Sinds 2025 krijgen coureurs geen extra punt meer voor de snelste ronde, maar winnen blijft 25 punten waard. Het Formule 1 puntensysteem is misschien simpel aan de oppervlakte, maar speelt een enorme rol in wie er wereldkampioen wordt — en wie met lege handen achterblijft.
De vraag hoe het Formule 1 puntensysteem werkt, is dus veel meer dan een technisch detail: het is de ruggengraat van het hele kampioenschap.
In dit artikel lees je hoe coureurs en teams punten verdienen tijdens races en sprintraces, wat er is veranderd in 2025 en hoe dat de strijd aan de top beïnvloedt.
Het standaard Formule 1 puntensysteem wordt toegepast tijdens alle Grand Prix-races. Alleen de top 10 scoort punten — dat betekent dat vechten voor P10 soms net zo belangrijk is als winnen.
Puntenverdeling bij reguliere races (2025):
Positie | Punten |
---|---|
1 | 25 |
2 | 18 |
3 | 15 |
4 | 12 |
5 | 10 |
6 | 8 |
7 | 6 |
8 | 4 |
9 | 2 |
10 | 1 |
Wie als elfde of lager eindigt, krijgt niets. Het maakt dus niet uit of je net buiten de punten zit of uitvalt — beide keren levert het nul op. Het systeem beloont daarmee consistent presteren, maar legt ook veel druk op elk raceweekend.
“De winnaar krijgt 25 punten, gevolgd door 18 voor de nummer twee, 15 voor de nummer drie, en zo loopt dit af tot 1 punt voor de tiende plek.”

Sprintrace-punten: korter, maar zeker niet minder belangrijk
Sinds 2021 kennen sommige raceweekenden een sprintrace. In 2025 zijn er zes van die zaterdagen. Deze races zijn korter (ongeveer 100 km), maar tellen wél mee voor het kampioenschap. De puntentelling is anders dan bij de hoofdrace.
Puntenverdeling bij sprintraces (2025):
Positie | Punten |
---|---|
1 | 8 |
2 | 7 |
3 | 6 |
4 | 5 |
5 | 4 |
6 | 3 |
7 | 2 |
8 | 1 |
Alleen de top acht verdient hier punten. Het verschil met de hoofdrace is duidelijk: geen 25 punten voor de winnaar, maar maximaal acht. Toch kunnen deze extra punten over het seizoen heen cruciaal zijn — zeker als de titelstrijd krap is.
“Ook in een sprintrace zijn er punten te verdienen. Hier geldt een speciale puntentelling, waarbij alleen de top acht coureurs punten ontvangen.”
Tot en met 2024 kreeg de snelste coureur op de baan — mits hij in de top 10 finishte — een extra punt. Dit zorgde voor spannende eindsprints en tactische keuzes met verse banden in de laatste rondes.
In 2025 is die regel geschrapt. Wie nu de snelste ronde rijdt, krijgt daar niets meer voor terug. Deze wijziging werd doorgevoerd om de nadruk weer te leggen op consistentie en raceresultaten, in plaats van op één snelle lap met een lege tank en verse banden.
“Vanaf 2025 zal het extra punt voor de snelste rondetijd verdwijnen.”
Constructeurskampioenschap: de optelsom telt
Niet alleen de coureurs strijden om een kampioenschap — ook de teams. Voor het constructeurskampioenschap tellen de punten van beide coureurs bij elkaar op. Scoort één coureur 25 punten en zijn teamgenoot 15, dan krijgt het team die race 40 punten.
Dezelfde regels gelden bij sprintraces: ook daar worden de teamresultaten bepaald door de gecombineerde punten van de twee coureurs. Dit maakt een sterke tweede coureur onmisbaar voor succes op de lange termijn.
“De punten voor het constructeurskampioenschap worden bepaald door het totaal van de punten die beide coureurs van een team in een race behalen.”
Er is veel gesproken over het uitbreiden van de puntentelling naar de 11e en 12e plaats, om ook kleinere teams meer kans op punten te geven. Maar die wijziging is voorlopig van tafel. In 2025 én 2026 blijft het systeem zoals het is: alleen de top 10 krijgt punten.
Ook de sprintraces blijven ongewijzigd in opzet en verdeling. Grote wijzigingen in het puntensysteem zijn dus voorlopig niet te verwachten, al wordt het debat binnen de FIA regelmatig opnieuw aangezwengeld.
“De FIA heeft enkele belangrijke reglementswijzigingen voor het F1-seizoen 2026 bekendgemaakt. Eerst en vooral hebben de teams beslist dat er geen nieuw puntensysteem, waarbij ook de rijders op P11 en P12 punten krijgen, komt.”