Lewis Hamilton voelde zich na de P van Mexico zwaar benadeeld. De zevenvoudig wereldkampioen kreeg een straf van tien seconden na een fel duel met Max Verstappen, en noemde de beslissing van de FIA een schoolvoorbeeld van “dubbele standaarden”.
Maar volgens Martin Brundle was de beslissing juist volledig terecht — ook al, zo zei hij zelf, “anderen het daar niet mee eens zullen zijn.”
De spanning tussen Hamilton en Verstappen laaide opnieuw op tijdens de openingsronden in Mexico. Na een chaotisch begin belandden beide coureurs opnieuw wiel aan wiel in de zesde ronde.
Verstappen dook aan de binnenkant bij bocht 1, terwijl Hamilton de buitenlijn hield. Door de krappe chicane gingen ze zij aan zij over de kerbstones, waarna Verstappen even het gras raakte en als derde terugkeerde op de baan – net voor Hamilton.
Maar bij bocht 4 sloeg Hamilton terug. Hij probeerde buitenom te komen, blokkeerde de rechtervoorband en gleed rechtdoor over het gras, om vervolgens weer op het asfalt te belanden vóór Verstappen.
Die manoeuvre leverde hem niet alleen een voordeel op, maar ook woede bij de wedstrijdleiding. De FIA gaf Hamilton een tijdstraf van tien seconden voor het verlaten van de baan en het behalen van voordeel. Uiteindelijk finishte hij als achtste.
Hamilton voelt zich verraden
Na afloop was Hamilton zichtbaar gefrustreerd. In interviews liet hij weinig aan de verbeelding over. Hij zei zich “erg in de steek gelaten” te voelen door de FIA en sprak van “dubbele standaarden” in de manier waarop incidenten worden beoordeeld.
Voor hem was het duidelijk: Verstappen had zelf in de openingsbochten van de chicane de baan verlaten zonder straf, terwijl hijzelf wél zwaar werd bestraft.
“Het is frustrerend om te zien dat dezelfde regels niet voor iedereen lijken te gelden. Ik deed niets anders dan racen. En toch krijg ik tien seconden. Dat voelt niet eerlijk.”
In zijn analyse voor Sky F1’s The F1 Show legde Martin Brundle uit waarom de straf volgens hem volledig terecht was. Volgens de oud-coureur waren het twee afzonderlijke incidenten, en begreep hij goed waarom alleen Hamilton werd gestraft.
“Voor mij had Max genoeg gedaan om de bocht te claimen. Hij zat naast de spiegel van Lewis bij het insturen, zelfs iets voor zijn vooras. Daarmee won hij de bocht en had hij recht op de normale racelijn.”
Brundle benadrukte dat in een chicane meestal het eerste instuurpunt bepaalt wie de bocht ‘bezit’.
“In dat soort situaties kijk je naar wie als eerste de apex haalt. Dat bepaalt wie de bocht mag hebben. En Max deed dat volgens de regels.”
Volgens hem was het geen te optimistische actie van Verstappen, maar gewoon “hard racen”:
“Je moet nou eenmaal duiken om iemand in te halen. Dat is racen. Lewis liet de deur open, Max ging ervoor, hield controle, blokkeerde niet – dus hij won de bocht. Geen straf waard.”
Toch zag Brundle een groot verschil in het tweede moment, toen Hamilton bij bocht 4 over het gras schoot.
“Lewis ging rechtdoor, pakte de alternatieve route en kwam met een groot voordeel terug op de baan. Hij gaf dat voordeel niet echt terug. Hij had de positie of minstens honderd meter afstand moeten laten vallen.”
Daarom vond Brundle een tiensecondenstraf volkomen logisch.
“Zonder verzachtende omstandigheden is dat gewoon de standaardstraf. Niet vijf seconden, maar tien. Hij hield een duidelijk voordeel vast. Simpel.”
Hij besloot met een knipoog:
“Dat is hoe ik het zie. Maar ik weet zeker dat anderen het er niet mee eens zullen zijn.”
Villeneuve steunt Brundle
Ook Jacques Villeneuve, wereldkampioen van 1997 en Sky-analist in Mexico, schaarde zich volledig achter Brundles oordeel.
“Het was een verdiende straf. Tien seconden klinkt zwaar, maar hij kreeg een enorm voordeel door die afsnijding. Als hij op de baan was gebleven, had hij sowieso een of twee plekken verloren.”
Volgens de Canadees lag het echte probleem in het feit dat Hamilton niets teruggaf.
“Hij kwam terug met honderd meter voorsprong en ging gewoon door. Dat is niet slechts een positievoordeel, dat beïnvloedt de hele groep erachter.”
Terwijl Hamilton worstelde met frustratie, pakte Verstappen rustig zijn podiumplaats achter winnaar Lando Norris en Charles Leclerc.
Met nog vier races en twee sprintraces te gaan, verkleinde hij zijn achterstand in het kampioenschap tot 36 punten op Norris. De Mexicaanse Grand Prix leverde dus niet alleen spektakel op de baan, maar ook een storm van meningen na afloop.
Hamilton bleef erbij dat de FIA hem onterecht behandelde, terwijl Brundle en Villeneuve stellig vonden dat de regels correct waren toegepast.
En zoals Brundle al voorspelde: niet iedereen is het ermee eens — maar in de ogen van de stewards was dit weekend de grens tussen hard racen en te ver gaan weer eens haarscherp getrokken.