De Amerikaanse racelegende Arie Luyendyk wil Max Verstappen dolgraag in IndyCar zien. Tegelijkertijd vergelijkt hij Lando Norris’ communicatie over de boordradio met die van een “12-jarige die panikeert”. De toon is gezet: kalmte en controle versus emotie en onrust.
Luyendyk, tweevoudig winnaar van de beroemde Indy 500, ziet in Verstappen het type coureur dat in Amerika direct mee zou kunnen draaien aan de top. De reden? Niet alleen zijn talent, maar vooral zijn manier van communiceren onder druk.
De toekomst van Max Verstappen ná de Formule 1 houdt al jaren fans en media bezig. Zijn huidige contract loopt tot en met 2028, maar de Nederlander heeft vaker aangegeven dat hij daarna andere dingen wil proberen.
Dat bleek ook onlangs toen hij in actie kwam met een GT3-auto op de Nürburgring. Voor Luyendyk is het duidelijk:
“Ik zou hem dolgraag in een IndyCar zien. Hij is een uitzonderlijk talent. En bovendien ook gewoon een sympathieke vent.”
De oud-coureur maakte zijn eigen debuut in de Amerikaanse openwheel-racerij in 1984, en ziet in Verstappen dezelfde mentale scherpte die nodig is om in een IndyCar te slagen. Volgens hem beschikt Max over alles wat je nodig hebt om ook op Amerikaanse circuits te domineren.
Het radiovergelijk: Verstappen vs. Norris
Tijdens een interview haalde Luyendyk een opvallend moment aan uit de Netflix-serie over de Formule 1. Hij hoorde daar de boordradio’s van Verstappen en Norris tijdens de Grand Prix van Brazilië — en de toon kon volgens hem niet meer verschillen.
“Je luistert naar Lando, en dan hoor je een 12-jarige. Dan hoor je Max, en het klinkt als een veteraan van dertig.”
Volgens Luyendyk bleef Verstappen kalm, zelfs in wisselende weersomstandigheden. Terwijl Norris zich liet meeslepen door emoties, behield Max het overzicht en wist hij precies wat de auto aankon.
“Max zei gewoon: ‘Ik red het nog vijf minuten in deze omstandigheden’. Lando zei iets als: ‘We gaan allemaal dood’.”
Waar komt dat verschil vandaan? Luyendyk wijst op Verstappens achtergrond in karten, simracen én de harde opvoeding van zijn vader Jos.
“Hij ziet het hele plaatje in een nanoseconde. Dat komt door het simracen, maar ook door hoe hij is opgegroeid.”
Hij erkent dat Jos Verstappen extreem streng was voor zijn zoon. Misschien zelfs té streng.
“Ik hoorde verhalen dat hij soms zo fel op hem was, dat het tegen kindermishandeling aanzat. Maar het heeft Max wel gevormd tot wat hij nu is.”
Max Verstappen is inmiddels uitgegroeid tot een coureur met vier wereldtitels, ongeëvenaard race-inzicht en een ijzeren controle. Juist die mentale component maakt hem volgens Luyendyk geschikt voor de stap naar IndyCar.
Wat de toekomst na 2028 brengt
Hoewel Verstappen nog vastligt tot eind 2028 bij Red Bull, gonst het van de speculaties over zijn toekomst. Mercedes zou interesse hebben, maar Verstappen lijkt de vrijheid te willen om nieuwe uitdagingen op te zoeken — óók buiten de Formule 1.
Volgens Luyendyk is de keuze niet eenvoudig:
“Wat gaat hij doen volgend jaar? Ik weet het niet. Hij waarschijnlijk ook nog niet.”
De ontwikkelingen in de windtunnel en bij de krachtbronnen voor 2026 spelen mee, maar niemand weet hoe het Formule 1-landschap er dan uitziet. Verstappen zelf houdt de kaarten tegen de borst.
Wat wel duidelijk is: waar hij ook racet, Verstappen zal altijd met extra scherpte worden bekeken. Of dat nu in de F1, GT3 of misschien ooit op de ovals van IndyCar is. Eén ding staat vast: het oordeel van Arie Luyendyk is helder — Max is er klaar voor.