Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Mekies benoemd ‘baanbrekende AI-systemen’ voor Racing Bulls: ‘geeft ons een voorsprong’

Mekies benoemd ‘baanbrekende AI-systemen’ voor Racing Bulls: ‘geeft ons een voorsprong’

624
Mekies benoemd ‘baanbrekende AI-systemen’ voor Racing Bulls: ‘geeft ons een voorsprong’

Als je na de GP van Spanje nog dacht dat de strijd in het middenveld vooral om coureurs draaide, dan heb je de grootste verschuiving van het seizoen gemist: Racing Bulls zet vol in op kunstmatige intelligentie.

Niet voor de show, maar om hun Formule 1-auto sneller, slimmer en efficiënter te ontwikkelen. De renstal uit Faenza maakt geen geheim van hun nieuwste troef.

Ze combineren hun klassieke simulatietools met een AI-platform dat design iteraties razendsnel analyseert. Het doel? Minder tijd verspillen, meer prestaties vinden. In een sport waar duizendsten het verschil maken, kan dat het verschil zijn tussen Q3 of Q1.

Van CFD naar NCS: een nieuw tijdperk

Tot voor kort draaide alles bij het ontwerpen van een Formule 1-auto om CFD: Computation Fluid Dynamics. Dat systeem test de aerodynamica van een auto in gesimuleerde omstandigheden. Maar nu Racing Bulls Neural Concept Shape (NCS) heeft geïntegreerd, verandert het spel.

“Door Neural Concept’s Engineering AI toe te voegen aan onze aerodynamische ontwikkeling, krijgen we ongekende snelheid en precisie in ons designproces, aldus teambaas Laurent Mekies. Het stelt ons in staat veel meer varianten te onderzoeken. Dat levert directe winst op waar het telt.”

Met AI kunnen de ontwerpers duizenden varianten doorrekenen, en dat onder omstandigheden die realistische racesituaties nabootsen. Het klassieke CFD-systeem wordt dus niet vervangen, maar versterkt.

Wat vroeger weken aan menselijke interpretatie en hercalculaties kostte, wordt nu in enkele dagen afgerond. Volgens Neural Concept-topman Pierre Baqué draait het om een “symbiose” tussen mens en machine.

“Formule 1 is de ultieme testomgeving voor engineering-intelligentie, zegt Baqué. Ons doel is om diep leren in te zetten voor revolutionaire ontwerpprocessen. Dankzij AI kunnen teams sneller en verder gaan dan ooit.”

Die snelheid is cruciaal in een seizoen als 2025, waarin de marges in de subtop flinterdun zijn. Racing Bulls staat continu onder druk van concurrenten als Sauber, Haas en Alpine. Elke update telt.

Lees ook:  Red Bull trekt aan Isack Hadjar, maar experts waarschuwen: 'je carrière kan eraan gaan'

Het verschil tussen meedoen en winnen

Bij Racing Bulls is de AI-integratie geen hype, maar een strategisch wapen. Sinds de GP van Spanje zit het systeem in de workflow. Resultaten worden niet breed uitgemeten, maar het team laat doorschemeren dat het al rendement oplevert.

Het draait niet alleen om pure snelheid. Ook efficiëntie, betrouwbaarheid en setup-keuzes worden beter geïnformeerd. Engineers kunnen zich meer richten op creatieve oplossingen, terwijl de AI de brute rekenkracht levert.

Racing Bulls is niet het enige team dat met AI werkt, maar ze zijn wel de eersten die het zo openlijk koppelen aan prestatiegericht ontwerp. Andere grote industriële spelers zoals General Motors, Bosch en Airbus gebruiken hetzelfde Neural Concept-platform.

Of deze technologische sprong Racing Bulls echt structureel naar voren brengt, is nu nog te vroeg om te zeggen. Maar het signaal is duidelijk: wie voorop wil lopen in de Formule 1, moet sneller denken dan de rest — en daarvoor schakelt men nu systemen in die sneller denken dan mensen ooit konden.

In een paddock waar elk detail telt, zou deze AI-partnership zomaar de troef kunnen zijn die Racing Bulls nodig heeft om het verschil te maken in de race om relevantie.

Gerelateerd nieuws

Charles Leclerc Ferrari

Hamilton ‘dreigt’ met koerswijziging: volledige focus op 2026 als upgrades floppen

Een legendarisch merk. Een samenwerking waar miljoenen fans naar uitkeken. Maar na...

Fia Concept Auto

Hamilton twijfelt openlijk aan toekomst van Formule 1: ‘we gaan de verkeerde kant op’

Zonder één overwinning of zelfs maar een podiumplaats na negen races is...

Mclaren Voorvleugel

Nieuwe FIA-test verpulvert verwachtingen: flexi-wing drama blijkt storm in glas water

De FIA voerde strengere vleugeltests in met de belofte de verhoudingen in...

FIA vlag

FIA dreigt met actie tegen platformen na haataanval: ‘respect verdwijnt op social media’

Wat begon als een race-incident in Monaco is geëindigd in een lawine...