Hij kwam naar Ferrari als levende legende, recordkampioen, icoon van zijn generatie. Maar negen races verder in het seizoen 2025 moet Lewis Hamilton erkennen: de magie lijkt verdwenen.
En het wordt steeds moeilijker om dat te negeren — zeker nu Charles Leclerc de betere resultaten blijft leveren. Ferrari droomde van een revival toen Hamilton de overstap maakte van Mercedes. Maar voorlopig blijft het bij één sprintzege in China.
In Spanje kreeg de Brit zelfs de opdracht zijn teamgenoot voorbij te laten. Leclerc pakte een podium, Hamilton werd zesde — ingehaald door een Sauber. Een moment dat niet alleen pijnlijk was, maar ook veelzeggend.
Voormalig F1-coureur Johnny Herbert windt er geen doekjes om. Volgens hem is de rauwe snelheid die Hamilton ooit zo uniek maakte, verdwenen.
In een interview vergelijkt hij de situatie van Hamilton met die van Nigel Mansell en Michael Schumacher — twee grootheden die ook terugkeerden op de baan, maar hun oude niveau nooit meer bereikten.
Leclerc is de constante factor
Herbert noemt het “een vreselijke waarheid” voor Ferrari: de rijder waarop ze hoopten te kunnen bouwen, is niet meer degene die titels won. En in een tijd waarin Verstappen alles uit een moeilijke Red Bull perst, lukt dat Hamilton niet bij Ferrari.
“Het lijkt alsof Lewis verdwaald is, stelt Herbert. De pure snelheid waarmee hij altijd het verschil maakte, lijkt er gewoon niet meer te zijn.”
Leclerc heeft het ook niet makkelijk met de Ferrari van dit seizoen. Maar ondanks de tekortkomingen van de auto staat hij er wel.
Hij scoort podiums, blijft kalm in de strategiechaos en zet Hamilton met regelmaat op achterstand — zowel in kwalificatie als in de race. In de tussenstand heeft Leclerc inmiddels 23 punten meer dan zijn beroemde teamgenoot.
“Leclerc is degene op wie Ferrari kan bouwen. Hij is de toekomst, niet Hamilton.”
De cijfers liegen niet. Hamilton had verwacht zich te herpakken na een moeilijke laatste fase bij Mercedes, maar het tij lijkt zich niet te keren. Zijn onderlinge verstandhouding met race-engineer Riccardo Adami helpt niet mee: het ontbreekt aan synergie, aan vertrouwen, aan scherpte.
“Sinds de sprintzege in China heeft hij zijn comfortzone niet meer gevonden.”
Een belangrijk pijnpunt in het debat is de vergelijking met Max Verstappen. Ondanks dat Red Bull het moeilijker heeft dan voorheen, blijft Verstappen domineren waar het telt.
Hij haalt het maximale uit zijn materiaal, maakt zelden fouten en blijft de norm waar anderen zich aan meten.
Pijnlijk maar onvermijdelijk
“De groten halen op hun piek altijd het beste uit hun auto,” aldus Herbert. “Dat doet Max nu. En Lewis… lukt dat gewoon niet meer.”
En dat verschil tekent zich af binnen Ferrari. Waar Hamilton zoekende is, oogt Leclerc steeds zekerder. Zelfs met een tegenstribbelende auto pakt hij resultaten.
Zelfs als het team fouten maakt in de strategie, weet hij zich te herstellen. Die veerkracht mist Hamilton nu. En dat valt op.
De conclusie is hard, maar volgens Herbert onontkoombaar: Ferrari moet zich opnieuw bezinnen. De toekomst ligt bij Leclerc, niet bij de man met zeven wereldtitels. Hoe moeilijk dat ook te verteren is — voor het team, voor de fans, en voor Hamilton zelf.
“Het is niet leuk om te zeggen, maar het is de waarheid, stelt Herbert. Ferrari kan op dit moment niet bouwen op Lewis.”
Wat resteert voor Hamilton is de vraag die elke sportlegende op een dag moet stellen: is het nog haalbaar, of is het tijd om los te laten?