Vertrouwen in hoge snelheid
McLaren heeft er vertrouwen in dat de recente upgrades, die vooral bij lage snelheden winst hebben opgeleverd, niet zullen betekenen dat de MCL38 slechter zal presteren op snelle circuits zoals Barcelona. De recente auto’s van het team uit Woking hebben typisch goed gepresteerd in snelle bochten, maar er is een verschuiving geweest in de eigenschappen van hun 2024-uitdager na de upgrades die in Miami arriveerden. De grootste stap in prestaties werd waargenomen in bochten bij lage snelheid, om redenen die aanvankelijk onduidelijk waren.
Hoewel teams de uitdaging hebben om een auto te leveren die goed presteert in zowel lage als hoge snelheid bochten, is er enige onzekerheid over of de verbeteringen in het ene gebied ten koste zouden gaan van de prestaties in het andere. Maar voorafgaand aan een spannend Spaans Grand Prix-weekend, dat meer in het medium- en hoge snelheidsbereik ligt dan recente circuits, ziet McLaren geen reden tot bezorgdheid. Oscar Piastri merkte op dat hoewel andere teams de kloof bij hoge snelheid hebben verkleind, McLaren er vertrouwen in heeft dat ze vooraan mee kunnen doen.
Geheimen van succes
McLaren was zich aanvankelijk niet bewust van de reden waarom hun prestaties bij lage snelheid sinds Miami zo sterk waren verbeterd. Teambaas Andrea Stella zegt nu dat het team de dynamiek begrijpt, maar weigert in detail te treden om geen voordeel aan de concurrentie te geven. “We beginnen te begrijpen dat sommige dingen waaraan we werkten, enkele belangrijke eigenschappen van de auto hebben ontgrendeld die relevant worden voor bochten bij lage snelheid,” zei hij.
Kampioenschapsuitdaging
McLaren is het hoogst scorende team in de laatste drie races, met 116 punten die Red Bull’s 106 en Ferrari’s 101 overtreffen. Deze vorm laat Piastri geloven dat het team zichzelf als potentiële kampioenschapskandidaat kan beschouwen. “Het wordt zeker zwaar, maar ik denk dat we in de strijd zitten,” zei hij.
“We hebben de meeste punten gescoord in Canada als team, en over verschillende circuits zijn we sterk geweest op allemaal. Er zijn nog steeds wat dingen die we moeten opruimen, en wanneer je vecht voor kampioenschappen, gaan kleine dingen een lange weg. Dus het wordt een zwaar tweede deel van het jaar om het te laten gebeuren.”
Recente ontwikkelingen MCL38
Een van de opvallendste elementen van de nieuwe auto zijn de sidepods. De MCL38 beschikt over een downwash bodywork aan de achterzijde, waarbij de vormgeving her en der is geoptimaliseerd om de luchtstroom zo efficiënt mogelijk over de sidepods te leiden. Dit aerodynamische concept is erop gericht om de luchtstroom zo goed mogelijk te geleiden en de downforce te maximaliseren.
Naast de sidepods heeft McLaren ook andere aerodynamische ontwikkelingen doorgevoerd op de MCL38. De voorvleugel en de vloer zijn opnieuw ontworpen om de luchtstroom beter te kunnen controleren en de downforce te verhogen. Deze aerodynamische verbeteringen moeten ervoor zorgen dat de MCL38 sneller door de bochten kan en meer grip heeft op het asfalt.
De livery van de MCL38 werd al eerder onthuld door het team, maar nu is ook de daadwerkelijke bolide getoond. Met de nieuwe auto zullen coureurs Oscar Piastri en Lando Norris er alles aan doen om successen te boeken in het aankomende seizoen. McLaren hoopt met de MCL38 een stap vooruit te kunnen zetten ten opzichte van vorig jaar en mee te kunnen doen in de strijd om de wereldtitels.