registratie van de superlicenties.
Dat betekent dat hij het komende jaar foutloos moet blijven. Eén extra punt — door bijvoorbeeld het hinderen van een andere coureur, een gevaarlijke inhaalactie of te langzaam rijden op een outlap — zou direct leiden tot een raceban.
Wie er op afstand volgen
Na Verstappen is Liam Lawson de ‘koploper’ met zes strafpunten. De Nieuw-Zeelander kreeg dit jaar al vier punten, onder meer voor incidenten met Alonso, Hülkenberg en Stroll. Zijn meest recente fout dateert van de GP van Miami.
Oscar Piastri, Nico Hülkenberg en Oliver Bearman zitten op vier punten. Zij zijn minder direct in gevaar, maar meerdere punten in een weekend zijn zo gepakt. Een straf voor een crash, unsafe release of te snel rijden onder geel: het kan allemaal punten opleveren.
Lando Norris en Lance Stroll hebben elk drie punten. Carlos Sainz, Fernando Alonso, Alex Albon en Franco Colapinto staan op twee. George Russell heeft er één. Acht coureurs — waaronder Hamilton, Leclerc en Gasly — staan nog altijd op nul.
De penaltypunten zijn ooit ingevoerd om herhaald roekeloos gedrag af te straffen. Het idee is simpel: wie te vaak over de schreef gaat, riskeert zijn deelname. Net als op de openbare weg moet je oppassen met het verzamelen van ‘boetes’. Bij twaalf is het simpel: je mist de volgende race.
Coureur | Strafpunten | Beschrijving | Grand Prix | Jaar | Vervaldatum |
---|---|---|---|---|---|
Max Verstappen | 3 | Contact met George Russell | Spanje | 2025 | 1 juni 2026 |
Max Verstappen | 2 | Botsing met Oscar Piastri | Abu Dhabi | 2024 | 8 december 2025 |
Max Verstappen | 1 | Te langzaam gereden tijdens cooldown ronde | Qatar | 2024 | 1 december 2025 |
Max Verstappen | 1 | Onder minimum VSC-delta in sprintrace | São Paulo | 2024 | 1 november 2025 |
Max Verstappen | 2 | Duwde Lando Norris van de baan | Mexico-Stad | 2024 | 27 oktober 2025 |
Max Verstappen | 2 | Incident met Norris | Oostenrijk | 2024 | 30 juni 2025 |
Liam Lawson | 1 | Botsing met Fernando Alonso | Miami | 2025 | 2 mei 2026 |
Liam Lawson | 2 | Botsing met Nico Hulkenberg | Bahrein | 2025 | 13 april 2026 |
Liam Lawson | 1 | Botsing met Lance Stroll | Bahrein | 2025 | 13 april 2026 |
Liam Lawson | 2 | Botsing met Valtteri Bottas | Qatar | 2024 | 1 december 2025 |
Nico Hulkenberg | 2 | Botsing met Yuki Tsunoda | Italië | 2024 | 1 september 2025 |
Nico Hulkenberg | 2 | Botsing met Fernando Alonso | Oostenrijk | 2024 | 30 juni 2025 |
Oscar Piastri | 2 | Botsing met Franco Colapinto | Abu Dhabi | 2024 | 8 december 2025 |
Oscar Piastri | 2 | Botsing met Liam Lawson | São Paulo | 2024 | 2 november 2025 |
Oliver Bearman | 2 | Inhalen onder rode vlag | Monaco | 2025 | 23 mei 2026 |
Oliver Bearman | 2 | Botsing met Franco Colapinto | São Paulo | 2024 | 2 november 2025 |
Lando Norris | 3 | Niet vertraagd bij dubbele gele vlaggen | Qatar | 2024 | 1 december 2025 |
Lance Stroll | 1 | Botsing met Charles Leclerc | Monaco | 2025 | 23 mei 2026 |
Lance Stroll | 2 | Incident met Alex Albon | Qatar | 2024 | 1 december 2025 |
Carlos Sainz | 2 | Duwde Kimi Antonelli van de baan | Bahrein | 2025 | 13 april 2026 |
Fernando Alonso | 2 | Botsing met Guanyu Zhou | Oostenrijk | 2024 | 20 juni 2025 |
Alex Albon | 2 | Botsing met Kevin Magnussen | Qatar | 2024 | 1 december 2025 |
Franco Colapinto | 2 | Botsing met Liam Lawson | Mexico-Stad | 2024 | 27 oktober 2025 |
George Russell | 1 | Geen 10-autolengtes achter Safety Car behouden | Qatar | 2024 | 1 december 2025 |
Kimi Antonelli | 0 | – | – | – | – |
Gabriel Bortoleto | 0 | – | – | – | – |
Pierre Gasly | 0 | – | – | – | – |
Isack Hadjar | 0 | – | – | – | – |
Lewis Hamilton | 0 | – | – | – | – |
Charles Leclerc | 0 | – | – | – | – |
Esteban Ocon | 0 | – | – | – | – |
Yuki Tsunoda | 0 | – | – | – | – |
Het systeem kreeg veel kritiek na de schorsing van Magnussen in 2024. Zijn overtredingen waren niet extreem, maar bij elkaar opgeteld wél genoeg voor een ban. Toch blijft de FIA erbij dat dit de enige manier is om consequent en preventief te handhaven.
“Het is bedoeld om gedrag te beïnvloeden, niet om coureurs te straffen om het straffen,” aldus een anonieme steward in gesprek met de pers.
Verstappen in de gevarenzone
Voor Verstappen komt dit op een uiterst ongelegen moment. De titelstrijd is intens, Red Bull worstelt met stabiliteit en elk gemist raceweekend kan cruciale punten kosten. Tegelijk is zijn rijstijl onmiskenbaar agressief — en juist dat karakter brengt hem nu in de problemen.
Of hij daadwerkelijk een race moet missen, hangt af van zijn discipline de komende maanden. Maar met nog een half seizoen en elf punten op zak, is het risico groter dan ooit.
Eén fout. Eén inschattingsfout. Eén strafpunt. Meer heeft hij niet nodig om geschiedenis te schrijven — op de minst gewenste manier.