Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Het brandstof verbruik van een F1 auto
Overig

Het brandstof verbruik van een F1 auto

253
Het brandstof verbruik van een F1 auto
Foto: F1 NEWS NitroWorld

Formule 1-auto’s verbruiken aanzienlijk meer brandstof dan gewone straatauto’s, aar de sport heeft de afgelopen jaren flinke stappen gezet in de richting van meer efficiëntie. Volgens de officiële website van Red Bull verbruikt een F1-auto ongeveer 45 liter per 100 kilometer, terwijl een gemiddelde straatauto slechts 6 liter per 100 kilometer verbruikt.

Voor een Grand Prix van 305 kilometer komt dat neer op ongeveer 135 liter. In de Formule 1 rekenen ze echter in kilogrammen, omdat het volume van de brandstof afhankelijk is van de temperatuur.

Twintig jaar geleden lag het verbruik nog op 80 liter per 100 kilometer, wat laat zien dat er echt vooruitgang is geboekt. Tegenwoordig mogen teams maximaal 110 kg brandstof gebruiken tijdens een race, wat gelijkstaat aan ongeveer 120-150 liter.

“F1-auto’s zijn dus niet per se laaggebruikers, maar er zijn al wel grote stappen gezet,” zegt een expert in de sport.

Brandstofverbruik in Formule 1

De brandstof die in Formule 1-auto’s wordt gebruikt, is allesbehalve standaard. Het is een zorgvuldig samengestelde mix, speciaal ontworpen om maximale prestaties te leveren onder extreme omstandigheden. De samenstelling bestaat voor 99,5 procent uit koolwaterstoffen en voor 0,5 procent uit additieven. Deze koolwaterstoffen komen uit aardolie en aardgas.

Wist je dat de brandstof in F1-auto’s een krachtigere en zuiverdere versie is van de Euro 95-benzine die we kennen van gewone tankstations?

Technisch gezien zou een F1-auto op reguliere benzine kunnen rijden, maar dat zou de prestaties flink beperken. Tests tonen aan dat F1-auto’s met gewone brandstof ongeveer 0,9 seconden trager zijn per ronde.

mclaren
Foto: Formula Today

Een opmerkelijk feit is dat de brandstof niet in een conventionele tank wordt opgeslagen, maar in een stevige zak. Dit is een veiligheidsmaatregel om het risico op brandstoflekkage bij een ongeval te minimaliseren.

“Vergelijk het met het verschil tussen een confectiekostuum en een kostuum op maat. Door de chemische samenstelling van hun brandstof specifiek af te stemmen op hun motor, halen de teams het maximale uit hun krachtbron,” legt een F1-ingenieur uit.

Teams werken nauw samen met brandstofpartners om de perfecte mix voor hun specifieke motor te creëren. Mercedes werkt bijvoorbeeld samen met Petronas, Ferrari met Shell, en Red Bull en RB met ExxonMobil (in Nederland beter bekend als Esso). Deze samenwerkingen resulteren in op maat gemaakte brandstoffen die de prestaties van elke auto optimaliseren.

Duurzaamheid en innovatie in F1-brandstof

De Formule 1 zet zich in voor een duurzamere toekomst, en dit is duidelijk zichtbaar in de evolutie van de gebruikte brandstof. In 2022 schakelde de sport over van E5 naar E10 brandstof, wat betekent dat het percentage bio-ethanol in de brandstof is verdubbeld van 5% naar 10%. Bio-ethanol is een duurzaam geproduceerde alcohol uit biomassa zoals maïs, tarwe, suikerbieten en rogge.

Deze overstap naar E10 brandstof lijkt misschien klein, maar heeft grote gevolgen voor de teams. Mercedes noemde het zelfs “de grootste verandering sinds 2014.”

Dit komt omdat de brandstof voor elk team anders is samengesteld, specifiek ontwikkeld volgens de noden van hun motor.

De verbranding van bio-ethanol stoot gemiddeld ruim 60% minder CO2 uit vergeleken met conventionele benzine. Dit past in het bredere streven van de Formule 1 om tegen 2030 volledig CO2-neutraal te zijn. De sport heeft ambitieuze plannen om over te stappen op volledig synthetische brandstoffen, wat de uitstoot van broeikasgassen verder zou verminderen.

Het is fascinerend om te zien hoe de Formule 1, ondanks het hoge brandstofverbruik, toch een voortrekkersrol speelt in de ontwikkeling van efficiëntere en duurzamere brandstoffen.

Deze innovaties vinden vaak hun weg naar de consumentenmarkt, wat betekent dat de technologieën die vandaag in F1-auto’s worden gebruikt, morgen ook in onze eigen voertuigen kunnen zitten.

Strategisch brandstofmanagement tijdens races

Het beheer van brandstof tijdens een Formule 1-race is een delicate balans tussen prestatie en efficiëntie. Teams moeten precies berekenen hoeveel brandstof ze nodig hebben om de race te voltooien, zonder onnodig extra gewicht mee te nemen. Dit is cruciaal, aangezien elke extra kilogram brandstof de prestaties van de auto kan beïnvloeden.

Tijdens een gemiddelde Grand Prix verbruikt een F1-auto ongeveer 2,4 liter brandstof per ronde. Dit komt neer op ongeveer 70 tot 75 kilogram benzine gedurende de hele race. Ter vergelijking: dat is bijna twee volle tanks voor een gewone personenauto.

red bull racing
Foto: Formula Today

Een interessant detail is dat coureurs verplicht zijn om met minstens 1 liter brandstof in de tank te finishen. Dit voorkomt dat auto’s zonder brandstof komen te staan, en het stelt de wedstrijdjury in staat om een staal af te nemen ter controle na de race.

Teams hebben geavanceerde systemen ontwikkeld om het brandstofverbruik tijdens de race te monitoren en te optimaliseren. Coureurs kunnen overschakelen naar verschillende “engine modes,” waarbij de motor minder verbruikt maar ook minder presteert. Dit kan cruciaal zijn in situaties waar brandstofbesparing belangrijker is dan pure snelheid.

AspectWaarde
Maximaal toegestane brandstof per race110 kg
Gemiddeld verbruik per ronde2,4 liter
Totaal verbruik per race70-75 kg
Minimale hoeveelheid bij finish1 liter

Niet elke race heeft dezelfde brandstofbehoefte. Factoren zoals de lengte van het circuit, het aantal bochten en zelfs de weersomstandigheden kunnen het brandstofverbruik beïnvloeden.

Teamingenieurs berekenen nauwkeurig hoeveel brandstof nodig zal zijn om de finish te halen, rekening houdend met al deze variabelen.

“In een race waarin elke fractie van een seconde telt, wil je niet eindigen met nog 5 kg overtollige brandstof,” aldus een F1-strateeg.

De toekomst van F1-brandstof

De Formule 1 staat aan de vooravond van een nieuwe era als het gaat om brandstoftechnologie. De sport heeft ambitieuze plannen om tegen 2030 over te stappen op een volledig synthetische brandstof. Deze nieuwe brandstof zou de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk moeten verminderen, zonder in te boeten op de prestaties die we van F1-auto’s verwachten.

Deze ontwikkeling past in het bredere streven van de Formule 1 om duurzamer te worden. Het is een uitdaging die de sport met open armen omarmt, niet alleen om zijn eigen ecologische voetafdruk te verkleinen, maar ook om innovaties te stimuleren die uiteindelijk ten goede komen aan de hele auto-industrie.

De overstap naar synthetische brandstoffen is geen eenvoudige klus. Het vereist intensieve research en ontwikkeling, en nauwe samenwerking tussen teams, motorleveranciers en brandstofpartners. Toch ziet de Formule 1 dit als een kans om opnieuw zijn rol als technologische pionier te bevestigen.

Het is boeiend om te zien hoe de sport evolueert van een pure snelheidswedstrijd naar een platform voor duurzame innovatie. De lessen die worden geleerd in de ontwikkeling van deze geavanceerde brandstoffen, kunnen grote implicaties hebben voor de toekomst van transport in het algemeen.

  • Huidige brandstof: E10 (10% bio-ethanol)
  • Doel voor 2030: 100% synthetische brandstof
  • Verwachte voordelen: Significant lagere CO2-uitstoot
  • Uitdagingen: Behoud van prestaties, ontwikkelingskosten

De toekomst van F1-brandstof belooft een spannende mix van high-performance racing en baanbrekende duurzaamheidsinnovaties. Het zal interessant zijn om te zien hoe deze ontwikkelingen de sport zullen vormgeven in de komende jaren en welke lessen hieruit getrokken kunnen worden voor de bredere auto-industrie.

Gerelateerd nieuws

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...