De garages in Silverstone liggen vol met scanners en experimenten. Meer dan de helft van de Formule 1-teams gebruikt hun thuisrace om grote updates te introduceren. Niet verrassend, want voor veel teams is het een korte rit van de fabriek naar het circuit. Van nieuwe vloeren tot verborgen luchtinlaten.
Het grootste aandachtspunt bij Red Bull is de rijdbaarheid van de RB21. De auto is razendsnel in handen van Max Verstappen, maar blijkt voor andere coureurs — zoals Yuki Tsunoda — bijna oncontroleerbaar. Volgens analisten lijkt de afstelling op “maximale gevoeligheid” te staan.
“Het voelt alsof je muisinstellingen op turbo hebt gezet: elke beweging heeft meteen enorm effect,”
Om dat probleem op te lossen, bracht Red Bull deze week de tweede fase van een vloervernieuwing mee. Doel: een breder afstelvenster creëren, zodat ook andere coureurs het maximale uit de auto kunnen halen. De update is cruciaal voor het constructeurskampioenschap in de tweede seizoenshelft.
McLaren bracht naast een nieuwe vloer ook een subtiele maar veelbesproken aanpassing aan de achterremkoeling. De luchthappers zijn opnieuw ontworpen — een detail dat al snel veel aandacht kreeg van rivaliserende teams en fans.
Waarom dit belangrijk is? De manier waarop McLaren de temperatuur en slijtage van de achterbanden beheerst, wordt gezien als één van hun grootste krachten tijdens lange stints. Een efficiëntere koeling kan een direct voordeel opleveren in races als Spa of Monza.
“De kleine details leveren soms tienden op. En dat maakt een groot verschil over een raceafstand,”
Aston Martin pakt het voorzichtig aan
Met hun fabriek letterlijk tegenover het circuit heeft Aston Martin een unieke logistieke voorsprong. Toch wordt hun nieuwe vloer bij de Britse GP voorlopig alleen gemonteerd op de auto van Fernando Alonso. Pas als het ontwerp zich op de baan bewijst, volgt Lance Stroll.
De focus ligt op het verbeteren van grip in langzame bochten, een zwak punt van de auto sinds het begin van het seizoen. De update maakt deel uit van het jubileumjaar van Aston Martin, dat 100 jaar bestaat als merk.
Minder in het oog springend, maar misschien wel de meest ingrijpende verandering dit weekend, komt van Haas. Het team introduceerde een compleet nieuw sidepod-concept met een opvallende, rechthoekige luchtinlaat en een extra ‘bulge’ in de carrosserie.
Op het eerste gezicht lijkt het een livery-detail, maar het blijkt een functionele koelopenening te zijn.
“Wat veel mensen zien als een zwarte streep is in feite een actieve luchtinlaat,”
Met deze update neemt Haas afscheid van een ontwerp dat eerder nog gebaseerd was op Ferrari’s koelstrategie. Nu volgen ze hun eigen weg, met een unieke aanpak die de aandacht van ontwerpers én concurrenten trekt.
Hoewel Williams geen grote aerodynamische update meebracht naar Silverstone, vielen juist de kleine details op. De aangepaste zitpositie van Logan Sargeant bijvoorbeeld — iets lager geplaatst om het zwaartepunt te verlagen. Of de subtiele W op de neus in Britse vlagkleuren: een teken van trots tijdens hun thuisrace.
De auto blijft trouw aan zijn low-drag filosofie. Dat werkt niet optimaal op Silverstone, maar volgens insiders moet men vooral uitkijken naar Spa, waar Williams met dit concept kan uitblinken. Zelfs Brad Pitt, betrokken bij de nieuwe F1-film, noemde Williams zijn hoogtepunt van het seizoen.