Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Lawson wijst naar Red Bull: ‘shot in the dark’-setup leidde tot mijn snelle degradatie

Lawson wijst naar Red Bull: ‘shot in the dark’-setup leidde tot mijn snelle degradatie

130
Lawson wijst naar Red Bull: ‘shot in the dark’-setup leidde tot mijn snelle degradatie
Foto: Velocity Formula

Liam Lawson kreeg in 2025 de kans van zijn leven. Na slechts elf Formule 1-races verspreid over twee seizoenen promoveerde Red Bull hem tot teamgenoot van Max Verstappen.

Volgens toenmalig teambaas Christian Horner was het gevoel binnen het team dat Lawson “meer potentieel had” dan de andere kandidaten. Toch duurde zijn Red Bull-carrière maar twee Grand Prix-weekenden.

Na Australië en China, zonder één punt te scoren of uit Q1 te komen, werd hij teruggestuurd naar Racing Bulls. Yuki Tsunoda maakte de omgekeerde overstap en stapte in voor de Japanse Grand Prix.

Lawson vertelt nu dat een specifieke keuze in China bepalend was voor zijn snelle exit. Red Bull stelde voor om in Shanghai een “shot in the dark”-afstelling te proberen, bedoeld om hem een beter begrip van de RB21 te geven.

“Ik begreep dat het was om mij te helpen ontwikkelen voor de toekomst, zodat ik de auto beter zou begrijpen,” zegt hij, “dus ik was blij om met zo’n afstelling te rijden.”

Achteraf ziet hij dat juist die prestatie “vervolgens werd gebruikt om mij te degraderen. In beide kwalificatiesessies van het sprintraceweekend werd hij twintigste.

In de sprintrace won hij zes plaatsen en in de hoofdrace kwam hij slechts twee posities tekort voor punten. Toch gebruikte Red Bull dat weekend als aanleiding om hem te wisselen.

Nauwelijks tijd om te bewijzen

Hij geeft toe dat hij de situatie anders had aangepakt als hij had geweten dat hij maar twee races zou krijgen. “Er waren in die periode een paar dingen die het niet soepel maakten,” legt hij uit.

Lees ook:  Tsunoda voelt zich achtergesteld bij Red Bull: 'eerst gelijke auto, dán mag je me beoordelen'

“Het waren geen schone weekenden en naar mijn eigen standaarden waren ze niet goed genoeg. Ik probeerde natuurlijk alles wat ik kon en ik probeerde zo snel mogelijk op snelheid te komen.”

Met de kennis van nu denkt hij regelmatig terug aan wat er anders had gekund. “Er zijn dingen waarvan ik nu denk: ik wou dat ik dit anders had gedaan om mezelf te helpen.

Als ik had geweten dat ik maar twee races zou krijgen, had ik het waarschijnlijk anders aangepakt. Maar dat wist ik toen niet. Ik was misschien wat naïef en dacht dat ik langer zou krijgen en tijd om te leren.”

Na zijn terugkeer naar Racing Bulls kende Lawson een trage start. Hij moest zijn vertrouwen herwinnen en zich aanpassen na de mentale klap van zijn degradatie.

“Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had ik het anders gedaan. Maar in deze sport krijg je zelden een tweede kans om het recht te zetten.”

Inmiddels heeft hij echter vier keer gescoord in de laatste zeven races, goed voor een totaal van twintig punten dit seizoen. Dat is tien punten meer dan Tsunoda, terwijl hij ook teamgenoot Isack Hadjar heeft overtroffen.

Het voelt voor hem als een stille revanche, maar de pijn van die korte Red Bull-periode blijft. Zijn woorden maken duidelijk hoe snel het in de Formule 1 kan keren: wat voor hem bedoeld leek als een leerweekend, werd door het team beoordeeld als doorslaggevend.

Gerelateerd nieuws

red bull max verstappen

Domenicali weigert radicaal F1-plan en houdt circuits die Verstappen koestert op de kalender

Nieuwe circuits staan in de rij, maar Stefano Domenicali wil geen radicale...

Toto Wolff

Foto’s lekken van Max en Toto op luxe jacht: wat betekent dit voor Russell’s toekomst?

De rust van de zomerstop in de Formule 1 werd ruw verstoord...

Isack Hadjar Racing Bulls

Bayer geeft duidelijkheid over ‘snelle overstap’ Hadjar naar Red Bull na indrukwekkend debuutjaar

Isack Hadjar beleeft een indrukwekkend debuutjaar in de Formule 1, maar een...

Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas

FIA past motorregels drastisch aan: ‘2014-scenario met één supermacht nooit meer mogelijk’

Een enorme technische hervorming staat voor de deur, maar de FIA wil...