McLaren dringt aan op een open gesprek over mogelijke voordelen die teams met nauwe onderlinge banden uit de Formule 1-regels kunnen halen.
De roep komt na een reeks incidenten waarbij Red Bull en zusterteam Racing Bulls in het vizier kwamen, waaronder een actie die McLaren vorig jaar punten kostte in Singapore.
In die race was Lando Norris op weg naar het extra punt voor de snelste ronde. Racing Bulls haalde echter Daniel Ricciardo vlak voor het einde naar binnen voor verse banden, waardoor hij de snelste ronde afpakte en Norris het punt verloor.
Destijds was McLaren-CEO Zak Brown al uitgesproken dat de regels dit soort ingrepen niet zouden moeten toestaan.
Teambaas Andrea Stella kiest zijn woorden zorgvuldiger, maar bevestigt dat McLaren nog altijd kritisch kijkt naar de onafhankelijkheid van teams. Hij wil dat de kwestie niet te simplistisch wordt aangepakt, maar juist breed besproken wordt binnen de sport.
“Dit is een interessant en vrij complex onderwerp. We moeten oppassen dat we het niet te simpel benaderen. McLaren heeft in het verleden al vragen gesteld over teamonafhankelijkheid.”
De discussie speelt niet alleen vanwege het Singapore-incident, maar ook door de overstap van Laurent Mekies van Racing Bulls naar Red Bull, zonder een verplichte tussenperiode.
Vertrouwen, maar ruimte voor verbetering
Stella benadrukt dat McLaren vertrouwen heeft in de huidige regels en hoe die worden gehandhaafd. Toch vindt hij dat er altijd ruimte is om het systeem te verbeteren en nieuwe manieren te vinden om volledige onafhankelijkheid te waarborgen.
“Het is een onderwerp dat besproken moet worden om de sport op een solide en eerlijke basis te zetten,” aldus Stella. “Zodat elk volledig onafhankelijk team beschermd wordt tegen voordelen die voortkomen uit afhankelijkheid tussen teams.”
Hij sluit niet uit dat de regels op termijn moeten worden aangepast, mits daar een breed gedragen consensus voor is.
Hoewel Stella geen directe beschuldigingen uitspreekt, maakt hij duidelijk dat McLaren graag betrokken wil blijven bij de besluitvorming. Het doel is volgens hem om de sport ‘evolutionair’ te verbeteren, zodat situaties zoals in Singapore niet langer mogelijk zijn.
De FIA werkt momenteel aan herziene sportreglementen die beperkingen moeten opleggen aan A/B-teams, zoals Red Bull en Racing Bulls, om mogelijke samenwerking tijdens races te voorkomen.