Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Hoe het nieuwe sprint-formaat van F1 in 2024 werkt tijdens evenementen
F1 nieuws

Hoe het nieuwe sprint-formaat van F1 in 2024 werkt tijdens evenementen

27
red bull
Foto: The Race

Nieuwe draai aan Sprint-weekenden

De Formule 1 introduceert in 2024 een belangrijke wijziging in het format van de Sprint-weekenden. Dit nieuwe schema debuteert bij de Chinese Grand Prix. Anders dan voorheen begint het weekend op vrijdag met een enkele vrije trainingssessie, gevolgd door de Sprint Kwalificatie. Dit betekent een significante verandering in de volgorde van de evenementen vergeleken met voorgaande jaren, waarbij kwalificatie voor de race op zondag plaatsvond na de Sprint race op zaterdag. De wijzigingen bevatten ook aanpassingen in de parc ferme regels, waar teams vroeger vanaf de start van de kwalificatie op vrijdag tot het einde van het weekend geen grote aanpassingen mochten doen. Nu zullen teams deze beperkingen pas ervaren na de Sprint op zaterdag.

De werking van sprint kwalificatie

De Sprint Kwalificatie, voorheen bekend als de Sprint Shootout, behoudt zijn vorm maar met een nieuwe benaming. De sessie volgt hetzelfde format als het voorgaande seizoen, waarbij elke fase korter is om de zorgen omtrent motoren en banden aan te pakken. Dit omvat een periode van 12 minuten voor SQ1, 10 minuten voor SQ2, en 8 minuten voor SQ3. Interessant is dat elke auto idealiter maar één snelle ronde per sessie rijdt, hoewel twee runs mogelijk zijn in SQ1. Er zijn ook restricties op het gebruik van banden tijdens deze kwalificaties, waarbij coureurs in de reguliere kwalificatie elke beschikbare bandenset mogen gebruiken, maar in de Sprint Kwalificatie beperkt zijn tot één set per onderdeel.

Punten en pitstops tijdens de sprint

De puntensystematiek voor de Sprint blijft ongewijzigd in 2024, met in totaal 36 punten beschikbaar voor de top acht finishers op zaterdag. Er zijn geen punten voor de snelste ronde tijdens de Sprint. Pitstops zijn zeldzaam tijdens de Sprint vanwege de korte duur. Tenzij er sprake is van schade of een lekke band, en als het niet regent, is de kans klein dat auto’s de actie op de baan verlaten voor de pitstraat. Coureurs kunnen kiezen welke bandencompound – hard, medium of zacht – ze willen gebruiken, afhankelijk van hun strategie.

Locaties en datums voor sprint-weekenden in 2024

In 2024 vinden er zes Sprint-weekenden plaats, te beginnen met China op het Shanghai International Circuit, gevolgd door Miami, Oostenrijk, de Verenigde Staten, São Paulo en Qatar. Elk van deze locaties belooft een unieke uitdaging vanwege de verschillende circuitkenmerken en de afwezigheid van historische data met de huidige generatie auto’s bij sommige circuits. Dit zou kunnen leiden tot onvoorspelbare en spannende raceweekenden.

Gerelateerd nieuws

Formule 1 heeft roep om luidere motoren gehoord en komt met plannen

Historie van de Formule 1-motoren Voor veel oude Formule 1-fans klinken de...

Mike Krack: Updates voor Imola, maar in F1 staat niemand stil

Reflectie op het eerste kwartaal van het F1-seizoen 2024 Vooruitkijkend naar de...

Alex Albon tekent nieuw meerjarig F1-contract met Williams

Albon’s hernieuwde contract en de invloed ervan Alex Albon heeft zijn toekomst...

Toto Wolff bevestigt upgrades in Imola GP als Mercedes een ‘duidelijke weg vooruit’ vindt

Mercedes nog zonder podium in 2024 Mercedes heeft dit seizoen nog geen...

Albon: Williams’ gebrek aan F1-prestaties een “realisatie” van de taak die voor ons ligt

Grove’s verrassing en huidige strijd De in Grove gevestigde Williams-team was een...

Formule 1-coureurs roepen op tot herziening van “lachwekkend” strafpuntensysteem

Problemen rondom het huidige strafpuntensysteem Coureurs in de Formule 1 ontvangen strafpunten...

Russell ziet Verstappen graag als teamgenoot bij Mercedes in Formule 1

Veranderingen binnen Mercedes en Red Bull Mercedes is actief op zoek naar...

Sauber voegt belangrijke upgrades toe in Imola om problemen met pitstops op te lossen

Overzicht van Sauber’s huidige uitdagingen Het team van Hinwil, beter bekend als...