George Russell heeft bevestigd dat zijn nieuwe Mercedes-contract een specifieke clausule bevat die zijn toekomst bij het team garandeert als hij volgend seizoen aan bepaalde prestatiedoelen voldoet.
De 27-jarige coureur onthulde het opmerkelijke detail na weken van speculatie over mogelijke gesprekken tussen Max Verstappen en Mercedes voor 2026.
Met deze onthulling lijkt een overstap van de regerend wereldkampioen naar het Duitse team voorlopig van de baan. En volgens Russell zelf ligt zijn lot volledig in zijn eigen handen.
Eerder deze maand maakte Mercedes bekend dat zowel George Russell als zijn jonge teamgenoot Andrea Kimi Antonelli ook in 2026 voor het team zullen rijden. Daarmee kwam een einde aan maandenlange geruchten over de toekomst van de Brit.
De aankondiging kwam kort na Russells vijfde carrièrezege, behaald tijdens de Grand Prix van Singapore — een seizoen waarin hij eerder ook al won in Canada.
Die timing bleek geen toeval: zijn prestaties maakten de contractonderhandelingen eenvoudiger én lucratiever. In gesprek met de Britse krant The Telegraph gaf Russell meer inzicht in zijn nieuwe deal:
“Het is iets wat ik eigenlijk nog niet publiekelijk heb gezegd, maar de afspraak is dat als ik volgend jaar presteer, er een specifieke clausule in werking treedt. Als ik een bepaald doel bereik, wordt mijn contract automatisch verlengd tot 2027. Dus mijn stoel voor 2027 ligt volledig in mijn eigen handen.”
Russell benadrukte dat hij zich geen zorgen maakt over zijn plek binnen het team:
“Ik word hier niet aan het lijntje gehouden. Als ik lever, blijf ik honderd procent.”
Verstappen-onderhandelingen vertraagden deal
De nieuwe overeenkomst kwam er pas na een periode van onrust binnen het team. Tijdens het Grand Prix-weekend in Oostenrijk, eerder dit jaar, onthulde Russell zelf dat gesprekken tussen Mercedes en Max Verstappen over een mogelijke overstap voor 2026 “nog gaande” waren.
Die onderhandelingen zouden zijn eigen contractbesprekingen tijdelijk hebben vertraagd. Uiteindelijk koos Mercedes ervoor om door te gaan met het duo Russell–Antonelli en daarmee voorlopig afstand te nemen van de gedachte om Verstappen binnen te halen.
Hoewel het team de duur van Russells contract niet officieel bekendmaakte, meldden meerdere bronnen dat het om een meerjarige overeenkomst gaat.
De nieuwe clausule betekent bovendien dat Russell zijn toekomst voor 2027 kan veiligstellen — mits hij op de baan blijft presteren.
Russell, die sinds 2022 voor Mercedes rijdt, onthulde dat hij aanvankelijk al in oktober 2024 een nieuwe deal wilde tekenen. Toch pakte het uitstel onverwacht gunstig uit.
“Alles pakt uiteindelijk het beste uit. Ik wilde de deal eigenlijk in oktober 2024 tekenen, maar de overeenkomst die ik nu heb is aanzienlijk beter dan wat ik destijds had gekregen. Soms moet je gewoon vertrouwen hebben in je eigen kunnen, en ik voel dat ik alleen maar sterker word.”
De Brit geniet van een nieuwe fase binnen het team, waarin hij niet alleen zijn plaats heeft verstevigd, maar ook financieel beter is beloond.
Sinds zijn overstap van Williams naar Mercedes bijna vier jaar geleden, heeft Russell vijf overwinningen geboekt — tegenover twee van zijn voormalige teamgenoot Lewis Hamilton. Daarmee is hij de meest succesvolle Mercedes-coureur van de afgelopen seizoenen.
Mercedes richt blik op 2026-regels
Ondanks het beperkte aantal zeges sinds 2022, verwacht Mercedes een sterke terugkeer naar de top in 2026. Dat jaar introduceert de Formule 1 nieuwe technische reglementen met 50 procent elektrificatie, volledig duurzame brandstoffen en actieve aerodynamica.
Binnen de paddock wordt algemeen aangenomen dat Mercedes al verder is met de ontwikkeling van zijn nieuwe powerunit dan concurrenten als Ferrari, Honda, Audi en Red Bull Powertrains-Ford.
De laatste keer dat het reglement ingrijpend veranderde — in 2014 — begon Mercedes aan een periode van absolute dominantie met acht opeenvolgende constructeurstitels en zeven wereldtitels, verdeeld tussen Hamilton (2014-15 en 2017-20) en Nico Rosberg (2016).
Russell en Antonelli zullen in 2026 beschikken over dezelfde powerunit die ook wordt geleverd aan McLaren, Williams en Alpine.
Carlos Sainz gaf onlangs toe dat de toegang tot de nieuwe Mercedes-motor een doorslaggevende factor was in zijn beslissing om zich bij Williams aan te sluiten na zijn vertrek bij Ferrari.
“Een van de belangrijkste redenen dat ik voor Williams koos, is de toegang tot de Mercedes-motor. Alles wat ik gehoord heb over de powerunit van 2026 is positief.”
Teamchef Toto Wolff gaf eerder aan dat de nieuwe motoren van Mercedes mogelijk topsnelheden kunnen bereiken van wel 400 kilometer per uur bij volle kracht — een cijfer dat volgens ingewijden de concurrentie flink doet zweten.
Het is nog onduidelijk of andere fabrikanten in de buurt komen van zulke waarden. Volgens Italiaanse berichten zou de nieuwe Audi F1-motor zelfs tot 31 pk minder leveren dan de Mercedes-variant.
Audi’s powerunit zou momenteel tussen de 540 en 550 pk genereren, tegenover de circa 571 pk van de Mercedes. Dat verschil plaatst Audi ongeveer op het niveau van Renault, dat vandaag de dag algemeen wordt beschouwd als de zwakste motor in de Formule 1.
 
                                                                                                                                                 
				             
				             
				             
				             
                                     
				             
				             
				             
				             
				             
				             
 
			         
 
			         
 
			        