Op papier lijkt een negende tijd weinig reden tot optimisme. Toch was Max Verstappen opvallend hoopvol na een vrijdag vol hobbels in Montreal.
Terwijl de grip op het stratencircuit minimaal was, de updates bij Red Bull niet werkten en Charles Leclerc zijn auto in de muur parkeerde, zat de echte spanning achter de schermen. Vooral bij Ferrari, waar teambaas Frédéric Vasseur zelden zo fel uithaalde naar de media.
De vrijdag begon veelbelovend voor Max Verstappen. In de eerste vrije training zette hij de snelste tijd neer — verrassend, gezien het karakter van het Circuit Gilles Villeneuve waar het aanvallen van curbstones essentieel is, normaliter een zwak punt van de Red Bull-auto. Maar in VT2 zakte hij terug naar de negende plek.
Toch is dat resultaat misleidend. Verstappen moest tijdens zijn snelste ronde de chicane afsnijden en de poging afbreken, waardoor zijn tijd geen recht deed aan het potentieel van de auto. De oorzaak? Een griploos circuit dat elke coureur parten speelde.
“We hebben één of twee aanpassingen gedaan aan de auto en die werkten niet,” — Helmut Marko
Verstappen zelf gaf aan dat het gevoel in de auto verslechterde van VT1 naar VT2. De conclusie? Terug naar de oude set-up en hopen dat het vertrouwen terugkomt.
“Als we dat gevoel terugvinden, doen we gewoon weer mee.”
Ook de long runs zagen er volgens het team degelijk uit. Red Bull hoopt dat het slechts een kwestie is van afstelling, niet van snelheid.
Yuki Tsunoda hint op upgrade: ‘gratis’ tijdwinst
Opmerkelijk waren ook de woorden van Yuki Tsunoda. De Japanner liet doorschemeren dat er op zaterdag upgrades komen die hem “gratis rondetijd” moeten opleveren. Waarschijnlijk doelt hij op onderdelen van de nieuwere specificatie, gelijk aan die van Verstappen.
Omdat Tsunoda’s auto nog op oudere onderdelen reed na zijn crash in Imola, heeft Red Bull gewacht met deze update tot na VT2. Logisch, want als hij opnieuw zou crashen, zou dat kostbare onderdelen kosten. Maar voor zaterdag wordt hij dus alsnog beter uitgerust — en dat kan voor verrassingen zorgen in de kwalificatie.
Waar Red Bull zich vooral bezighield met technische issues, kookte het bij Ferrari. Teambaas Frédéric Vasseur was ziedend over geruchten in de Italiaanse pers over zijn positie. Niet omdat hij zelf wakker ligt van de speculaties, maar omdat het personeel eronder lijdt.
“Sommige mensen komen maandag binnen in de fabriek en denken dat ze ontslagen zijn.”
Hij noemde het ronduit respectloos en beschuldigde bepaalde journalisten ervan “de focus uit het team te halen”. Volgens hem is het moeilijk presteren als medewerkers constant hun baan moeten verdedigen op basis van roddels.
“Ik ben geen brandweerman. Ik hoef niet elke week brandjes te blussen.”
Hij voegde eraan toe dat met dit soort “omstandigheden buiten de baan” Ferrari nooit wereldkampioen zal worden. Een felle uithaal die duidelijk maakte hoe gespannen de sfeer is binnen het team.
Als klap op de vuurpijl kende Charles Leclerc een rampzalige vrijdag. Tijdens VT2 verraste hij zichzelf bij het insturen van de chicane. Te veel snelheid, te weinig grip, en de muur was onverbiddelijk. De linker voorwielophanging werd compleet aan gort gereden. Resultaat: einde training, geen data, en dure schade onder het budgetplafond.
Leclerc zal nu moeten vertrouwen op de set-up van teamgenoot Lewis Hamilton, omdat hij zelf nauwelijks meer tijd op de baan had. En dat is niet ideaal — zeker niet op een baan waar elke ronde telt.
“Een crash die pijn doet — sportief én financieel,” — Technische staf Ferrari
Ferrari moet zijn middelen verdelen tussen het huidige seizoen en het project voor 2026. Schade op vrijdag is in die context niet zomaar te herstellen.
McLaren worstelt, Mercedes verrast
Naast het Red Bull- en Ferrari-nieuws was er nog meer te beleven in Montreal. Mercedes was verrassend snel met George Russell op P1 en rookie Antonelli op P3. Het koelere Canadese weer lijkt hen goed te liggen, in tegenstelling tot eerdere warme races. Russell gaf wel toe dat het team al “full beans” ging — dus helemaal representatief is het misschien niet.
Bij McLaren verliep de vrijdag stroever. Veel fouten, uitstapjes en onduidelijkheid over het nut van hun nieuwe voorvleugel en aangepaste voorwielophanging. Lando Norris noemde het zelfs hun “moeilijkste vrijdag van het jaar tot nu toe”.
“We analyseren alles vrijdagavond. Maar dit was geen goede dag.”
Toch zijn de verwachtingen voor zaterdag niet volledig verdwenen. Oscar Piastri bleef nuchter: het was lastig, maar de alarmbellen rinkelen nog niet.
Max Verstappen eindigde als negende, maar de data zeggen meer dan de uitslag. Red Bull ziet ruimte voor verbetering en weet wat ze moeten doen. De sfeer is beheerst, ondanks tegenvallende aanpassingen.
Bij Ferrari daarentegen rommelt het stevig. Geruchten, woede, crashes — Vasseur’s woede-uitbarsting zegt alles over hoe gespannen het is in Maranello. En dat terwijl de echte strijd nog moet beginnen.
Zaterdag belooft spectaculair te worden. Niet alleen op de klok, maar ook in de hoofden. Want met gripgebrek, gevoelige upgrades en een paddock vol frustratie, hangt er meer in de lucht dan alleen regen.