Carlos Sainz beleefde een rampzalige GP van de Verenigde Staten. Zijn race was al vroeg voorbij na een harde tik met Mercedes-coureur Kimi Antonelli, maar de nasleep bleek nog pijnlijker: de FIA legde hem na afloop een gridstraf van vijf plaatsen op voor de volgende race in Mexico-Stad.
De straf kwam voort uit een incident in ronde zeven op het Circuit of the Americas. Sainz probeerde Antonelli in te halen bij bocht 15, maar de manoeuvre liep volledig mis.
De Spanjaard beschadigde de rechtervoorhoek van zijn Williams zodanig dat hij direct moest opgeven. Wat begon als een ambitieuze inhaalpoging, eindigde in frustratie en een strafblad.
De FIA onderzocht het voorval pas na de race. Volgens de stewards probeerde Sainz “aan de binnenkant van auto 12 (Antonelli) in te duiken bij bocht 15”. Daarbij kwam het tot contact tussen beide auto’s precies op het raakpunt van de bocht.
“Auto 55 probeerde een inhaalactie aan de binnenkant uit te voeren en een botsing tussen de twee auto’s vond plaats bij het apex.”
Sainz verdedigde zich door te stellen dat hij verwachtte dat Antonelli hem ruimte zou laten. Hij beweerde dat de Mercedes-coureur te vroeg instuurde, waardoor een botsing onvermijdelijk werd.
“Ik dacht dat Kimi ruimte zou laten aan de binnenkant. Toen hij instuurde, blokkeerde ik de remmen en kon ik niets meer doen.”
De Spanjaard benadrukte dat Antonelli volgens hem had moeten anticiperen op een aanval en wat meer ruimte moest laten om contact te vermijden.
De reden voor de straf
De stewards zagen het anders. Volgens de officiële richtlijnen van de FIA had Sainz geen recht op ruimte in de bocht, omdat hij op het moment van insturen nog niet ver genoeg naast Antonelli zat.
“Op geen enkel moment vóór de apex bevond de vooras van auto 55 zich naast of voorbij de spiegel van auto 12,” stond in het rapport.
Daarmee concludeerde de FIA dat Sainz “niet het recht had om ruimte te krijgen in de bocht” en dus de primaire schuldige was aan de botsing.
“De stewards bepalen dat de coureur van auto 55 overwegend schuldig is aan de aanrijding, en er wordt een straf toegepast.”
Omdat Sainz de race niet had uitgereden, kon een tijdstraf niet worden opgelegd. Conform de reglementen werd de sanctie daarom omgezet in een gridstraf voor de volgende Grand Prix.
De FIA bevestigde dat de opgelegde straf overeenkomt met een tien seconden tijdstraf, vertaald naar een vijf plaatsen gridpenalty. Sainz zal daardoor in Mexico vijf plekken verder naar achteren starten dan zijn kwalificatieresultaat.
Het is niet de eerste keer dat de Spanjaard onder de loep ligt van de wedstrijdleiding. Eerder dit seizoen kreeg hij al een tijdstraf in Zandvoort, die hij na een succesvol beroep wist terug te draaien. Dit keer lijkt er echter weinig ruimte voor discussie.
“De regels zijn duidelijk. Wanneer een coureur geen recht heeft op ruimte bij het insturen en toch contact veroorzaakt, is dat een overtreding.”
Voor Williams is het opnieuw een bittere pil in een seizoen dat steeds zwaarder wordt. Sainz’ race was na zeven ronden voorbij, en met de straf in de zak begint het Mexicaanse weekend met een serieuze achterstand.
De straf vormt het slotstuk van een teleurstellend weekend voor het team. Beide Williams-auto’s kwamen in Austin niet in de punten, terwijl de auto’s gedurende het hele weekend moeite hadden met grip en balans.
Sainz’ crash met Antonelli was symbolisch voor de frustratie die binnen het team leeft. De Spanjaard probeerde te forceren in een fase van de race waarin geduld waarschijnlijk beter was geweest.
“Het was een optimistische poging.”
Met een gridstraf op zak en een beschadigde auto zal de focus van Williams nu volledig liggen op herstel richting de Grand Prix van Mexico.
Daar wacht Sainz niet alleen een nieuwe uitdaging op het circuit, maar ook de taak om zijn reputatie te herstellen na een weekend vol fouten en gevolgen.
De botsing in Austin bewijst opnieuw dat de marges in de Formule 1 flinterdun zijn: één verkeerde inschatting, en de prijs is hoog.