Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws FIA straft Hamilton na kwalificatie-incident: ‘geen verzachtende omstandigheden’

FIA straft Hamilton na kwalificatie-incident: ‘geen verzachtende omstandigheden’

1k
FIA straft Hamilton na kwalificatie-incident: ‘geen verzachtende omstandigheden’
Foto: Formula News Today

Lewis Hamilton kreeg na afloop van de kwalificatie in Monaco een gridstraf van drie plaatsen. De reden: hij hinderde Max Verstappen tijdens diens snelle ronde richting bocht 3.

En hoewel het misverstand voortkwam uit een foutieve radioboodschap van Ferrari, had de FIA geen medelijden. De straf blijft staan. Punt.

“Ik kreeg te horen dat Max aan het vertragen was, dus ik ging versnellen. Maar hij bleek nog gewoon op een snelle ronde te zitten.”

Het incident vond plaats in Q1, vlak na het opdraaien van het rechte stuk omhoog richting Massenet. Verstappen zat midden in een pushronde, maar werd verrast door een langzaam rijdende Hamilton die plots naar links bewoog.

De Nederlander moest zijn lijn aanpassen en brak zijn ronde af. Toch haalde hij met gemak Q2, net als Hamilton. Maar de raceleiding stelde direct een onderzoek in.

Na uitgebreide analyse van sectorgegevens, boordradio en onboardbeelden kwam de conclusie: Verstappen werd daadwerkelijk gehinderd.

“Auto 44 versnelde en kwam op de racelijn van auto 1 terecht. Die moest uitwijken en de ronde afbreken.” — FIA-steekhoudersrapport

De situatie ontstond doordat Hamilton van zijn engineer te horen kreeg dat Verstappen aan het afremmen was. Terwijl die juist vol aanzette. De fout lag dus in de communicatie, maar dat maakte voor de uitkomst niets uit.

Verstappen reageert mild: ‘Geen persoonlijke fout van Lewis’

Verstappen zelf hield zich opvallend afzijdig van een harde veroordeling. Hoewel zijn snelle ronde verloren ging, richtte hij zijn kritiek niet op Hamilton persoonlijk.

“Voor mij lag het aan Ferrari, niet aan Lewis. Hij kreeg gewoon de verkeerde informatie via de radio.”

Dat rustige oordeel maakt het contrast met de beslissing van de wedstrijdleiding des te groter. Zij erkenden dat Hamilton misleid werd, maar vonden dat geen reden om van een straf af te zien.

Lees ook:  Nieuwe FIA-test verpulvert verwachtingen: flexi-wing drama blijkt storm in glas water

Volgens de regels is het de verantwoordelijkheid van de coureur om te controleren of de baan vrij is, ongeacht de radio-informatie.

“Een foute boodschap is geen verzachtende omstandigheid in dit soort situaties.”

Na de sessie probeerde Hamilton het incident uit te leggen. Hij benadrukte dat hij zich op basis van de informatie van het team juist had aangepast. Eerst werd hem gemeld dat Verstappen eraan kwam, dus hij ging van de lijn af.

Maar daarna kreeg hij te horen dat Verstappen zijn ronde had afgebroken. En dus versnelde Hamilton weer. Precies op het verkeerde moment.

“Ik was volledig links. Niet op de racelijn. Maar het was natuurlijk wel afleidend voor Max.”

Toch werd vastgesteld dat hij wél op het deel van het asfalt reed dat Verstappen eerder gebruikte als racelijn. Daardoor moest de Nederlander uitwijken, en dat was doorslaggevend voor de straf.

Gevolgen voor de startopstelling: Verstappen stijgt, Hamilton valt terug

Door de straf schuift Verstappen op naar plek vier op de grid, net achter Oscar Piastri. Hamilton valt terug naar plek zeven, een pijnlijke klap voor Ferrari in een weekend waarin snelheid juist wel aanwezig leek.

De grid is nu nog spannender geworden in de strijd om de eerste bochten. Vooral op een baan als Monaco, waar inhalen praktisch onmogelijk is, kan een gridstraf je hele weekend bepalen.

Voor Verstappen is het een onverwachte meevaller. Hij begon het weekend nog met frustratie over verkeer en trage auto’s. Nu krijgt hij een betere uitgangspositie cadeau.

Voor Hamilton is het zuur. Niet omdat hij bewust iets fout deed, maar omdat één misverstand van zijn engineer zijn weekend compliceert.

Lees ook:  Geen Monaco, Indy 500 én Coke 600 meer op één dag: 'Formule 1 ruïneert een traditie'

De FIA laat met deze beslissing zien dat ze consequent blijven in dit soort situaties. Eerder soortgelijke incidenten werden ook met gridstraffen bestraft, zelfs als de oorzaak bij het team lag.

De regel is duidelijk: als je een andere coureur hindert tijdens diens snelle ronde, ben je aansprakelijk. Zelfs als je denkt dat je geen fout maakt.

De discussie zal ongetwijfeld doorgaan. Moeten coureurs volledig kunnen vertrouwen op hun teamradio? Of blijft het hun eigen verantwoordelijkheid om de baan in de gaten te houden?

Voor nu is de boodschap helder: afremmen, versnellen of een misverstand – het resultaat telt. En dat betekent dat Hamilton, ondanks zijn uitleg, drie plaatsen terug moet.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Christian Horner

Verstappen rijdt op het randje, maar blijft onverschrokken: ‘de laatste van zijn soort’

Max Verstappen blijft indruk maken met zijn compromisloze rijstijl, maar staat inmiddels...

George Russell Mercedes

Oud-coureur twijfelt aan transferplan Mercedes: ‘Verstappen? Russell laat zien dat het niet hoeft’

George Russell won in Canada, Max Verstappen werd geklopt — en ineens...

Mclaren Lando Norris

McLaren kiest openlijk partij na crash tussen Norris en Piastri: ‘dit mag nooit meer gebeuren’

Een moment van onoplettendheid, een foute inschatting en een dure klap in...

Mario Isola pirelli

Waarom niemand Pirelli’s regenband gebruikt – en wat daar in 2026 aan moet veranderen

Het is het soort band waar je Formule 1-auto liever omheen rijdt...