Zeven leiders in vijf jaar. Eén tiende plek in het kampioenschap. En een team dat uit pure wanhoop terugvalt op bekenden van vroeger. De benoeming van Steve Nielsen als Managing Director bij Alpine F1 is allesbehalve een routineuze aanstelling — het is een noodgreep in crisistijd.
De naam Briatore is de laatste maanden weer nadrukkelijk aanwezig in de paddock. Sinds het vertrek van Oliver Oakes in mei fungeerde hij zelf als tijdelijke leider van het Alpine F1-team. Nu schuift hij Steve Nielsen naar voren, een veteraan met bijna veertig jaar ervaring én een verleden met Briatore bij Benetton en Renault.
“Nielsen zal de dagelijkse leiding op zich nemen, bevestigde het team. Hij rapporteert direct aan Briatore, die als executive advisor de algehele leiding blijft voeren.”
Het is een opvallende constructie: Alpine heeft nog steeds geen officiële teambaas, maar nu wel twee hoge heren die het stuur delen. Met Nielsen aan boord hoopt het team rust en structuur terug te brengen.
Voor Steve Nielsen is het deels een terugkeer naar vertrouwd terrein. Hij werkte al eerder op de Enstone-basis van Alpine — toen nog onder Renault-vlag — en was als Sporting Director betrokken bij de wereldtitels van Fernando Alonso in 2005 en 2006.
Daarna volgde een indrukwekkende loopbaan met posities bij Tyrrell, Arrows, Williams en recent nog bij de FIA en FOM. Het type leider dus waar je als team op kunt bouwen. En precies dát is wat Alpine nu broodnodig heeft.
“Hij begrijpt de sport van binnenuit, aldus een woordvoerder van Alpine. En hij heeft het respect van de paddock.”
De feiten op een rij
Alpine bungelt momenteel onderaan in het constructeursklassement van 2025. De prestaties zijn wisselvallig, de rijders line-up onzeker, en achter de schermen heerst chaos. De komst van Nielsen is dan ook bedoeld als structurele ingreep, niet als tijdelijke oplossing.
Hij krijgt de dagelijkse operaties in handen, inclusief de trackside aansturing. Dave Greenwood blijft intussen aan als Racing Director en vertegenwoordigt het team ter plekke op het circuit.
Verder trok Alpine ook twee andere zwaargewichten aan: aerodynamicaspecialist Kris Midgley komt over van Ferrari, terwijl Guy Martin (ex-Visa) verantwoordelijk wordt voor wereldwijde marketing. Het lijkt op een poging tot heropbouw — laag voor laag.
Toch is dit geen simpele managementwissel. Nielsen wordt géén klassieke teambaas, maar vormt een tweekoppig leiderschap met Briatore. Of dat goed uitpakt, moet blijken. Feit is wel dat de relatie tussen beide mannen stevig verankerd is in een succesvolle periode uit het verleden — en dat geeft hoop.
“Steve en Flavio kennen elkaar al sinds de Benetton-dagen, klinkt het binnen het team. Ze weten wat ze aan elkaar hebben.”
Wat Alpine nu vooral nodig heeft, is rust, richting en resultaat. Nielsen wordt gezien als de man die orde kan scheppen in de chaos. Hij start op 1 september — net op tijd voor Monza, een circuit dat Alpine normaal niet slecht ligt. Maar dat zegt weinig in een seizoen waarin zelfs basisprestaties onzeker zijn.
De druk ligt dus meteen hoog. Want na jaren van wisselend beleid, intern gekonkel en sportieve teleurstelling, zal Nielsen niet alleen moeten leiden — hij zal moeten overtuigen dat dit team überhaupt nog koersvast te maken is. En dat begint niet op papier, maar op de baan.