De komst van Francois Provost als nieuwe CEO van Renault heeft meteen duidelijkheid gebracht. Tijdens zijn eerste bezoek aan de Formule 1-paddock in Monza maakte hij helder dat Alpine en Renault de sport niet verlaten.
Sterker nog, volgens Provost blijft de Franse fabrikant “voor lange tijd” actief in de koningsklasse. Zijn uitspraak kwam op een moment waarop de geruchtenstroom rond een mogelijke verkoop van Alpine opnieuw oplaaide.
Sinds de zomer van 2025 lag de toekomst van het team onder een vergrootglas, mede door de zware verliezen van Renault en de koerswijziging bij de ontwikkeling van powerunits.
Provost nam eind juli het stokje over van Luca de Meo, die het vertrek van Renault uit het eigen motorprogramma had ingezet. Daardoor wordt Alpine vanaf 2026 klantenteam van Mercedes.
Die beslissing zette vraagtekens bij de langetermijnplannen van Renault in de Formule 1. Tegelijkertijd kampt de fabrikant met grote financiële problemen. In de eerste helft van 2025 boekte Renault een verlies van 11,2 miljard euro.
Daarin zat een afschrijving van 9,3 miljard euro op de noodlijdende Japanse partner Nissan. Ook de beurs reageerde hard: half juli kelderde de aandelenkoers met 18 procent na een onverwachte winstwaarschuwing.
Juist in die context waren er twijfels of Renault de Formule 1 wel wilde blijven gebruiken als uithangbord. Het gerucht over een mogelijke verkoop van Alpine bleef hardnekkig rondzingen.
Provost kiest voor duidelijkheid
In Monza verscheen Provost voor het eerst als CEO van Renault in de paddock. Daar liet hij tegenover de Franse zender Canal+ geen ruimte voor speculatie.
“Mijn bezoek heeft vooral als doel om te bevestigen dat we in de Formule 1 blijven. We blijven in de Formule 1 voor een lange tijd.”
Hij koppelde die uitspraak aan concrete stappen die het team heeft gezet. Zo verlengde Pierre Gasly zijn contract tot en met 2028, een belangrijke pijler voor stabiliteit in Enstone.
Daarnaast heeft Flavio Briatore zijn oude vertrouweling Steve Nielsen binnengehaald als managing director, die op 1 september aan de slag ging.
“Dat is ook een heel positief teken. We gaan een nieuw tijdperk in, een tijdperk van prestaties maar bovenal van stabiliteit. Het commitment van Pierre laat dat duidelijk zien. De aanstelling van Steve als managing director is daar ook een goed voorbeeld van. Je ziet dus dat we veel stappen vooruit hebben gezet.”
Toch blijft de sportieve situatie zorgwekkend. Alpine bungelt dit seizoen onderaan de constructeursstand. Het team stopte al vroeg met doorontwikkeling om zich volledig te richten op de nieuwe regels die in 2026 ingaan.
Dat liet diepe sporen na in de huidige resultaten. Pierre Gasly verzamelde slechts 20 punten, minder dan de helft van het totaal van concurrent Haas.
In de tweede auto bleef Franco Colapinto, die het stuur overnam van eveneens puntloze Jack Doohan, nog altijd steken op nul. Voorlopig lijkt Alpine dus kansloos tegen de rest van het middenveld.
Met de komst van Provost en de versterking van het management probeert Alpine een nieuwe basis te leggen. Het team wil zich richten op lange termijn en stabiliteit, ondanks de zware financiële klappen van het moederbedrijf.
Dat Renault nu formeel belooft in de Formule 1 te blijven, moet intern en extern vertrouwen geven. Voor de coureurs, voor de engineers in Enstone én voor de fans die zich afvroegen of Alpine wel toekomst had in de sport.
Het contrast tussen de teleurstellende resultaten op de baan en de stellige woorden van Provost was groot, maar zijn boodschap was duidelijk. Alpine blijft. En volgens de nieuwe CEO niet voor even, maar “voor een lange tijd”.