In 2024 varieert de lengte van F1-coureurs van 1,59 meter tot 1,86 meter, met een gemiddelde van ongeveer 1,75 meter. Het gewicht van de coureurs ligt tussen de 54 kg en 78 kg, waarbij de meesten rond de 70 kg wegen. De leeftijden lopen uiteen van begin twintig tot begin veertig, met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 28 jaar.
We zien een diverse groep coureurs op de grid, elk met hun eigen unieke combinatie van lengte, gewicht en leeftijd. Esteban Ocon en Alexander Albon zijn de langste coureurs op de grid, beiden met een lengte van 1,86 meter.
Een overzicht met de meest recente gegevens van alle actieve coureurs in 2024:
Coureur | Team | Nationaliteit | Lengte (cm) | Gewicht (kg) | Leeftijd |
---|---|---|---|---|---|
Max Verstappen | Red Bull Racing | Nederlands | 181 | 72 | 26 |
Sergio Perez | Red Bull Racing | Mexicaans | 173 | 63 | 34 |
Lewis Hamilton | Mercedes | Brits | 174 | 73 | 39 |
George Russell | Mercedes | Brits | 185 | 70 | 25 |
Charles Leclerc | Ferrari | Monegaskisch | 180 | 69 | 26 |
Carlos Sainz | Ferrari | Spaans | 178 | 64 | 29 |
Lando Norris | McLaren | Brits | 170 | 68 | 24 |
Oscar Piastri | McLaren | Australisch | 178 | 68 | 22 |
Fernando Alonso | Aston Martin | Spaans | 171 | 68 | 42 |
Lance Stroll | Aston Martin | Canadees | 182 | 70 | 25 |
Esteban Ocon | Alpine | Frans | 186 | 66 | 27 |
Pierre Gasly | Alpine | Frans | 177 | 70 | 28 |
Daniel Ricciardo | RB | Australisch | 179 | 66 | 34 |
Yuki Tsunoda | RB | Japans | 159 | 54 | 23 |
Alexander Albon | Williams | Thai | 186 | 74 | 27 |
Logan Sargeant | Williams | Amerikaans | 181 | 71 | 23 |
Valtteri Bottas | Stake F1 | Fins | 173 | 69 | 34 |
Guanyu Zhou | Stake F1 | Chinees | 175 | 63 | 24 |
Kevin Magnussen | Haas | Deens | 174 | 68 | 31 |
Nico Hulkenberg | Haas | Duits | 184 | 78 | 36 |
Aan de andere kant van het spectrum vinden we Yuki Tsunoda, die met zijn 1,59 meter de kleinste coureur is. Deze verschillen in lengte hebben invloed op hoe comfortabel coureurs in hun auto’s zitten en hoe teams de cockpits moeten ontwerpen.
Qua gewicht zien we ook aanzienlijke verschillen. Nico Hulkenberg is met 78 kg de zwaarste coureur, terwijl Yuki Tsunoda met 54 kg de lichtste is.
De leeftijden van de coureurs lopen uiteen van begin twintig tot begin veertig. Oscar Piastri is met zijn 22 jaar een van de jongste coureurs, terwijl Fernando Alonso met 42 jaar de meeste ervaring heeft. Deze mix van jong talent en ervaren coureurs zorgt voor een dynamische competitie op de baan
Waarom lengte, gewicht en leeftijd belangrijk zijn
Lengte is een belangrijke factor in de ergonomie van de cockpit. Langere coureurs zoals Esteban Ocon en Alexander Albon (beiden 1,86 meter) moeten zich vaak aanpassen aan de beperkte ruimte in de auto. Dit kan invloed hebben op hun comfort tijdens lange races en mogelijk zelfs op hun reactietijd.
Aan de andere kant hebben kortere coureurs zoals Yuki Tsunoda (1,59 meter) mogelijk een voordeel als het gaat om gewichtsverdeling en aerodynamica.
Het gewicht van een coureur heeft directe invloed op de totale massa van de auto. In een sport waar elke gram telt, kan het verschil tussen een lichte coureur zoals Yuki Tsunoda (54 kg) en een zwaardere coureur zoals Nico Hulkenberg (78 kg) significant zijn.
Teams moeten creatief zijn in het verdelen van ballast om aan de minimumgewichtseisen te voldoen en tegelijkertijd de optimale balans in de auto te behouden.
“In de Formule 1 is gewicht snelheid. Hoe lichter de auto, hoe sneller hij kan accelereren en hoe efficiënter hij door de bochten gaat,” aldus een F1-engineer.
Jongere coureurs zoals Oscar Piastri (22) brengen vaak nieuwe energie en snelle reflexen mee, terwijl oudere coureurs zoals Fernando Alonso (42) profiteren van jarenlange ervaring en racecraft. Deze mix van jeugdig talent en ervaren coureurs draagt bij aan de dynamiek van de sport.
Teams besteden veel aandacht aan het optimaliseren van de gewichtsverdeling in de auto’s. Ze zoeken naar de perfecte balans tussen het gewicht van de coureur en de auto om aan de minimumgewichtseis van de FIA te voldoen en tegelijkertijd de beste prestaties te behalen.
De combinatie van deze fysieke eigenschappen beïnvloedt ook hoe teams hun auto’s ontwerpen. Ze moeten rekening houden met de lengte van hun coureurs bij het ontwerpen van de cockpit, terwijl ze tegelijkertijd proberen het totale gewicht van de auto zo laag mogelijk te houden voor optimale prestaties.
Vergelijking met andere sporten
De gemiddelde lengte van Formule 1-coureurs in 2024 ligt rond de 1,75 meter. Dit is relatief kort vergeleken met atleten in sporten zoals basketbal of volleybal, maar vergelijkbaar met bijvoorbeeld voetballers.
De kortste coureur, Yuki Tsunoda, meet 1,59 meter, terwijl de langste coureurs, Esteban Ocon en Alexander Albon, 1,86 meter lang zijn. Qua gewicht zijn F1-coureurs over het algemeen lichter dan atleten in contactsporten of krachtsporten.
Het gemiddelde gewicht van de coureurs ligt rond de 70 kg, met uitschieters van 54 kg (Yuki Tsunoda) tot 78 kg (Nico Hulkenberg). Dit relatief lage gewicht is cruciaal voor de prestaties van de auto’s, waar elke extra kilo invloed heeft op de snelheid en handling.
In 2024 varieert de leeftijd van de coureurs van begin twintig tot begin veertig, met een gemiddelde van ongeveer 28 jaar. Dit is ouder dan in sporten waar fysieke piek meestal vroeger ligt, zoals gymnastiek, maar jonger dan in sporten waar ervaring zwaarder weegt, zoals golf.
“Formule 1 is uniek omdat het een combinatie vereist van fysieke fitheid, mentale scherpte en technische vaardigheid. De fysieke eisen zijn anders dan in pure kracht- of uithoudingssporten,” zegt een sportfysioloog gespecialiseerd in autosport.
In vergelijking met andere sporten:
- Voetbal: Gemiddelde lengte ongeveer 1,80 m, gewicht 75 kg, piekleeftijd 25-29 jaar
- Basketbal (NBA): Gemiddelde lengte 2,01 m, gewicht 100 kg, piekleeftijd 27-30 jaar
- Tennis: Gemiddelde lengte 1,85 m (mannen), gewicht 80 kg, piekleeftijd 24-28 jaar
- Zwemmen: Gemiddelde lengte 1,88 m (mannen), gewicht 80 kg, piekleeftijd 21-25 jaar
Coureurs moeten fit genoeg zijn om extreme G-krachten te weerstaan, licht genoeg om de prestaties van de auto te optimaliseren, en hebben een combinatie van jeugdige reflexen en ervaring nodig om op het hoogste niveau te presteren.