Onzekerheid binnen Red Bull leidt tot speculatie
Adrian Newey, de gerenommeerde Formule 1-ontwerper van Red Bull, is recentelijk gespot op het vliegveld van Bologna te midden van geruchten dat hij een aanbod heeft ontvangen om zich bij Ferrari aan te sluiten. Deze speculaties zijn aangewakkerd door de huidige onzekerheid rondom Red Bull, wat heeft geleid tot suggesties dat Newey, de meest succesvolle ontwerper in de geschiedenis van Formule 1, mogelijk overweegt om de regerende constructeurskampioenen te verlaten. Volgens rapporten heeft Lawrence Stroll, de eigenaar van Aston Martin, Newey een lucratief aanbod gedaan tijdens het weekend van de Grand Prix van Saoedi-Arabië vorige maand. Echter, Mike Krack, de teambaas van Aston Martin, heeft ontkend dat zij Newey hebben benaderd en benadrukt dat zij “heel tevreden” zijn met hun huidige technische line-up.
Geruchten over Ferrari worden serieuzer
Ondanks de overwinningen van Red Bull in de eerste vier races van het Formule 1-seizoen 2024, hebben hun rivalen “bloed geroken” sinds de eerste tekenen van spanning achter de schermen bij het leidende team in de Formule 1. Dit is volgens het Duitse tijdschrift Auto Motor und Sport, die wijst op geruchten dat Newey ook een aanbod van Ferrari heeft ontvangen. Newey, die afgelopen december 65 werd, heeft een hekel aan interne politiek binnen een team. De schijnbare machtsstrijd tussen teambaas Christian Horner en de langdurige adviseur Helmut Marko heeft de rivalen van Red Bull op scherp gezet.
Interne strijd en toekomstige bewegingen
De situatie binnen Red Bull wordt omschreven als een staat van “twee werelden”, waarbij het succes op de baan een “touwtrekken over de herorganisatie van het bedrijf achter de schermen” maskeert, volgend op het overlijden van Dietrich Mateschitz in oktober 2022. Terwijl Horner zichzelf ziet als de nieuwe leider en met de steun van Red Bulls Thaise meerderheidseigenaren probeert de Oostenrijkse elementen van het bedrijf “zoveel mogelijk te marginaliseren”, zijn Newey en leidende coureur Max Verstappen onder degenen die zich zorgen maken dat deze revolte het imperium zou kunnen schudden. Verstappen, die recentelijk sterk in verband is gebracht met een overstap naar Mercedes, heeft herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat zijn toekomst onlosmakelijk verbonden is met die van Marko, waarbij het mogelijke vertrek van Newey wordt gezien als een grote klap voor Red Bull.
Hoewel zowel Ferrari als Aston Martin hun interesse duidelijk hebben gemaakt, wordt beweerd dat Mercedes zich nog niet in de strijd om Newey heeft gemengd, uit bezorgdheid dat de komst van een ontwerper van zijn statuur “te veel interne onrust zou kunnen veroorzaken”. Aston Martin’s status als een in het VK gevestigd team zou Stroll mogelijk een voordeel kunnen geven in de strijd om Newey’s handtekening, maar de 65-jarige zou een overstap naar Ferrari kunnen beschouwen als een “bekroning” na het ontwerpen van titelwinnende auto’s voor Red Bull, McLaren en Williams gedurende zijn illustere carrière. Elk team zou moeten wachten tot het aflopen van zijn contract aan het einde van 2025 om Newey te kunnen binnenhalen, die momenteel de leiding heeft over de ontwikkeling van Red Bulls RB17 hypercar, die naar verwachting in september 2025 zal arriveren.
Newey is door de jaren heen vaak in verband gebracht met een overstap naar Ferrari, vooral in 2014, kort nadat Red Bulls dominantie met Sebastian Vettel ten einde kwam door de invoering van de V6-hybride regels in de Formule 1. In zijn autobiografie uit 2017 wees Newey op de cultuur binnen het Red Bull-team, die voor het eerst wereldkampioen werd in 2010, slechts vijf jaar nadat het op de grid verscheen, als een verklaring voor zijn beslissing om te blijven.