Max Verstappen en Red Bull hebben een dominant seizoen achter de rug in de Formule 1 van 2023, waarbij ze respectievelijk 19 en 21 van de 22 races wonnen. Met zoveel opmerkelijke overwinningen had Verstappen genoeg keuze toen hij met Motorsport.com ging zitten om zijn beste en slechtste raceweekenden van het jaar te selecteren.
De topmomenten van Verstappen
Na zorgvuldige overweging noemde de drievoudig wereldkampioen de race in Spa als een zeer sterk weekend. Maar misschien was Japan nog indrukwekkender – vanaf de eerste ronde voelde het ongelooflijk om te rijden. Verstappen benadrukte vooral de kwalificatie in Japan, waar hij genoot van de balans en het rijgedrag van de auto. Zijn weekend in Suzuka viel op omdat hij meteen vanaf de vrije trainingen het tempo bepaalde en hij was superieur aan de concurrentie door de beroemde Esses van sector één.
Tegen McLaren’s Lando Norris en Oscar Piastri, die dat weekend de grootste bedreiging vormden voor Red Bull, nam Verstappen meteen twee tienden in Q3 en bleef paarse sectoren neerzetten om uiteindelijk zes tienden voor te blijven op Piastri. In de race van zondag ging hij ook tot een halve seconde sneller dan iemand anders door het bochtige gedeelte. Verstappen domineerde het veld op zondag en won met 19 seconden voorsprong op Norris en 36 op Piastri, met Ferrari en Mercedes meer dan 40 seconden achter.
De mindere momenten
Interessant genoeg koos Verstappen niet Singapore, de enige race die Red Bull niet won, als zijn slechtste weekend van het jaar. Red Bull was verloren over het hobbelige stratencircuit, met Verstappen die als vijfde eindigde vanaf de 11e op de grid. Zijn teamgenoot Sergio Perez ging eveneens van de 13e naar een bescheiden achtste plaats.
Voor Verstappen was Baku echter het slechtste weekend. Hij was gewoon niet tevreden met hoe alles verliep. In Singapore waren ze gewoon niet op dreef en maakten waarschijnlijk ook een paar fouten met de afstelling. Het was gewoon rommelig. Voor hem gebeurde Singapore op een manier niet echt. Hij telt die niet mee!
In Azerbeidzjan werd Verstappen verslagen voor de pole door Charles Leclerc met twee tienden en na het kwalificeren en als derde eindigen in de sprint, eindigde hij als tweede in de grand prix achter Perez. Hoewel de race op papier verre van rampzalig was, zei Verstappen dat het het slechtste was dat hij zich had gevoeld in de RB19.
Leren van de ervaring
Hij gebruikte de tweede helft van de race in Baku om te experimenteren met afstellingsmogelijkheden op het stuur, wat later in het seizoen nuttige resultaten opleverde. Het was misschien niet de beste stint van zijn leven, maar dat kwam ook omdat hij veel tools uitprobeerde, zoals rembalans, differentieel en motorremmen. Omdat de auto ook erg nieuw was en het een stratencircuit was met 90-graden bochten, wilde je misschien toch een beetje ander gedrag van de auto. Dat is waarom hij denkt dat het een beetje hit-and-miss was gedurende de stint, maar het einde van de stint was eigenlijk heel sterk. Toen hij uit die race kwam, zei hij: ‘Oké, ik heb de race niet gewonnen, maar ik heb eigenlijk veel geleerd voor de komende races’.