Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs ‘Niet zo snel afschrijven’: Red Bull weerlegt Verstappens claim over ‘betere ‘Mercedes-motor

‘Niet zo snel afschrijven’: Red Bull weerlegt Verstappens claim over ‘betere ‘Mercedes-motor

502
‘Niet zo snel afschrijven’: Red Bull weerlegt Verstappens claim over ‘betere ‘Mercedes-motor
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Terwijl Max Verstappen de laatste races van het seizoen probeert te redden, barst achter de schermen een nieuw conflict los. De wereldkampioen liet zich uit over de toekomst van de powerunit voor 2026 – en dat schoot in verkeerde keelgaten bij zijn eigen team.

Volgens Max zou Mercedes het komend jaar de sterkste motor op de grid hebben. Red Bull reageerde direct. Het team wil het beeld rechtzetten dat hun nieuwe powerunit-project, geleid door Pierre Waché, achterloopt

Waché zelf benadrukte dat de cijfers er juist “zeer veelbelovend” uitzien. Dat zou haaks staan op de twijfels van Verstappen en de groeiende onrust rond zijn vader Jos, die het vertrouwen in Red Bulls technische leiding lijkt te zijn kwijtgeraakt.

Verstappen blijft formeel loyaal aan het team, maar zijn uitspraken zorgen voor onrust. De woorden van Waché klinken bijna als een verdediging: hij weet dat het kamp-Verstappen niet langer blind vertrouwt op het technische hart van Milton Keynes.

Pierre Waché, hoofd van de technische afdeling bij Red Bull, stond als eerste op om te reageren. Hij erkent dat het lastig is om voorspellingen te doen over de prestaties van de 2026-powerunit, maar volgens hem is er alle reden tot optimisme.

“Het is moeilijk te zeggen, maar het ziet er heel, heel veelbelovend uit.”

Volgens Waché wordt er al uitvoerig getest met de nieuwe motor, die volledig in eigen huis wordt ontwikkeld. De resultaten van die testruns zouden intern als positief worden gezien.

Hij nuanceerde dat het moeilijk blijft te weten wat de concurrentie doet: “Het is altijd relatief. Wat de anderen vinden, is net zo belangrijk als wat wij zelf vinden.” Toch is de timing gevoelig.

Verstappen had enkele dagen eerder laten doorschemeren dat hij verwacht dat Mercedes in 2026 opnieuw de toon zal zetten. Dat strookt niet met het beeld dat Red Bull probeert te schetsen van een motor die “beter is dan aanvankelijk gedacht.”

En terwijl Waché zijn vertrouwen probeert uit te stralen, klinkt in de paddock het gefluister dat Jos Verstappen en anderen in Max’ omgeving hem niet langer als betrouwbare pijler binnen Red Bull zien.

Lees ook:  Data laat zien waarom Verstappen’s Braziliaanse GP een van zijn meest briljante races ooit was

Verstappen twijfelt openlijk aan Red Bulls motor

Verstappen was onlangs opvallend eerlijk toen hem gevraagd werd naar zijn verwachtingen voor 2026.

“Ik denk dat Mercedes vooraan zal staan. Ze zijn een topbedrijf, zeker als het gaat om motorontwikkeling,” zei hij.

Hij voegde eraan toe dat hij niet gelooft dat Red Bull de snelste auto zal hebben. Daarmee zette hij onbedoeld vraagtekens bij het project waar Red Bull de komende jaren al zijn hoop op heeft gevestigd: Red Bull Powertrains.

Die nieuwe afdeling, opgezet na het vertrek van Honda, moet het team onafhankelijk maken. Maar de scepsis van Verstappen voedt de vrees dat hij bij een slecht seizoen de deur openhoudt voor een overstap naar Mercedes.

Een bron dicht bij het team zegt dat Max’ woorden “bewust provocerend” waren, bedoeld om druk te zetten op de technische staf. De boodschap was duidelijk: Red Bull moet leveren – anders zoekt de wereldkampioen zijn geluk elders.

De spanning tussen Pierre Waché en de familie Verstappen komt niet uit de lucht vallen. Sinds het vertrek van Adrian Newey zouden er binnen het kamp van Max twijfels bestaan over Waché’s koers.

Jos Verstappen, nooit verlegen om een mening, zou in gesprekken hebben laten doorschemeren dat hij “het vertrouwen in de technische leiding kwijt is.”

De irritatie begon al eerder dit seizoen, toen de RB21 moeilijk te begrijpen bleek. Pas later ontdekte het team waar het fout ging – iets wat volgens Verstappen veel eerder had gekund.

Waché wordt nu wel geprezen voor de recente verbeteringen, maar de Verstappens wijzen erop dat die problemen nooit hadden mogen ontstaan. Voor hen is hij mede verantwoordelijk dat Red Bull de aansluiting in het kampioenschap tijdelijk verloor.

Waché benadrukt echter dat de vooruitgang van de afgelopen maanden mede te danken is aan het harde werk van zijn technische team, dat volgens hem “nu beter begrijpt wat de auto nodig heeft.” Of dat genoeg is om het vertrouwen van Verstappen terug te winnen, blijft twijfelachtig.

Lees ook:  Ford kondigt megalaunch aan met Red Bull en Racing Bulls in Detroit

Red Bulls strategische gok: 2025 boven 2026

Wat de situatie nog complexer maakt, is dat Red Bull dit jaar bewust heeft gekozen om veel energie te steken in de huidige auto, de RB21. Daarmee offert het team mogelijk ontwikkelingstijd voor de 2026-auto op.

Helmut Marko gaf eerder al toe dat dit een bewuste strategie was. De kans op nog een titel voor Verstappen weegt zwaarder dan het bouwen van de perfecte auto voor het nieuwe tijdperk. Waché bevestigde dat:

“We weten dat we offers brengen voor volgend jaar, maar dat is een afweging die we waard vinden.”

Toch is die keuze niet zonder risico. 2026 wordt het jaar waarin de motorenreglementen volledig veranderen. De nieuwe powerunit bestaat voor 50 procent uit verbrandingsmotor en 50 procent elektrisch vermogen.

Fouten in dat ontwikkelproces kunnen teams jaren kosten – iets waar Red Bull in het Renault-tijdperk nog pijnlijk ervaring mee opdeed. De vergelijking met 2014, toen de Mercedes-motor de rest van het veld wegspeelde, wordt nu opnieuw gemaakt.

De interne dynamiek bij Red Bull lijkt precair. Waché zegt dat het vertrouwen binnen het team “goed” is, maar insiders fluisteren dat de relatie tussen Max en het technische management broos is.

De kamp-Verstappen-groep kijkt met argusogen naar de cijfers van Red Bulls powerunit. Er wordt gefluisterd dat de motor krachtig maar onbetrouwbaar is. Dat kan op zich nog positief zijn — beter een snelle motor die af en toe stukgaat dan een trage die altijd loopt — maar voor Verstappen telt maar één ding: hij wil winnen.

Volgens bronnen binnen de paddock wordt de betrouwbaarheid zelfs als “een rode vlag” gezien. Toch blijft Red Bull optimistisch: intern gelooft men dat het project de doelstellingen haalt, ook al ligt het prestatieniveau mogelijk lager dan bij Mercedes.

Verstappen zelf lijkt de ontwikkeling vanaf een afstand te volgen. Zijn lichaamstaal tijdens interviews verraadt weinig enthousiasme wanneer het onderwerp “Red Bull Powertrains” ter sprake komt.

Gerelateerd nieuws

Andrea Kimi Antonelli Max Verstappen

Verstappen steekt Antonelli hart onder de riem: ‘je móét fouten maken om beter te worden’

Na een seizoen vol pieken en dalen kreeg Andrea Kimi Antonelli onverwachte...

Mclaren Lando Norris

Waarom Oscar Piastri’s McLaren-verhaal verdacht veel lijkt op die van Ricciardo

Achter het glimmende oranje succesverhaal broeit een vertrouwenskwestie die voor Formule 1-fans...

Sebastian Vettel Ferrari

Vettel hint op comeback: ‘ik mis de adrenaline – Ferrari weet wat me terug kan halen’

Tijdens zijn bezoek aan het circuit van Interlagos, waar de Braziliaanse Grand...

Lance Stroll Aston Martin

Colapinto verliest geduld met Lance Stroll na Sao Paulo-crash: ‘hij leert het nooit’

Franco Colapinto heeft hard uitgehaald naar Lance Stroll na de Grand Prix...