Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Max Verstappen en het Red Bull Racing team: de sleutelfiguren
Overig

Max Verstappen en het Red Bull Racing team: de sleutelfiguren

139
Max Verstappen en het Red Bull Racing team: de sleutelfiguren
Foto: The Race

Red Bull Racing heeft een team van medewerkers die bijdragen aan het succes van Max Verstappen. De belangrijkste personen zijn Christian Horner (teambaas), Helmut Marko (adviseur), Gianpiero Lambiase (race-engineer) en Jonathan Wheatley (sportief directeur).

Christian Horner vormt als teambaas het hart van Red Bull Racing. Hij leidt het team sinds 2005 en heeft een cruciale rol gespeeld in het succes van Max Verstappen. Horner is verantwoordelijk voor de strategische beslissingen en het managen van het team

Helmut Marko is de adviseur van Red Bull en heeft een scherp oog voor talent. Hij ontdekte Max Verstappen en begeleidde hem naar de Formule 1. Marko staat bekend om zijn directe aanpak en hoge verwachtingen van de coureurs.

NaamHuidige rolNieuwe rol (2025)
Gianpiero LambiaseRace-engineerHead of Racing
Jonathan WheatleySportief directeurVertrekt naar Sauber/Audi
Pierre WachéTechnisch directeurOngewijzigd

Gianpiero Lambiase, ook wel ‘GP’ genoemd, is de race-engineer van Max Verstappen. Hij communiceert direct met Verstappen tijdens races en helpt bij het afstellen van de auto. Hun samenwerking wordt gekenmerkt door openheid en wederzijds respect.

Jonathan Wheatley is de sportief directeur van Red Bull Racing. Hij overziet alle operationele aspecten van het team en is de schakel tussen Red Bull en de FIA. Wheatley speelt een belangrijke rol in het naleven van reglementen en het behartigen van de belangen van het team.

Christian Horner: de architect

Sinds zijn aanstelling in 2005 heeft Horner het team geleid naar meerdere wereldkampioenschappen, zowel bij de coureurs als bij de constructeurs. Horner’s leiderschapsstijl kenmerkt zich door een combinatie van strategisch inzicht en persoonlijke betrokkenheid bij zijn coureurs.

Hij heeft Verstappen vanaf het begin gesteund en begeleid, wat heeft bijgedragen aan de snelle ontwikkeling van de Nederlandse coureur. Onder zijn leiding heeft Red Bull Racing zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle teams.

Helmet Marko Christian Horner
Foto: Formula News Today

Hij heeft een team samengesteld dat in staat is om consistente prestaties te leveren, zowel op technisch als op strategisch vlak.

“Max is een buitengewoon talent. Zijn toewijding en vastberadenheid om te winnen zijn inspirerend voor het hele team,” aldus Christian Horner over Max Verstappen.

Horner’s vermogen om talent te herkennen en te ontwikkelen is een belangrijke factor geweest in het succes van het team. Hij heeft niet alleen Verstappen, maar ook andere toptalenten zoals Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo begeleid naar overwinningen en kampioenschappen.

Lees ook:  Red Bull wijst Franco Colapinto af terwijl vertrek Perez nadert

De teambaas staat bekend om zijn openheid in de media en zijn vermogen om het team te verdedigen in controversiële situaties. Deze aanpak heeft bijgedragen aan de sterke teamgeest binnen Red Bull Racing.

Helmut Marko: de talentscout achter Verstappen

Helmut Marko speelt een cruciale rol in het talent development programma van het team. Hij staat bekend om zijn scherpe oog voor jong talent en was verantwoordelijk voor het ontdekken van Max Verstappen

.Marko zag Verstappen voor het eerst racen in een regenachtig weekend in Neurenberg. Hij was onmiddellijk onder de indruk van de jonge Nederlander’s vaardigheden en zag zijn potentieel.

Als hoofd van het Red Bull Junior Team heeft Marko een reputatie opgebouwd voor het ontwikkelen van toptalent. Naast Verstappen heeft hij ook coureurs als Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo begeleid naar succesvolle carrières.

“Max is een van de meest getalenteerde coureurs die ik ooit heb gezien. Zijn natuurlijke snelheid en racecraft zijn buitengewoon,” zegt Helmut Marko over Verstappen.

Marko’s aanpak wordt gekenmerkt door hoge verwachtingen en directe feedback. Hij staat bekend om zijn ongezouten meningen, maar ook voor zijn loyaliteit aan de coureurs die hij heeft ontdekt.

helmut marko

De Oostenrijker heeft een lange geschiedenis in de autosport, inclusief een korte carrière als coureur in de jaren ’70. Deze ervaring heeft bijgedragen aan zijn vermogen om talent te herkennen en te ontwikkelen.

Gianpiero Lambiase: Verstappens rechterhand

Gianpiero Lambiase, beter bekend als ‘GP’, is de race-engineer van Max Verstappen bij Red Bull Racing. Hij vervult deze rol sinds 2016 en is een cruciale schakel in Verstappen’s succes op de baan.

Lambiase is verantwoordelijk voor de directe communicatie met Verstappen tijdens races en kwalificaties. Hij helpt bij het afstellen van de auto en geeft strategisch advies tijdens de race.

De samenwerking tussen Verstappen en Lambiase wordt gekenmerkt door een sterke vertrouwensband. Verstappen heeft zelfs gezegd dat als Lambiase zou stoppen, hij ook zou overwegen te stoppen met racen.

“GP is meer dan alleen mijn engineer, hij is een vriend en een cruciaal onderdeel van mijn succes,” aldus Max Verstappen over Gianpiero Lambiase.

Lambiase heeft een indrukwekkende carrière in de Formule 1. Hij begon in 2005 bij Jordan en werkte later voor Force India, waar hij samenwerkte met coureurs als Giancarlo Fisichella en Sergio Perez.

Lees ook:  Vraagtekens over Red Bull’s toekomst met Verstappen

In 2022 werd Lambiase gepromoveerd tot Head of Race Engineering bij Red Bull, maar hij bleef ook de directe race-engineer van Verstappen. Deze dubbele rol onderstreept zijn belang voor het team.

Het technische team achter Verstappen

Naast Gianpiero Lambiase bestaat het technische team achter Max Verstappen uit een groep hooggespecialiseerde professionals. Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van de auto.

Het team van aerodynamici en ontwerpers werkt continu aan het verbeteren van de prestaties van de auto. Ze analyseren data van races en tests om de auto te optimaliseren voor verschillende circuits.

De monteurs van Red Bull Racing staan bekend om hun snelheid en precisie tijdens pitstops. Hun vaardigheden hebben vaak bijgedragen aan Verstappen’s overwinningen door cruciale seconden te winnen tijdens races.

RolVerantwoordelijkheid
Race-engineerDirecte communicatie met coureur, auto-afstelling
Technisch directeurLeiding technische ontwikkeling
AerodynamiciOntwerp en optimalisatie van aerodynamica
MonteursOnderhoud auto, pitstops
StrategieteamRacestrategieën, bandenkeuze

Het strategieteam, geleid door Hannah Schmitz, speelt een belangrijke rol in het plannen van Verstappen’s races. Hun beslissingen over bandenkeuze en pitstop-timing zijn vaak doorslaggevend geweest voor overwinningen.

Red Bull’s powerunit-afdeling, nu in eigen beheer na het vertrek van Honda, werkt nauw samen met het chassis-team om de prestaties van de auto te maximaliseren.

Max Verstappen
Foto: Steffen Prößdorf

Jonathan Wheatley: de operationele kracht

Wheatley’s taken omvatten het coördineren van de teamactiviteiten, het zorgen voor naleving van de reglementen en het vertegenwoordigen van Red Bull bij officiële bijeenkomsten met de FIA.

Met een carrière die teruggaat tot zijn tijd bij Benetton en Renault, brengt Wheatley een schat aan ervaring mee naar Red Bull. Hij was hoofdmonteur bij Renault toen Fernando Alonso daar zijn eerste wereldtitel won.

Wheatley’s stem werd bekend bij fans toen de radioberichten tussen teams en de wedstrijdleiding in 2021 werden uitgezonden. Zijn kalme en professionele aanpak in stressvolle situaties is kenmerkend voor zijn werkstijl.

“Jonathan’s ervaring en operationele expertise zijn onmisbaar voor ons team. Hij zorgt ervoor dat alles soepel verloopt, zodat wij ons kunnen concentreren op het racen,” zegt Christian Horner over Jonathan Wheatley.

Als lid van het senior management team werkt Wheatley nauw samen met Christian Horner en andere sleutelfiguren om de langetermijnstrategie van Red Bull Racing te bepalen en uit te voeren.

Gerelateerd nieuws

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...