Het verschil tussen teamgenoten kan in de Formule 1 keihard zijn. Zeker als je naast Max Verstappen rijdt. In Oostenrijk liep Yuki Tsunoda opnieuw vast in Q1, terwijl Verstappen zich ondanks problemen naar P7 worstelde.
Helmut Marko had na afloop een duidelijke verklaring voor dat contrast: “Max rijdt eroverheen. Yuki niet.” De RB21 is dit seizoen geen makkelijke auto, dat weten we inmiddels.
Maar volgens Marko zit het pijnpunt vooral in het rijgedrag aan de limiet. Het venster waarin de auto optimaal presteert is smal, en bij de minste afwijking gedraagt de Red Bull zich onvoorspelbaar. Dat verschil, zegt Marko, breekt Tsunoda op.
“Met zijn eerste set zat Yuki er nog redelijk bij. Dat had genoeg kunnen zijn voor Q3. Maar zodra de omstandigheden veranderen, heeft hij veel meer moeite zich aan te passen,”
Het contrast tussen beide coureurs kon haast niet groter zijn. Terwijl Verstappen bij de minste of geringste kans nog een ronde weet te redden, valt Tsunoda volledig weg zodra de balans schuift.
Hij klaagde na afloop dat de auto in de tweede run “compleet anders” aanvoelde. Zijn openingsronde gaf nog hoop op een doorbraak, maar die verdween binnen enkele minuten.
Marko ziet het probleem duidelijk: de RB21 vergeeft niets. Waar een McLaren “zichzelf corrigeert” als hij uitbreekt, moet je in de Red Bull een koorddanser zijn met stalen zenuwen.
“Onze auto heeft een extreem smal werkvenster en is aan de limiet bijzonder nerveus. Dat zag je duidelijk. Het is balanceren tussen van de baan vliegen of nét op het randje blijven.”
Tsunoda zelf sprak openlijk zijn frustratie uit. Hij voelt zich niet op hetzelfde niveau als in de Racing Bulls eerder dit jaar, en mist vooral de controle wanneer het er echt op aankomt. Zijn conclusie: hij is simpelweg nog niet in staat om zo’n grillige auto binnen één ronde volledig naar zijn hand te zetten.
Verstappen ook niet tevreden
Overigens had ook Verstappen het lastig. Zijn P7-startpositie kwam vooral door een gele vlag in de laatste fase van Q3, veroorzaakt door Gasly’s spin. Zonder dat incident, stelt Marko, had de Nederlander derde kunnen staan op de grid.
“Zonder die gele vlag had Max volgens onze data rond de derde plek gestaan. Maar zelfs dan zat hij nog een halve seconde achter Norris. Op zo’n kort circuit is dat gigantisch.”
Dat onderstreept een dieper probleem binnen Red Bull: ondanks updates en analyse blijft het team worstelen met prestaties over één ronde. Verstappen weet met zijn ervaring en instinct het maximale eruit te persen, maar zelfs hij kijkt machteloos naar de dominante McLaren van Norris.
Voor Tsunoda is de situatie zorgelijk. Zijn overstap naar het hoofdteam leek een beloning, maar dreigt nu uit te draaien op een deceptie.
De Japanner weet dat hij zich moet aanpassen, maar krijgt van de auto te weinig speelruimte om te groeien. En in een veld waar tienden van seconden het verschil maken tussen Q1-exit en Q3-glorie, is dat een ramp.
Het vertrouwen dat hij opbouwde bij VCARB lijkt steeds verder te verdwijnen. De druk neemt toe, en Marko’s publieke analyse maakt het er niet makkelijker op. Tegelijk is dit ook Formule 1: keihard, openhartig, en genadeloos eerlijk. Tsunoda weet wat hem te doen staat – maar of hij het tij kan keren, zal de komende races moeten blijken.