Het sprintformat in de Formule 1 staat opnieuw ter discussie. F1-president en CEO Stefano Domenicali wil niet alleen meer sprintweekenden op de kalender zetten, maar ook het controversiële reverse-grid idee een serieuze kans geven.
Het voorstel verdeelt het paddock, maar volgens de Italiaan is de tijd rijp voor verandering. Tijdens de GP van België werd de laatste sprint van het seizoen verreden, maar die leverde nauwelijks spektakel op.
Dat voedt de roep om aanpassingen. Sinds 2025 is de opzet al gewijzigd: de sprintkwalificatie vindt nu plaats op vrijdag, gevolgd door de sprintrace op zaterdagochtend, voordat de kwalificatie voor de hoofdrace wordt verreden. Toch is dat voor Domenicali niet genoeg.
Het concept van reverse-grid races — waarbij de startvolgorde wordt omgedraaid op basis van kwalificatieresultaten of kampioenschapsstand — wordt in de Formule 1 al sinds 2020 besproken.
Tot nu toe strandden alle pogingen, vooral vanwege weerstand van teams en coureurs die vrezen dat het de sportieve eerlijkheid aantast. Domenicali denkt dat het momentum nu anders ligt.
“Ik denk dat er mogelijkheden zijn om twee dingen uit te breiden, waarover we moeten praten met de coureurs, de teams en de FIA. Kunnen we dit format toepassen bij meer races? En is het de juiste formule om een reverse-grid te hebben, zoals in F2 en F3? Dit zijn onderwerpen die we serieus met de teams gaan bespreken.”
Volgens de F1-baas groeit de bereidheid om het experiment aan te gaan, en voelt hij dat de sport “volwassen genoeg” is om het onderwerp opnieuw op tafel te leggen.
Coureurs blijven verdeeld
In het verleden reageerden de meeste coureurs negatief op reverse-grid races. Hun voornaamste bezwaar: snelle auto’s zouden door de startpositie gedwongen worden om risico’s te nemen in inhaalacties, wat het risico op incidenten en schade verhoogt.
Voor de fans zou dat extra spanning kunnen opleveren, maar voor de rijders zelf voelt het vaak als een kunstmatige ingreep.
Of die houding is veranderd, is nog niet duidelijk. Domenicali wil daarom eerst met hen in gesprek, om te zien of er ruimte is voor een testfase of een beperkte introductie.
“De vibes om in deze richting door te gaan, groeien zeker. Daarom ben ik klaar om niet alleen meer sprints voor te stellen en te bespreken, maar ook nieuwe formats en nieuwe ideeën.”
Voor Domenicali is het belangrijk dat de Formule 1 niet bang is om nieuwe dingen te proberen, zelfs als ze niet meteen werken.
“We staan open voor nieuwe dingen, omdat ik denk dat dat het juiste is: luisteren naar onze fans, iets proberen te creëren en niet bang zijn om fouten te maken. Wie denkt dat hij nooit fouten maakt, doet niets nieuws.”
Hij benadrukt dat het sprintformat, in welke vorm dan ook, een blijvende plek moet hebben in de Formule 1. Volgens Domenicali vertegenwoordigen sprintraces “de toekomst” van het raceweekend, mits het format aantrekkelijk genoeg wordt gemaakt.
Meer sprints, maar geen MotoGP-model
De kalender van 2025 telt zes sprintweekenden. Domenicali wil dat aantal uitbreiden, maar waarschuwt dat een systeem zoals in MotoGP — waar bij elk raceweekend een sprint wordt verreden — voorlopig onhaalbaar is.
“Ik zeg geen nee, maar tussen zes en vierentwintig moeten we in stappen groeien,” aldus Domenicali.
Het doel is om ergens in het midden uit te komen, waarbij zowel fans als teams zich kunnen vinden in de balans tussen klassieke raceweekenden en sprintformats.
Daarbij spelen logistieke belasting, kosten en de beleving voor toeschouwers allemaal een rol. De komende maanden worden cruciaal.
Domenicali wil het voorstel eerst intern toetsen bij de teams, coureurs en de FIA. Pas daarna volgt een eventueel testmoment, mogelijk in een beperkt aantal races, om te zien hoe reverse-grid sprints in de praktijk uitpakken.
Het succes van het plan zal afhangen van de bereidheid van alle partijen om mee te gaan in een format dat haaks staat op de traditionele kwalificatie- en raceopzet van de Formule 1.
Of de sport de sprong durft te wagen, zal bepalen of fans in de toekomst vaker coureurs als Max Verstappen of Charles Leclerc van achter naar voren zien stormen in korte, felle sprintraces — of dat het reverse-grid idee opnieuw in de la verdwijnt.