Een bandenwisselaar in de Formule 1 kan jaarlijks tot wel €322.150 bruto verdienen. Daarmee hoort hij tot de best betaalde crewleden in de sport. Wat verdient een bandenwisselaar in de Formule 1?
Het antwoord ligt tussen de €200.000 en €322.150 per jaar, met extra bonussen per race en bij overwinningen. En dat voor iemand die binnen twee seconden vier banden moet verwisselen — onder extreme druk.
De salarissen in de pitstraat zijn geen geheim meer. In dit artikel leggen we uit hoe het zit, wat erbij komt kijken en waarom die snelle handen zoveel waard zijn.
Waar een algemene F1-monteur jaarlijks tussen de €35.000 en €70.000 verdient, ligt het gemiddelde salaris van een bandenwisselaar tussen de €200.000 en €322.150 bruto per jaar. Dat bedrag loopt nog verder op door bonussen.
“Een bandenwisselaar krijgt bijna €300.000 per jaar, evenals de ‘fuel engineer’. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen.”
Per maand komt het salaris inclusief toeslagen neer op zo’n €16.667 tot €25.000. Daarmee behoren bandenwisselaars — zeker bij topteams als Red Bull of Mercedes — tot de top van de technische staf. Ze staan nét onder de crew chief, die tot wel €920.000 per jaar kan verdienen.
Bonussen per race en bij winst
Naast hun basissalaris ontvangen bandenwisselaars ongeveer €4.600 extra per race. Daarbovenop komt bij een Grand Prix-overwinning vaak een bonus tussen de €2.100 en €2.300.

Bij een seizoen van 24 races, en pakweg 10 overwinningen voor een topteam, kan het totaal aan bonussen dus oplopen tot ruim €110.000 extra per jaar.
Type vergoeding | Bedrag (gemiddeld) |
---|---|
Jaarsalaris | €200.000 – €322.150 |
Bonus per race | €4.600 |
Bonus bij overwinning | €2.100 – €2.300 |
Totaal incl. bonussen (schatting) | Tot ruim €430.000 |
Deze cijfers gelden voor 2025/2026, en kunnen per team verschillen — topteams betalen logischerwijs meer dan middenmoters of backmarkers.
Het antwoord is simpel: snelheid = succes. De snelste bandenwissel ooit werd in 1,82 seconden uitgevoerd. In die fractie van een seconde kan een race gewonnen of verloren worden.
“Dat de bandenwisselaars van de pitcrew zeker zo belangrijk zijn als het talent van Max Verstappen is terug te zien in het salaris.”
De werkdruk is enorm. Eén fout kan een penalty, kostbare seconden of zelfs een uitvalbeurt betekenen. Wie meerdere keren ondermaats presteert, ligt eruit. Daarom worden bandenwisselaars streng geselecteerd, intensief getraind en goed betaald.
De hiërarchie in de pitcrew
Binnen de pitcrew zijn er duidelijke rangen en salarisschalen. De crew chief verdient met afstand het meest: tot wel €920.000 per jaar. Bandenwisselaars zitten daar vlak onder, gevolgd door de fuel engineers.
Gewone monteurs verdienen aanzienlijk minder. Dat verschil is niet alleen gebaseerd op vaardigheden, maar vooral op risico, verantwoordelijkheden en de impact op de race.
“Na een bepaald aantal fouten kan je al gedegradeerd worden of zelfs op straat komen te staan.”