Na 20 jaar en 400 Grands Prix aan het roer van Red Bull Racing laat hij er geen twijfel over bestaan: zijn hart ligt nog altijd volledig bij het team dat ooit begon als buitenbeentje.
Red Bull vierde in Imola een bijzondere mijlpaal. Niet alleen werd daar de 400ste Grand Prix gereden met Horner als teambaas, het was ook de plek waar een stortvloed aan geruchten opnieuw oplaaide. Ferrari zou hem willen hebben.
Alpine zou hem benaderd hebben. Zelfs een aandeelhouderschap zou op tafel hebben gelegen. Maar Horner zelf? Die lijkt onaantastbaar.
Toen Horner in 2005 de leiding kreeg over Red Bull Racing, werd het team vooral bekeken als een marketingvehikel met een coureur die liever op een skateboard stond dan op het podium. F1 was destijds elitair, zakelijk, conservatief. Red Bull bracht lawaai, energie, en een jong team met lef.
“Het was een ongelooflijke reis. 124 zeges, 14 wereldtitels… en we zijn nog lang niet klaar,” — Christian Horner over zijn 20 jaar bij Red Bull
Hij was 31 toen hij begon – jonger dan bijna alle andere teambazen toen. Toch wist hij snel Adrian Newey weg te lokken bij McLaren, en een krachtbrondeal te sluiten met Renault die hen groot zou maken.
Loyaliteit ondanks de storm
De afgelopen jaren was Horner vaker nieuws dan hem lief was. Machtstrijd binnen het team, het vertrek van zwaargewichten als Adrian Newey, geruchten over interne conflicten… Toch bleef Horner kalm.
In gesprekken met media herhaalt hij steeds hetzelfde: hij voelt zich verantwoordelijk voor de 2000 mensen in het team, en voor het Red Bull-DNA.
“Mijn hart en ziel zitten in dit team. Ik ben niet van plan ergens anders opnieuw te beginnen.”
Hij benadrukt ook dat Red Bull zijn grote kracht haalt uit eigenzinnigheid en onafhankelijkheid. Niet bang zijn om anders te zijn. Niet buigen voor fabrikanten of gevestigde namen. “We zijn mavericks,” zegt hij, “en daar ben ik trots op.”
De reden dat Horner blijft zit hem niet alleen in verleden of loyaliteit, maar juist in de toekomst. Red Bull werkt aan een eigen krachtbron – een technisch en strategisch megaproject dat het team in 2026 volledig zelfstandig moet maken. Voor Horner is dat het volgende hoofdstuk.
“We bouwen onze eigen motor. Dat heeft bijna niemand ooit gedaan. Het is een enorme uitdaging, maar ook een droom.”
Hij zegt dat hij pas stopt als de motivatie weg is. En die is er nog, ondanks alle ‘battle scars’. Wat hem gaande houdt? De mensen om hem heen, het geloof in het project, en de passie voor racen.
De menselijke kant van een Formule 1-leider
Wat weinig mensen zien, is de emotionele last die hoort bij een rol als deze. Horner staat al twee decennia onafgebroken onder hoogspanning. Iedere fout, ieder conflict, iedere mislukte strategie – het komt allemaal op zijn bord. Maar juist in die momenten, zegt hij, leerde hij wie zijn echte team is.
“Als je met je rug tegen de muur staat, zie je wie je echte mensen zijn.”
Het is die loyaliteit – intern én extern – die hem overeind houdt. Sponsors, partners, teamleden, aandeelhouders: hij ziet zichzelf als spil van een organisatie die gebouwd is op vertrouwen en wederzijds respect.
400 Grands Prix. Acht wereldtitels. Meer dan 120 overwinningen. Maar het verhaal van Christian Horner is nog niet klaar. De speculaties over een overstap zijn vals. De motivatie is springlevend. En de volgende mijlpaal ligt al klaar: een volledig eigen Red Bull-motor.
Horner blijft. Omdat hij niet afmaakt wat ‘af’ is, maar omdat hij blijft bouwen aan wat nog moet komen. En in zijn woorden? “Ik heb dezelfde passie als 21 jaar geleden – alleen wat meer littekens.”