Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo ziet een ‘under investigation’-procedure eruit in F1: feiten, straffen en verrassende details

Zo ziet een ‘under investigation’-procedure eruit in F1: feiten, straffen en verrassende details

626
Zo ziet een ‘under investigation’-procedure eruit in F1: feiten, straffen en verrassende details
LawVS

Tijdens de GP van Oostenrijk 2025 kreeg Lando Norris de melding dat hij ‘under investigation’ was — live op zijn dashboard en zichtbaar voor miljoenen kijkers. Voor veel fans is het hét moment om op het puntje van hun stoel te gaan zitten.

Maar wat betekent het als een auto ‘under investigation’ is tijdens de race? En wat gebeurt er precies achter de schermen? In dit artikel leggen we uit wat zo’n melding inhoudt, waarom die wordt gegeven en hoe het proces verder verloopt.

Zodra een auto ‘under investigation’ is, onderzoekt de wedstrijdleiding (de stewards) of die auto of coureur een regel heeft overtreden. Dit kan gaan om iets dat tijdens de race is gebeurd, of vlak ervoor.

De melding verschijnt op het officiële tijdwaarnemingssysteem en wordt gecommuniceerd naar de teams, media en soms direct naar de coureur. Er zijn tientallen redenen waarom een auto onder onderzoek kan komen. Enkele veelvoorkomende voorbeelden zijn:

  • Een valse start of onjuiste positionering in het startvak
  • Herhaaldelijk overschrijden van de track limits
  • Onveilige terugkeer op de baan na een spin
  • Verantwoordelijkheid voor een crash of botsing
  • Een te vroege of gevaarlijke pitstop (unsafe release)
  • Te hard rijden in de pitstraat
  • Technische onregelmatigheden
  • Niet opzij gaan voor snellere auto’s (blauwe vlag negeren)
  • Illegale of verboden communicatie via de teamradio

“Als je ‘under investigation’ bent, weet je dat je mogelijk een straf boven het hoofd hangt, maar tot het oordeel er is, moet je gewoon blijven pushen.” — Max Verstappen in een post-race interview

Hoe het onderzoek verloopt door de stewards

Zodra een incident plaatsvindt of wordt gemeld, volgen de stewards een vast proces:

  1. Observatie: De stewards of marshals zien iets opvallends, of een team meldt een klacht.
  2. Melding: Er verschijnt op het scherm ‘incident involving car X is noted’, gevolgd door ‘under investigation’ als het formeel wordt onderzocht.
  3. Bewijs verzamelen: Videobeelden, telemetrie, boordradio’s en eventueel verklaringen worden geanalyseerd.
  4. Besluitvorming: De stewards bepalen of er een overtreding is begaan.
  5. Communicatie: De uitkomst verschijnt op het tijdwaarnemingssysteem, via officiële berichten of teamradio’s.
Lees ook:  Zo werkt een 'unsafe release' bij een F1-pitstop – en dit zijn de straffen

De FIA gebruikt steeds geavanceerdere data om deze beslissingen snel en nauwkeurig te maken, maar haastige conclusies worden vermeden.

Christian Horner
Foto: Formula News Today

“We proberen altijd zo snel mogelijk een beslissing te nemen, maar we willen geen overhaaste conclusies trekken.”

De terminologie tijdens een race is belangrijk. Elk woord heeft een eigen betekenis en stadium:

TermBetekenis
NotedHet incident is opgemerkt, maar (nog) geen officieel onderzoek gestart.
Under investigationEr loopt een officieel onderzoek naar het incident.
Officiële strafDe stewards hebben besloten dat er een overtreding is en leggen een straf op.

Pas bij een straf kan het gevolgen hebben voor de race-uitslag: van een tijdstraf of gridstraf tot diskwalificatie. Sommige beslissingen vallen binnen enkele minuten, andere pas na afloop van de race.

De snelheid van zo’n beslissing hangt volledig af van hoe ingewikkeld het incident is. Eenvoudige zaken zoals te hard rijden in de pitstraat worden vaak binnen één ronde afgehandeld. Complexere situaties — zoals een crash met meerdere auto’s of technisch protest — kunnen tot na de race worden onderzocht.

De FIA probeert altijd snel te werken om het verloop van de race zo eerlijk mogelijk te houden. Maar zorgvuldigheid staat voorop. Fans willen duidelijkheid, maar ook een juiste beslissing.

“Het is belangrijk dat we alle feiten op een rijtje hebben voordat we een straf opleggen.” — FIA-steward tijdens een media-briefing

Tijdens het onderzoek is de communicatie tussen de teams en de stewards beperkt. Alleen de officiële liaison (vaak een teammanager) mag contact opnemen om extra informatie of een verklaring aan te leveren. Teambazen mogen sinds 2022 niet meer direct met de wedstrijdleiding praten — om druk en beïnvloeding te voorkomen.

Lees ook:  FIA straft Bearman hard: zware straf en dreigende schorsing na rode vlag-incident

Na de race kan het zijn dat een team of coureur wordt opgeroepen om uitleg te geven. Dan wordt er een formeel verhoor gehouden in de stewardsroom.

In 2025 is er wél meer openheid richting het publiek gekomen: fans kunnen via tv en apps live volgen welke meldingen er zijn, en wat de status is van lopende onderzoeken.

Gerelateerd nieuws

ferrari

Dit gebeurt er als een Formule 1-coureur zelf zijn auto probeert te duwen na een stilstand

Nigel Mansell zakte ineen bij het duwen van zijn auto over de...

mclaren

Zo ziet de FIA-regel eruit bij uitgestelde starts door regen in Formule 1

In 2021 reden de coureurs in België slechts enkele ronden achter de...

Max Verstappen

Max Verstappen-fans opgelet: zo kijk je de Formule 1 in Zandvoort live in 2025

De uitzendrechten voor de Dutch Grand Prix liggen tot en met 2029...

formule 1 china

Zo ziet de FIA-regel eruit die bepaalt wat achterblijvers wél en niet mogen doen

In een gemiddelde GP worden er tientallen blauwe vlaggen gezwaaid, vaak zonder...