Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Winnaars en verliezers van de Grand Prix van de Verenigde Staten 2025

Winnaars en verliezers van de Grand Prix van de Verenigde Staten 2025

507
Winnaars en verliezers van de Grand Prix van de Verenigde Staten 2025
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

De Grand Prix van de Verenigde Staten bracht alles wat Formule 1 tot een spektakel maakt: pure dominantie, tactische fouten en interne spanningen.

Max Verstappen pakte de overwinning met chirurgische precisie, maar elders in het veld ging het van kwaad tot erger. Van een flitsende Ferrari tot een gefrustreerde Alpine — dit zijn de winnaars en verliezers van Austin 2025.

Max liet er in Austin geen enkele twijfel over bestaan wie nog altijd de maat der dingen is. Vanaf poleposition schoot hij als een raket richting bocht één en greep de leiding zonder ook maar één fout te maken. Daarna was het gedaan met de spanning.

Zijn race verliep nagenoeg vlekkeloos, al meldde hij tussendoor wat instabiliteit en glijmomenten. Zijn ingenieur Gianpiero Lambiase maande hem tot voorzichtigheid met de banden, maar dat had weinig invloed op de uitkomst.

Verstappen reed gecontroleerd, snel en zelfverzekerd naar opnieuw een dominante zege. Het belangrijkste resultaat lag echter niet alleen aan de finishlijn, maar ook in de tussenstand.

Zijn achterstand op titelrivaal Oscar Piastri is geslonken tot slechts 40 punten. Wat een paar maanden geleden nog onhaalbaar leek, voelt nu plots dichtbij.

“We wisten dat het gat groot was, maar alles is nog mogelijk.”

De wereldkampioen lijkt zijn vorm precies op het juiste moment te hebben gevonden.

Williams: een weekend om snel te vergeten

Waar Verstappen straalde, zakte Williams door het ijs. Alles wat mis kon gaan, ging mis. Carlos Sainz kwam al in ronde één in de problemen na contact met Mercedes-coureur Kimi Antonelli.

De Spanjaard blokkeerde bij een inhaalpoging en raakte Antonelli hard, wat zijn race direct beëindigde. Alsof dat nog niet genoeg was, kreeg Sainz ook nog een gridstraf van vijf plaatsen voor de race in Mexico. Een dubbele dreun voor het team.

Alexander Albon kende evenmin geluk. In de openingsronde botste hij met Gabriel Bortoleto. Hoewel beiden het incident afdeed als ‘racing incident’, was Albon realistisch: zijn race was hoe dan ook kansloos. Geen snelheid, geen punten — en geen voldoening.

“De auto voelde gewoon niet goed. We konden niet vechten.”

Met nul punten op zak en interne frustratie was het een weekend dat Williams liefst zo snel mogelijk wil vergeten. Lando Norris had iets goed te maken na de teleurstelling van de sprintrace, en dat deed hij met overtuiging.

Lees ook:  Verstappen gefrustreerd: 'we hebben alles geprobeerd, maar niets werkt bij Red Bull dit weekend'

Zijn start op zondag was niet perfect — hij verloor een plek aan Charles Leclerc — maar daarna toonde de Brit waarom hij tot de top van het veld behoort.

Hij hield de druk hoog op Ferrari en koos zijn momenten zorgvuldig. Het leverde harde maar respectvolle duels op met Leclerc, culminerend in een fraaie inhaalactie laat in de race. Een verdiende tweede plaats was zijn beloning.

Daarnaast verkleinde hij de kloof met teamgenoot Oscar Piastri tot slechts veertien punten. De strijd binnen McLaren is daarmee intenser dan ooit.

“Ik moest vandaag alles geven. We hebben het maximale eruit gehaald.”

Een statement dat McLaren hard nodig had na een paar lastige weekenden.

Isack Hadjar: foute bandenkeuze, fout weekend

Voor Isack Hadjar begon het drama al op zaterdag. Zijn crash in de kwalificatie gooide zijn voorbereiding overhoop, en de beslissing om op harde banden te starten maakte het alleen maar erger.

De Fransman benadrukte dat het niet zijn keuze was, maar dat hij de beslissing van zijn team volgde. Helaas betekende dat een race lang overleven in plaats van aanvallen. Hij finishte buiten de punten en verliet Austin met het gevoel dat er meer in had gezeten.

“We namen risico’s, maar het pakte niet uit. Dat is frustrerend.”

Met concurrent Yuki Tsunoda in de lift komt zijn toekomst binnen het Red Bull-programma steeds meer onder druk te staan.

Ferrari heeft de laatste maanden weinig reden tot feest gehad, maar in Austin zag het er eindelijk weer rooskleurig uit. Charles Leclerc pakte een podiumplek, Lewis Hamilton eindigde knap als vierde — en samen verzamelden ze een flinke lading punten.

Tel daarbij het goede resultaat uit de sprintrace op, en Ferrari heeft zichzelf stevig op de kaart gezet. In het constructeurskampioenschap staan ze nu derde met 334 punten, slechts zeven achter Mercedes.

“We waren sterk vanaf vrijdag. Het tempo zat er goed in en we hebben slim gereden.”

Voor Ferrari is dit een broodnodige opsteker in een seizoen dat tot nu toe vooral uit frustratie bestond.

Lees ook:  Verstappen ruikt bloed na McLaren-crash: 'nog zes races te gaan – en ik ben terug in de strijd'

Gabriel Bortoleto beleefde een van de zwaarste weekenden van zijn F1-loopbaan. Zijn Sauber had simpelweg geen snelheid, en de Braziliaan kwam nooit in de buurt van de punten.

Hij noemde het “één van mijn moeilijkste races ooit”. Uiteindelijk kwam hij als negentiende over de finish — de laatste van de coureurs die de race uitreden. Teamgenoot Nico Hülkenberg daarentegen sleepte met een slimme strategie wél punten binnen.

“Ik weet niet waar de snelheid gebleven is. We moeten alles analyseren.”

Een bittere noot voor de jonge coureur, die zich steeds verder achter zijn teamgenoot ziet verdwijnen.

Yuki Tsunoda: presteert als het erop aankomt

In tegenstelling tot Hadjar greep Yuki Tsunoda zijn kans wél. De Japanner reed een ijzersterke race en eindigde als zesde — een resultaat dat zijn toekomst bij Red Bull een flinke boost kan geven.

Zijn constante tempo en foutloze optreden maakten indruk. Belangrijker nog: Tsunoda hielp Red Bull dichter bij Ferrari te brengen in het constructeurskampioenschap. Het verschil bedraagt nog maar drie punten.

“Ik wist dat dit weekend cruciaal was. Ik moest laten zien dat ik deze plek verdien.”

De timing van zijn prestatie kan haast niet beter, met beslissingen over de 2026-line-up die eraan komen.

Tot slot was er nog het drama bij Alpine, waar de frustratie hoog opliep. In de slotronden besloot Franco Colapinto teamorders te negeren door teamgenoot Pierre Gasly in te halen voor plek zeventien.

Het team had Colapinto juist gevraagd positie te houden omdat beide auto’s met bandenslijtage kampten. Gasly reageerde zichtbaar geërgerd en hield zich stil tegenover de media. De stemming binnen het team was kil.

“We hadden duidelijke afspraken,” zei een teamwoordvoerder kortaf.

Met een gebrek aan snelheid én interne onrust lijkt Alpine verder dan ooit verwijderd van het middenveld.

Gerelateerd nieuws

Mclaren Lando Norris

Lando Norris krijgt lof voor het verhelpen van ‘brutale fout’ in strijd om 2025-titel

Lando Norris is in topvorm. Met opeenvolgende zeges in Mexico en Brazilië...

Zo dichtbij was Max Verstappen bij een onmogelijke Braziliaanse GP-zege vanuit de pitlane

Max Verstappen liet opnieuw zien waarom hij de maatstaf blijft in de...

F1 Grand Prix of Emilia-Romagna - Qualifying

Van titelfavoriet tot achtervolger: drie dingen die Piastri’s wereldtitel in rook lieten opgaan

Oscar Piastri ging naar Brazilië als titelkandidaat, maar vertrok als man met...

Max Verstappen Red Bull Racing

‘Niemand rijdt zo door het veld’: Sao Paulo-race toont de Verstappen die niemand kon volgen

De Grand Prix van São Paulo voelde als een scharniermoment in het...