De mediadag in Canada stond bol van de spanning, niet vanwege nieuwe auto’s of technische innovaties, maar door één vraag: riskeert Max Verstappen een schorsing? De Nederlander staat op elf strafpunten – nog één en hij moet een race aan de kant blijven toekijken. Maar wie dacht dat Verstappen zou bijdraaien, kwam bedrogen uit.
Max Verstappen liet er geen twijfel over bestaan. Hij erkende zijn fout in Spanje – waar hij na frustratie George Russell raakte – maar weigert zijn stijl aan te passen. Zijn toon was kalm, zijn woorden waren duidelijk.
“Iedereen maakt fouten. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Maar ik blijf hard racen. Waarom zou ik mijn aanpak veranderen? Dan kun je net zo goed geen duels meer aangaan.”
Dat zijn team hem vroeg de plek terug te geven aan Russell, noemt Verstappen onnodig en verkeerd ingeschat. Hij bevestigde dat Red Bull het intern geëvalueerd heeft, maar wil vooral vooruitkijken.
De grote dreiging is duidelijk: als er in Canada iets misgaat, mist hij mogelijk de race in Oostenrijk — zijn thuiswedstrijd bij Red Bull én de vaste reisbestemming van duizenden Nederlandse fans.
Max wilde alleen laten zien wie de baas was
George Russell was opvallend mild in zijn terugblik. Voor hem pakte het incident goed uit: hij won er een positie mee, Verstappen verloor.
“Ik zou Max eigenlijk moeten bedanken. De straf was terecht, maar had niet zwaarder gehoeven. Het was niet opzettelijk, Max wilde gewoon even de ‘boss’ zijn.”
Ook Russell gelooft niet dat Verstappen bewust uit is op een schorsing, ondanks geruchten die online rondzingen. Hij vermoedt zelfs dat Verstappen — ironisch genoeg — nog agressiever zal racen om die ene strafpunt te vermijden.
Naast het incident met Verstappen ging het ook over Russells eigen toekomst. Zijn contract bij Mercedes loopt af, net als dat van teamgenoot Antonelli. En hoewel gesprekken met Toto Wolff zijn gestart, ligt alles stil.
“Er spelen nu belangrijkere dingen, zoals het sneller maken van de auto,” zei Russell.
Interessanter was zijn opmerking over Max Verstappen. Zonder dat iemand ernaar vroeg, bracht hij zelf ter sprake:
“Max staat ook op de radar van Mercedes. Dat is compleet begrijpelijk. Hij is één van de grootste ooit.”
Het toont dat Russell zich bewust is van zijn positie. Hij wil bij Mercedes blijven, maar weet ook dat de renstal andere opties openhoudt. Zijn toekomst in de Formule 1 is zeker, maar waar precies? Dat liet hij bewust in het midden.
Ferrari onder vuur, maar coureurs houden koers
Ondertussen stond ook Ferrari onder druk. Italiaanse media suggereerden dat teambaas Frédéric Vasseur op de schopstoel zit en dat Leclerc twijfelt aan zijn toekomst bij het team. Maar beide coureurs ontkenden fel.
Lewis Hamilton: “Complete onzin. Vasseur is dé reden dat ik hier ben.”
Charles Leclerc: “Nee, ik ben niet ongeduldig. Ik hou van dit team.”
Toch blijven de geruchten hardnekkig. En het feit dat Ferrari ondanks alles tweede staat bij de constructeurs, voelt bijna ironisch.
Verstappen liet ook nog iets los over het raceweekend zelf. Volgens hem is McLaren zo dominant dat Red Bull zich moet richten op de strijd om P3, samen met Mercedes en Ferrari. De lage temperaturen in Canada kunnen Mercedes helpen — vorig jaar waren ze hier immers razendsnel.
Oscar Piastri was nuchter over zijn titelkansen, maar benadrukte dat Verstappen nooit afgeschreven mag worden. En Norris gaf aan dat Max zijn aanpak echt niet zal wijzigen: misschien wordt hij zelfs nog feller.
Verstappen balanceert op het randje van een schorsing, maar blijft trouw aan zijn stijl. Russell houdt zich sterk, maar voelt de druk van een openstaande stoel bij Mercedes. En Ferrari probeert intern brandjes te blussen terwijl de media speculeren.
In de aanloop naar de GP van Canada lijkt de paddock haast net zo heetgebakerd als het asfalt. Eén ding is zeker: de strijd beperkt zich dit weekend niet tot de baan.