Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Waarom Formule 1 niet volledig inzet op groene brandstof
Overig

Waarom Formule 1 niet volledig inzet op groene brandstof

123
Waarom Formule 1 niet volledig inzet op groene brandstof
Foto: The Race

De Formule 1 staat voor technische, financiële en competitieve uitdagingen die een volledige overstap naar groene brandstof bemoeilijken. Momenteel gebruikt de sport E10-brandstof, een mengsel van 90% fossiele brandstof en 10% bio-ethanol.

Deze stap naar E10 was al een flinke verandering voor de teams, aangezien de brandstofsamenstelling cruciaal is voor de motorprestaties. Om volledig over te gaan op 100% duurzame brandstof zijn aanzienlijke investeringen nodig in onderzoek en ontwikkeling, moeten motoren worden aangepast, en kan het de prestaties van de auto’s beïnvloeden.

De Formule 1 heeft al belangrijke stappen gezet richting groenere brandstoffen. In het huidige seizoen rijden de auto’s op E10-brandstof, wat betekent dat 10% van de brandstof uit bio-ethanol bestaat. Deze overgang van E5 naar E10 had een grote impact op de teams.

AspectHuidige situatieDoelstelling 2026Doelstelling 2030
BrandstofsamenstellingE10 (10% bio-ethanol)100% duurzame biobrandstof100% duurzame biobrandstof
CO2-uitstootGereduceerd t.o.v. E5Significant lagerCO2-neutraal
ToepasbaarheidSpecifiek voor F1“Drop-in fuel” voor gewone auto’sBreed toepasbaar

Mercedes noemde het zelfs “de grootste verandering sinds 2014”. Dit komt doordat elk team zijn brandstof specifiek laat ontwikkelen voor de eigen motor, in samenwerking met oliemaatschappijen. Zo werkt Mercedes samen met Petronas, Ferrari met Shell en Red Bull en RB met ExxonMobil.

Bio-ethanol is een duurzaam geproduceerde alcohol, gemaakt van biomassa zoals maïs, tarwe, suikerbiet en rogge. Het gebruik van deze biobrandstof leidt tot een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot. Schattingen laten zien dat de verbranding van bio-ethanol gemiddeld ruim 60% minder CO2 uitstoot in vergelijking met conventionele benzine.

Hoewel een Formule 1-auto technisch gezien op gewone pompbenzine zou kunnen rijden, zou dit leiden tot suboptimale prestaties. Tests hebben aangetoond dat het gebruik van reguliere brandstof de auto’s ongeveer 0,9 seconden per ronde langzamer maakt.

Technologische uitdagingen van volledig groene brandstof

Een volledige overstap naar groene brandstof brengt aanzienlijke technologische uitdagingen met zich mee. De huidige motoren zijn geoptimaliseerd voor het gebruik van fossiele brandstoffen en bio-ethanolmengsels. Om dezelfde efficiëntie en vermogensoutput te behouden met 100% duurzame brandstof, zouden ingrijpende wijzigingen in het motorontwerp nodig zijn.

Daarnaast moet de nieuwe brandstof compatibel zijn met de bestaande infrastructuur van de sport. Dat betekent niet alleen geschikt voor de auto’s, maar ook voor de tankinstallaties op de circuits en de transportmiddelen voor de brandstof.

Consistentie en betrouwbaarheid zijn cruciaal; in de Formule 1, waar elke fractie van een seconde telt, moeten de prestaties van de brandstof voorspelbaar en consistent zijn onder verschillende omstandigheden en temperaturen.

AspectUitdaging
MotorprestatiesAanpassing van motorontwerp voor behoud van efficiëntie en vermogen
InfrastructuurCompatibiliteit met bestaande tank- en transportsystemen
ConsistentieGaranderen van voorspelbare prestaties onder diverse omstandigheden
ProductieOpschalen van duurzame brandstofproductie voor volledige F1-vloot

Invloed op raceprestaties en competitie

De impact van een volledige overstap naar groene brandstoffen op de raceprestaties en competitie is een belangrijk aandachtspunt. Duurzame brandstoffen hebben over het algemeen een lagere energiedichtheid dan fossiele brandstoffen, wat kan leiden tot minder motorvermogen. Dit zou kunnen resulteren in lagere topsnelheden en minder explosieve acceleratie—elementen die essentieel zijn voor het spektakel van de Formule 1.

George Russell Formule 1
Foto: fuji.tim

Bovendien zou een verminderd motorvermogen teams kunnen dwingen om de aerodynamica van de auto’s aan te passen om de efficiëntie te verhogen. Dit kan invloed hebben op hoe auto’s elkaar kunnen volgen en inhalen, wat weer gevolgen heeft voor de spanning in de races.

Ook het brandstofverbruik kan toenemen met groene brandstoffen, waardoor teams mogelijk meer brandstof moeten meenemen of vaker moeten stoppen voor tanken. Dit zou de racestrategieën aanzienlijk kunnen veranderen en zelfs de duur van de races kunnen beïnvloeden.

Toch is er optimisme. Ross Brawn merkt op: “Het mooie is dat je deze oplossing in je auto kunt gebruiken zonder dat je iets aan de motor hoeft te veranderen.”

Dit suggereert dat er wordt gewerkt aan duurzame brandstoffen die compatibel zijn met bestaande motoren, wat de overgang zou vergemakkelijken.

Kosten en financiële redenen

De financiële aspecten van een volledige transitie naar groene brandstoffen zijn complex en omvangrijk. Voor de teams betekent dit significante investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Motoren moeten worden herontworpen en geoptimaliseerd, wat niet alleen tijd kost maar ook veel geld.

Daarnaast zullen testprogramma’s moeten worden uitgebreid om de betrouwbaarheid en prestaties van de nieuwe configuraties te garanderen.

De Formule 1-organisatie zelf staat ook voor flinke uitgaven. Investeringen zijn nodig in de infrastructuur op circuits om de nieuwe brandstoffen op te slaan en te distribueren. Bovendien moeten er nieuwe meetapparatuur en controlesystemen komen om te zorgen dat aan de nieuwe brandstofreglementen wordt voldaan.

Haas F1 Team
Foto: Steffen Prößdorf

Brandstofproducenten en leveranciers zullen eveneens grote investeringen moeten doen om duurzame brandstoffen op de benodigde schaal te produceren. Dit kan in eerste instantie leiden tot hogere kosten voor de teams.

  • Investeringen in R&D voor teams
  • Herontwerp en optimalisatie van motoren
  • Uitbreiding van testprogramma’s
  • Aanpassing van circuitinfrastructuur
  • Ontwikkeling van nieuwe meet- en controlesystemen
  • Opschaling van duurzame brandstofproductie

Op de lange termijn kunnen deze investeringen echter leiden tot kostenbesparingen en technologische vooruitgang die ook buiten de Formule 1 waardevol zijn. De ontwikkeling van efficiëntere en duurzamere technologieën kan innovaties opleveren die toepasbaar zijn in de bredere auto-industrie.

Politieke en commerciële belangen

De besluitvorming rond de implementatie van groene brandstoffen wordt sterk beïnvloed door politieke en commerciële belangen. Overheden en milieuorganisaties dringen aan op snellere actie om de CO2-uitstoot te verminderen, wat heeft geleid tot de ambitie van de Formule 1 om in 2030 klimaatneutraal te opereren.

Aan de commerciële kant is de situatie ingewikkelder. Veel grote sponsors en partners van de Formule 1 zijn traditionele olie- en gasbedrijven. Ze hebben aanzienlijke investeringen in de sport en gebruiken het platform voor merkpromotie. Een te snelle overgang naar volledig groene brandstoffen zou hun belangen kunnen schaden.

Ross Brawn onderstreept de ambitie van de sport: “Als we een brandstof die veel minder impact heeft op het milieu in die auto’s stoppen, is dat een positieve verandering en geven we een sterk signaal af dat het een haalbare weg is. Alle oliemaatschappijen die in de F1 werken, zetten zich daarvoor in. Het zal een fantastische prestatie zijn en een fantastische boodschap aan de wereld dat er ook andere oplossingen zijn.”

Tegelijkertijd zien sommige van deze bedrijven de Formule 1 als een laboratorium voor de ontwikkeling van nieuwe, duurzame technologieën. Ze investeren in geavanceerde biobrandstoffen en synthetische brandstoffen, met de hoop deze kennis later breder te kunnen toepassen.

StakeholderBelang
OverhedenDruk voor snellere verduurzaming
MilieuorganisatiesAandringen op CO2-reductie
Olie- en gasbedrijvenBehoud van investeringen en merkpromotie
F1-organisatieBalans tussen duurzaamheid en commerciële belangen
TeamsBehoud van competitiviteit en financiële stabiliteit

Toekomstplannen en duurzaamheidsdoelen

De Formule 1 heeft ambitieuze plannen om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Het uiteindelijke doel is om in 2030 volledig klimaatneutraal te opereren. Een belangrijke mijlpaal is de geplande introductie van 100% duurzame brandstof in 2026. Deze brandstof moet niet alleen geschikt zijn voor de high-performance motoren van de Formule 1, maar ook toepasbaar zijn in gewone wegauto’s.

De ontwikkeling van deze duurzame brandstof is een gezamenlijke inspanning van de Formule 1, de teams en hun brandstofpartners.

Sergio Perez
Foto: Steffen Prößdorf

Het doel is om een “drop-in fuel” te creëren—een brandstof die zonder aanpassingen kan worden gebruikt in bestaande verbrandingsmotoren. Dit zou de adoptie van duurzame brandstoffen in de bredere autosector aanzienlijk kunnen versnellen.

Naast de focus op brandstof werkt de Formule 1 ook aan andere duurzaamheidaspecten:

  • Vermindering van CO2-uitstoot in logistiek
  • Verbetering van energie-efficiëntie op circuits
  • Stimuleren van duurzame praktijken binnen teams en evenementen

Een concreet voorbeeld is de samenwerking met DHL. Ellen Jones, hoofd ESG bij Formule 1, zegt:

“DHL speelt een cruciale rol bij het leveren van de races en helpt ons bij het aanpakken van de logistieke impact die we als wereldkampioenschap hebben. Samen zijn we voortdurend op zoek naar duurzamere oplossingen en met innovaties zoals de vrachtwagens op biobrandstof, kunnen we de volgende stap zetten in het terugdringen van onze CO2-uitstoot en het bereiken van onze duurzaamheidsdoelstelling om in 2030 ‘Net Zero’ te zijn.”

Deze vrachtwagens, uitgerust met GPS voor optimale routeplanning en brandstofverbruiksmonitoring, zullen naar verwachting de CO2-uitstoot met ongeveer 60% verminderen.

Gerelateerd nieuws

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...