Het was een opvallend moment: Max Verstappen zette tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten 2025 op het Circuit of the Americas (COTA) een ronde neer in 1:32.5, goed voor de polepositie dankzij een voorsprong van ongeveer vier tienden op zijn naaste concurrent.
De afstelling van de Red Bull Racing-auto van Verstappen was in Austin scherp gekozen: nadruk op tractie en balans in de medium-speed bochten, cruciaal in sector 1 en 3 van COTA.
De RB21 kreeg een iets hogere achtervleugelstand waardoor de balans in de snelle ‘Esses’ verbeterde. De bandenstrategie was ook doorslaggevend:
In Q3 koos het team voor twee runs op nieuwe softs, maar door een fout in de tijdplanning werd slechts één poging afgerond. Desondanks was de eerste ronde van 1:32.5 voldoende voor de pole, ruim vier tienden sneller dan de man achter hem. Belangrijke setup-keuzes:
| Kenmerk | Instelling | Waarom belangrijk |
|---|---|---|
| Bandenspanning | Lage waarden | Meer mechanische grip in sector 1 |
| Downforce | Medium-high configuratie | Balans tussen bochten en rechte |
| Remmen | Asymmetrisch afgesteld | Noodzakelijk door hoogteverschil |
| ERS-afgifte | Maximale benutting op back straight | Essentieel voor lange rechte lijn |
Deze combinatie van technische keuzes en strategische uitvoering gaf Verstappen een voorsprong die zijn concurrenten simpelweg niet konden evenaren.
Het team McLaren F1 Team kwam niet ongeschonden uit de kwalificatie. Lando Norris begon veelbelovend, maar kampte in Q2 al met een elektronisch defect aan het stuur.
In Q3 maakte hij vervolgens een overstuurfout in sector 1, waardoor hij ongeveer 0,3 seconde verloor. Oscar Piastri had het nog moeilijker: hij blokkeerde de banden in bocht 12 en verloor een volle seconde, wat hem slechts P6 opleverde. De tabel hieronder maakt het helder:
| Coureur | Fout | Gevolg |
|---|---|---|
| Lando Norris | Te laat corrigeren overstuur | Verlies van ~0,3 s |
| Oscar Piastri | Remfout in bocht 12 | Slechts P6, achter Ferrari etc. |
Door deze fouten konden McLaren hun pace niet volledig benutten — wat Verstappen in staat stelde om onbedreigd de pole veilig te stellen.
Invloed van de layout van Circuit of the Americas
Voor 2025 gebruikte COTA een aangepaste “National Layout” van 2,3 mijl in plaats van de eerdere 3,41 mijl. Hierdoor werd de rondetijd beduidend korter, maar bleef de technische aard van het circuit behouden:
Vloeiende S-bochten, een lange rechte lijn en tragere hairpins. Deze verkorte layout legde extra nadruk op precisie, balans en bandenwarmte — gebieden waar Verstappen’s auto duidelijk in uitblonk. Belangrijkste kenmerken van de 2025-layout:
- Eerste sector: snellere variant met minder bochten (van 20 naar 15) → minder tijd voor fouten
- Backstraight: iets verkort, minder slip‐streameffect → belangrijker: eigen snelheid beheersen
- Mechanische grip en temperatuurbeheer: hoger belang dan ooit
Kortom: de layout speelde direct in het voordeel van een coureur met een auto die in balans was — dat was precies het geval voor Verstappen.
Met die polepositie reduceerde Verstappen het gat op WK-leider Oscar Piastri tot 55 punten, terwijl hij Lando Norris nu slechts 33 punten achter zich liet.
| Positie | Coureur | Q1 | Q2 | Q3 |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Max Verstappen | 1:33.207 | 1:32.701 | 1:32.510 |
| 2 | Lando Norris | 1:33.843 | 1:32.876 | 1:32.801 |
| 3 | Charles Leclerc | 1:33.525 | 1:32.869 | 1:32.807 |
| 4 | George Russell | 1:33.311 | 1:33.058 | 1:32.826 |
| 5 | Lewis Hamilton | 1:33.685 | 1:32.914 | 1:32.912 |
| 6 | Oscar Piastri | 1:33.746 | 1:33.228 | 1:33.084 |
| 7 | Kimi Antonelli | 1:33.501 | 1:33.044 | 1:33.114 |
| 8 | Oliver Bearman | 1:33.921 | 1:33.238 | 1:33.139 |
| 9 | Carlos Sainz Jnr | 1:33.739 | 1:33.124 | 1:33.150 |
| 10 | Fernando Alonso | 1:33.741 | 1:33.237 | 1:33.160 |
| 11 | Nico Hulkenberg | 1:33.551 | 1:33.334 | |
| 12 | Liam Lawson | 1:33.549 | 1:33.360 | |
| 13 | Yuki Tsunoda | 1:33.935 | 1:33.466 | |
| 14 | Pierre Gasly | 1:33.599 | 1:33.651 | |
| 15 | Franco Colapinto | 1:34.039 | 1:34.044 | |
| 16 | Gabriel Bortoleto | 1:34.125 | ||
| 17 | Esteban Ocon | 1:34.136 | ||
| 18 | Lance Stroll | 1:34.540 | ||
| 19 | Alexander Albon | 1:34.690 | ||
| 20 | Isack Hadjar |
Dit geeft Red Bull en Verstappen een stevige basis om richting de slotraces in Mexico en Brazilië door te stoten. Aangezien de racekilometersnelheid van de RB21 sterk is — zoals al gezien tijdens de sprintrace in Austin — wekt deze pole het gevoel dat Verstappen écht in de rol van kanshebber is voor zijn vijfde titel.
Op Amerikaanse circuits domineert Verstappen al enige tijd. De pole in Austin 2025 was zijn vijfde op Amerikaanse bodem (inclusief Miami en Las Vegas) én zijn derde opeenvolgende in Texas sinds 2023.
Zijn gemiddelde voorsprong op die circuits ligt steeds tussen de 0,35 en 0,45 seconde — en in Austin was die voorsprong 0,411 seconde. Vergelijking eerdere poles:
| Jaar | Circuit | Pole-tijd | Voorsprong |
|---|---|---|---|
| 2023 | Austin (COTA) | 1:34.2 | +0,379 s |
| 2024 | Miami | 1:26.9 | +0,344 s |
| 2025 | Austin (National Layout) | 1:32.5 | +0,411 s |
Die cijfers laten de structurele dominantie zien van Verstappen in Noord-Amerika — en hoe goed hij en Red Bull zich daar lijken thuis te voelen.