Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Carlos Sainz krijgt extra FIA-straf na botsing met Antonelli in GP van de Verenigde Staten

Carlos Sainz krijgt extra FIA-straf na botsing met Antonelli in GP van de Verenigde Staten

416
Carlos Sainz krijgt extra FIA-straf na botsing met Antonelli in GP van de Verenigde Staten
Foto: Formula Today

Carlos Sainz heeft opnieuw straf gekregen van de FIA. De Spaanse Williams-coureur kreeg na zijn crash met Andrea Kimi Antonelli in de Grand Prix van de Verenigde Staten twee extra strafpunten op zijn superlicentie. Daarmee komt zijn totaal op vier punten binnen twaalf maanden.

De straf volgt op een incident tijdens de zesde ronde van de race in Austin, waar Sainz bij bocht 15 hard in aanraking kwam met Antonelli’s Mercedes. Het betekende het einde van zijn race na een weekend dat veelbelovend begon, maar eindigde in teleurstelling.

Sainz kende tot dat moment een gemengd, maar veelbelovend weekend. In de sprintrace op zaterdag profiteerde hij optimaal van de botsing tussen de twee McLarens van Oscar Piastri en Lando Norris.

De Spanjaard schoof daardoor op naar de derde plaats en pakte zijn eerste sprintpodium voor Williams.

Zijn vorm trok hij door in de kwalificatie voor de hoofdrace, waar hij voor de tweede keer in drie races de top tien haalde. Met een negende startplaats leek er opnieuw een sterke puntenfinish in het verschiet te liggen. Totdat het misging in bocht 15.

Tijdens een inhaalpoging aan de binnenkant van Antonelli blokkeerde Sainz plotseling zijn remmen. De twee auto’s raakten elkaar op het apexpunt, waarna de Williams beschadigd uitviel. De wedstrijdleiding stelde een onderzoek in en kwam tot een harde conclusie.

FIA: Sainz was ‘voornamelijk schuldig’

De stewards onderzochten de beelden en hoorden beide coureurs en hun teamvertegenwoordigers. In hun rapport schreven ze dat Sainz een risicovolle inhaalpoging deed zonder dat hij recht had op ruimte in de bocht.

“Auto 55 probeerde een inhaalactie aan de binnenkant op auto 12 in bocht 15, waarbij de twee auto’s elkaar raakten op het apexpunt.”

“De bestuurder van auto 55 stelde dat hij verwachtte dat auto 12 ruimte zou laten, maar op geen enkel moment vóór het apexpunt was de vooras van auto 55 naast of vóór de spiegel van auto 12. Volgens de richtlijnen voor rijstandaarden had auto 55 daarom geen recht op ruimte.”

De FIA oordeelde dat Sainz “voornamelijk schuldig” was aan de botsing. Omdat hij de race niet had uitgereden, kreeg hij een gridstraf van vijf plaatsen voor de GP van Mexico — gelijkstaand aan een tijdstraf van tien seconden — én twee strafpunten op zijn licentie.

Lees ook:  'Hoe kunnen we nu zo traag zijn?' – Hamilton uit frustratie na verdere Ferrari-terugval in Austin

Het is niet de eerste keer dat Sainz en Antonelli elkaar raken dit seizoen. Tijdens de Grand Prix van Bahrein in april kreeg Sainz ook al twee strafpunten voor een vergelijkbare actie waarbij hij Antonelli van de baan duwde.

Opvallend genoeg had Sainz vorige maand nog succes bij een beroep tegen een andere FIA-beslissing. Toen wist Williams de twee strafpunten ongedaan te maken die hij had gekregen na zijn aanvaring met Liam Lawson in de Nederlandse Grand Prix.

Sainz noemde die eerdere beslissing destijds “een complete grap”. Met zijn huidige totaal van vier punten bevindt de Spanjaard zich nog op veilige afstand van de automatische schorsingsgrens van twaalf strafpunten binnen een periode van twaalf maanden.

Toch zal hij de komende weken extra voorzichtig moeten zijn. Sinds 2014 leidt het overschrijden van de grens van twaalf punten tot een automatische raceban. Kevin Magnussen was vorig jaar de eerste coureur die op basis van dat systeem een wedstrijd moest missen.

Hij sloot de deur eerder dan ik dacht

Na zijn uitvalbeurt in Austin gaf Sainz toe dat hij de situatie verkeerd had ingeschat.

“Ik kwam vrij snel aan en voelde me goed. Ik had net daarvoor een vergelijkbare actie gedaan op Ollie Bearman in bocht 15, dus ik probeerde hetzelfde bij Antonelli. Maar hij begon de deur eerder te sluiten dan ik had verwacht. Daardoor blokkeerde ik en raakten we elkaar.”

Volgens Sainz leek het incident erger dan het was.

“Het ziet er dramatisch uit, maar het was eigenlijk een klein foutje met grote gevolgen. Jammer, want het was een goed weekend tot dan toe.”

De Spanjaard verdedigde zijn keuze om de aanval te openen, ondanks dat het eindigde in een DNF.

“Je kunt altijd op safe spelen en genoegen nemen met P8,” zei hij. “Maar soms moet je risico nemen om P7 of P6 te pakken. Vandaag werkte het gewoon niet.”

Hij benadrukte dat beide coureurs beter hadden kunnen handelen.

“Ik denk dat het incident er erger uitziet dan het was. Hij begon in te sturen en toen ik dat zag, blokkeerde ik omdat ik wist dat we anders zouden botsen. We hebben allebei niet goed opgelet bij het verdedigen en aanvallen. Dat is zonde.”

Sainz verliet Austin met gemengde gevoelens. Zijn snelheid in de sprint en kwalificatie bevestigde dat Williams vooruitgang boekt, maar de aanvaring met Antonelli en de extra FIA-straf drukken zwaar op het resultaat.

Lees ook:  Marshal bijna aangereden tijdens GP Mexico – 'ik had iemand kunnen doden'

De vijf plaatsen gridstraf voor Mexico betekent dat Sainz daar vanaf de achterste helft van het veld moet beginnen, wat zijn kansen op punten aanzienlijk verkleint.

Toch klonk hij strijdlustig: de Spanjaard benadrukte dat hij, ondanks de straf en de kritiek, zijn agressieve rijstijl niet van plan is te veranderen.

Het weekend in Texas begon met een glimlach en eindigde met frustratie — en een nieuw dossier bij de FIA.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Ford Powertrains

Red Bull en Racing Bulls bevestigen seizoenslancering tijdens groot Ford-evenement in Detroit

De datum is eindelijk officieel: Red Bull en Racing Bulls zullen hun...

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Practice

McLaren vraagt uitleg over F1-kostenplafond na Verstappens motorwissel bij Red Bull

Een nieuwe motor voor Max Verstappen tijdens de Grand Prix van São...

Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas

Toto Wolff verkoopt deel van Mercedes F1 voor 6 miljard dollar: recorddeal aanstaande

Zes miljard dollar – dat is de waardering waarmee Toto Wolff, de...

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Previews

Hoe een contractclausule van Verstappen een Red Bull-exit in 2027 kan afdwingen

Een weinig bekende clausule in het contract van Max Verstappen zou de...