Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Ernest Knoors: Van F1-motorenexpert tot DTM-teambaas
Overig

Ernest Knoors: Van F1-motorenexpert tot DTM-teambaas

279
Ernest Knoors: Van F1-motorenexpert tot DTM-teambaas

Ernest Knoors is een bekende Nederlandse expert in de Formule 1 met een indrukwekkende carrière in de autosport. Hij heeft maar liefst 16 jaar gewerkt in de Formule 1, waarvan een groot deel bij het prestigieuze Ferrari-team.

Als motoringenieur was Knoors verantwoordelijk voor de motoren van klantenteams bij Scuderia Ferrari. Hier gebruikte hij zijn technische expertise en innovatieve ideeën om de prestaties van de auto’s te verbeteren.

Zijn carrière omvat ook belangrijke periodes bij toonaangevende teams zoals Cosworth en BMW, waar hij bijdroeg aan de ontwikkeling van enkele van de krachtigste motoren in de geschiedenis van de sport.

Na zijn tijd in de Formule 1 richtte Knoors zich op nieuwe uitdagingen, waaronder het opzetten van een BMW-team in de DTM en het restaureren van historische Formule 1-auto’s.

“Dit is eigenlijk het krachtigste wat er ooit aan atmosferische motoren is gebouwd: een 3-liter V10 van 90 kg die 940 pk produceert en 19.300 toeren draait. Dat is voor mij het geluid van de Formule 1,” zegt Knoors over de BMW P83-motor.

Hoe zijn carrière begon

Ernest Knoors, geboren in het Limburgse Grevenbicht, begon zijn reis in de autosport op jonge leeftijd. Zijn passie voor techniek en snelheid leidde hem naar de hoogste echelons van de motorsport: de Formule 1. Al snel werden zijn talent en toewijding opgemerkt door grote namen in de industrie.

Zijn eerste grote doorbraak kwam bij Cosworth, waar hij werkte aan de ontwikkeling van Formule 1-motoren. Dit legde de basis voor zijn latere successen en bouwde zijn reputatie op als een van de meest getalenteerde motoringenieurs in de sport. Na Cosworth maakte Knoors de overstap naar BMW, waar hij verder kon groeien en zijn expertise kon uitbreiden.

Het hoogtepunt van zijn carrière kwam bij Ferrari, waar hij de verantwoordelijkheid kreeg over de motoren van klantenteams. In deze rol kon hij zijn technische kennis en innovatieve ideeën optimaal benutten, wat resulteerde in significante prestatieverbeteringen voor de Ferrari-aangedreven auto’s op de grid.

Zijn tijd bij Ferrari droeg bij aan de dominantie van het team in het begin van de jaren 2000, en zijn werk aan de powerunits speelde een cruciale rol in de kampioenschappen die Ferrari in deze periode behaalde.

Technische innovaties en persoonlijke prestaties

Knoors staat bekend om zijn diepgaande technische kennis en innovatieve aanpak in de ontwikkeling van Formule 1-motoren. Een van zijn belangrijkste bijdragen is de BMW P83 V10-motor. Deze powerunit, gebruikt in de Williams-BMW FW25 in 2003, was een technisch meesterwerk.

De BMW P83 was een 3-liter V10-motor die slechts 90 kg woog, maar maar liefst 940 pk produceerde en tot 19.300 toeren per minuut kon draaien. Hierdoor konden Juan Pablo Montoya en Ralf Schumacher samen vier Grand Prix-overwinningen behalen in dat seizoen.

“Wij namen per raceweekend acht tot negen motoren per auto mee. En dan hadden we drie auto’s bij ons, op Monaco zelfs vier. Met drie of vier blokken moesten ze 24 races rijden,” vertelt Knoors over de intensiteit van de motorontwikkeling in die tijd.

Een van de hoogtepunten van zijn carrière was het verbreken van het snelheidsrecord in de Formule 1. In 2004 reed Juan Pablo Montoya de snelste ronde ooit, waarmee hij het record van Keke Rosberg op Silverstone verbrak. Dit was een directe reflectie van de kracht en efficiëntie van de motoren waar Knoors aan had gewerkt.

Van Formule 1 naar DTM

Na zijn succesvolle periode in de Formule 1 besloot Knoors zijn horizon te verbreden. In 2013 maakte hij de overstap naar de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), waar hij een geheel nieuw BMW-team opzette onder de naam MTEK. Dit team, gevestigd in Garching bij München, werd al snel een sterke concurrent in de prestigieuze Duitse tourwagenserie.

Knoors’ overstap naar de DTM toonde zijn veelzijdigheid als technicus en teamleider. Hij moest niet alleen de technische aspecten van deze nieuwe raceklasse onder de knie krijgen, maar ook een team vanaf de grond opbouwen.

Dit omvatte het aantrekken van personeel, het opzetten van faciliteiten en het ontwikkelen van strategieën om competitief te blijven.

“Ik kijk er erg naar uit. Ik weet op welk hoog niveau er in de DTM wordt gewerkt, en dat spreekt me erg aan,” zei Knoors over zijn nieuwe uitdaging.

Na zijn tijd in de DTM richtte hij zijn aandacht op Parabolica, een bedrijf dat hij samen met Roel Schoondermark oprichtte en dat zich richt op de restauratie van historische Formule 1-auto’s. Bij Parabolica werkt hij aan het herstel en onderhoud van iconische auto’s uit de periode waarin hij actief was in de Formule 1.

“Je ziet er de overgang aan van aluminium naar carbon: het zijn carbonpanelen, maar dan met popnagels in elkaar gezet. Dus de manier van hoe met aluminium gewerkt werd, maar dan toegepast op carbon,” legt Knoors uit over de restauratie van een Arrows-monocoque.

Ernest Knoors heeft een grote impact gehad op de Nederlandse autosportscene. Als een van de weinige Nederlanders die op het hoogste niveau in de Formule 1 heeft gewerkt, heeft hij de weg gebaand voor andere professionals in de sport. Zijn expertise maakt hem tot een waardevolle bron voor opkomende talenten in de Nederlandse autosport.

Knoors’ betrokkenheid in de autosport – van technische rollen in de Formule 1 tot het managen van een team in de DTM en het restaureren van historische auto’s – laat zien hoe veelzijdig een carrière in deze sector kan zijn.

Huidige en toekomstige projecten

Momenteel is Knoors actief betrokken bij Parabolica, waar hij zijn technische expertise combineert met zijn passie voor de geschiedenis van de Formule 1. Hij werkt aan de restauratie van een BMW P83 V10-motor, waarbij hij zijn kennis van de technische evolutie in de Formule 1 toepast.

Bij Parabolica deelt hij niet alleen zijn kennis, maar geeft hij ook gedetailleerde uitleg over de technische aspecten van de auto’s waaraan hij werkt. Dit is niet alleen waardevol voor de autosportgeschiedenis, maar helpt ook om de volgende generatie ingenieurs en technici te inspireren.

“Wij gingen naar iedere race met iets nieuws op de motor. Steeds maar op zoek naar iets wat je kunt vinden om sneller te worden. Dat is voor mij Formule 1,” sluit hij af.

Wat betreft zijn visie op de toekomst van de Formule 1, lijkt Knoors sterk te waarderen wat de technische innovaties uit het verleden ons hebben geleerd. Hij vergelijkt de huidige staat van de sport vaak met zijn ervaringen uit het verleden, vooral de tijd van de V10-motoren.

Gerelateerd nieuws

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...