Lewis Hamilton moest maanden wachten op zo’n moment. In Spielberg zette hij zijn beste kwalificatieresultaat sinds zijn overstap naar Ferrari neer. P4 op de grid voelt voor de zevenvoudig wereldkampioen niet als een overwinning, maar het is wel het bewijs dat er eindelijk iets goed valt binnen het team.
De timing komt opvallend genoeg tijdens een weekend waar de Scuderia een nieuwe vloer meebracht. Een update die niet zonder problemen begon, maar uiteindelijk wél resultaat opleverde.
Terwijl teamgenoot Charles Leclerc zich op de eerste rij wist te plaatsen naast polesitter Lando Norris, volgde Hamilton kort daarachter — en dat met het gevoel dat er nog meer in zat.
Hamilton was in de eerste sessies van het weekend nog ver verwijderd van de top. Ferrari zat er toen zes tot negen tienden naast. Maar op zaterdag stond er ineens een heel ander team: gestructureerd, gefocust, en vooral: snel. Hamilton sprak van de beste samenwerking tot nu toe binnen het team.
“Het was echt wereldklasse vandaag, zei Hamilton na afloop van de kwalificatie. De timing, de communicatie over verkeer, alles klopte gewoon.”
De Brit prees met name het werk van de mensen in de fabriek die de nieuwe onderdelen mogelijk maakten. De update bleek precies wat de auto nodig had om het verschil in kwalificatietrim te verkleinen. En dat terwijl Hamilton zelf vond dat zijn laatste ronde niet optimaal was — zonder foutje had hij zelfs Leclerc kunnen verslaan, zo stelde hij.
Vertrouwen groeit ondanks recente ruis
De positieve toon is opvallend, zeker gezien de ruis die er de afgelopen weken klonk tussen Hamilton en zijn race-engineer Riccardo Adami.
Er waren pittige radio-uitwisselingen, vooral na het incident in Miami, waar Hamilton gefrustreerd was over teamorders. Maar in Oostenrijk leek die ruis plaats te maken voor rust. De coureur voelt dat het team steeds beter op elkaar ingespeeld raakt.
“We blijven bouwen, stukje bij beetje. Je kunt zoiets niet in één weekend rechtzetten, aldus Hamilton. Maar ik ben echt blij met de richting die we opgaan.”
Ook over teamchef Fred Vasseur, die onder druk staat in de Italiaanse media, was Hamilton uitgesproken positief. Hij benadrukte dat er intern vooral veel samenwerking is, en weinig paniek.
Toch wil Hamilton niets weten van euforie. Ondanks het feit dat hij in de sprintrace van Shanghai al wist te winnen, wacht hij nog altijd op zijn eerste Grand Prix-podium in Ferrari-rood. En dat zit hem dwars — al kiest hij er bewust voor om er dit keer niets over te zeggen.
“Ik heb bij elke race gezegd: ‘ik wil dat podium’. Maar nu zeg ik gewoon niks. Gewoon rustig blijven, goed werk leveren en zien waar we eindigen.”
Zijn laatste GP-zege dateert van Silverstone 2024. Daarvoor moest hij 945 dagen wachten, sinds zijn overwinning in Saoedi-Arabië in 2021. Die lange droogte blijft in zijn hoofd hangen, maar hij weet inmiddels hoe grillig Formule 1 kan zijn.
P4 in de kwalificatie voelt voor een zevenvoudig wereldkampioen misschien niet als een topresultaat. Maar in het licht van Ferrari’s seizoensstart, de interne onrust en de technische problemen van de voorbije races, is het meer dan dat.
Het is een signaal dat de juiste puzzelstukken langzaam op hun plek beginnen te vallen. Misschien nog geen podium, maar wel een duidelijke stap in de goede richting.